Heidi Klum

Heidi Klum revser modebranchen: ”Mange designere har forsømt kvinder med former”

En ny kollektion til ’almindelige’ kvinder er på vej. Supermodellen Heidi Klum står bag.

Et umage par. Det er måske, hvad man tænker, når man hører supermodelnavnet Heidi Klum i samme sætning som den tyske discountkæde Lidl.

Men alt andet lige har de to indgået et samarbejde, hvor Heidi Klum løbende vil designe tøjkollektioner, som alle har råd til. Supermodellen mener nemlig, at modebranchen har forsømt helt almindelige kvinder.

Det fortalte hun til Eurowoman, som mødte Heidi Klum under modeugen i New York, hvor den første kollektion blev lanceret under et stort event, hvor et kæmpe lokale var indrettet som et Lidl-supermarked.

Du kommer selv fra en ’high-fashion’-verden. Hvorfor har du valgt at samarbejde med supermarkedskæden Lidl?

– Jeg kan nå så mange kvinder igennem Lidl. Tøjet vil blive solgt i 10.000 butikker i over 30 lande. Det er kæmpestort, og derfor kan vi også holde prisen nede. Det ville være for kedeligt at lave noget med et high-end brand, som kun få personer havde råd til at købe. Hvorfor ikke vise modefolk, at mode også kan være billigt, og at mode kan være for alle – det er jo sådan, det bør være. Hvorfor skal alt være high-end og super dyrt? Nu kan du prøve tøj på, som du normalt ikke ville have købt, fordi det ellers ville være alt for dyrt.

Hvorfor har I valgt at lancere kollektionen til New Yorks modeuge?

– Det har vi valgt, fordi tiderne forandrer sig. Det handler ikke kun om de individuelt hypede designere længere. En supermarkedskæde kan også have flot mode. Det er også derfor, vi har valgt at lave den første reklame i et supermarked, som vi byggede i L.A. Vi vil vise alle, at vi er stolte af at sælge tøjet i et supermarked, fordi alle kvinder handler i supermarkeder. 

Heidi Klum i bomberjakke, 149 kr., og jeans, 99 kr.

Hvad er du allermest stolt af ved at have lavet kollektionen?

– Jeg er allermest stolt af at levere tøj til alle slags kvinder. Der er allerede så mange high-end brands på markedet, som kvinder ikke har råd til. Mange af disse brands kan kun eksistere, fordi de sælger deres accessories – ikke engang deres tøj. Mange har jo kun råd til solbrillerne eller måske en lille taske eller pung, men slet ikke et helt look fra disse designerbrands.

Hvilken forandring oplever du i modebranchen lige nu?

– I modeindustrien har vi længe kæmpet med størrelserne, fordi mange designere har forsømt kvinder, som har former.

 For første gang i år havde Project Runway (tv-show som Heidi Klum er vært på, red.) modeller med, som havde alle mulige forskellige størrelser, og det blev en kæmpe succes. Alle omfavnede, at vi også viste kurvede modeller. I går havde vi den store finale her til New Yorks modeuge, og da en af vores plus-size modeller trådte ud på catwalken, gik publikum amok i klapsalver. Den ene designer havde en kvinde i en badedragt med en smuk nederdel udover. Pludselig tog hun den af, og folk jublede, for der er brug for kurvede kvinder i denne branche også.

Hvordan kommer det til udtryk i din kollektion?

– I min tøjkollektion har fokus været, at tøjet bliver solgt i en butik, hvor alle kvinder kommer – og at det ikke kun er til kvinder i modelstørrelser, eller hvad modelstørrelser plejede at være. Ting ændrer sig drastisk i modeindustrien lige nu. Jeg føler, at jeg med denne kollektion leverer tøj til kvinder i alle størrelser og alle aldersgrupper, og at jeg kan lave flot mode til en god pris og med en god partner, så vi har god kvalitet ift. prisen.

Den blå blazer, som Heidi Klum holder her, koster 179 kr. Se hele kollektionen her

Du bruger et statement i Lidl-reklamen, som er, at "kvinder kommer i alle former og størrelser". Hvorfor har du valgt det?

– Mange mennesker tror sikkert, at fordi jeg selv er model, så designer jeg kun til modelkroppe, og jeg ville gerne slå fast med det statement, at sådan er det ikke. Jeg er tilfældigvis model og har været det længe, men nu har jeg taget min designerhat på, og som designer synes jeg, det er vigtigt at forstå og designe til alle kvinder.

LÆS OGSÅ: Nina Agdal: "Jeg giver ikke en fuck, hvad folk tænker om min krop, så længe jeg har det godt med mig selv"

Hvor meget reflekterer kollektionen din personlige stil?

– DNA'et kommer fra min egen design-æstetik og min personlige måde at klæde mig på. Man kan se, det er min stil. Der er intet søvndyssende eller kedeligt over kollektionen. Men nogle gange har jeg været nødt til at tage mig selv ud af ligningen. Fx når vi skulle producere sko. Jeg ville altid gerne lave skoene endnu højere, fordi det er, hvad jeg er vant til, men det er andre kvinder jo ikke nødvendigvis. Jeg kender kun til hæle, der gør ondt.

Heidi Klum klædt i esmara by Heidi Klum fra top til tå. Kjole, 129 kr., bomberjakke, 149 kr., sneakers, 179 kr. og clutch, 199 kr.

Hvordan ser du balancen mellem high-fashion og fast-fashion udvikle sig?

– Jeg tror altid, at vi vil have brug for high-fashion, og jeg håber aldrig, den slags forsvinder, fordi det er ægte kunst. Det fungerer på samme måde, som når en kunstner maler et billede eller laver en skulptur. Når jeg ser haute couture på catwalken, bliver jeg begejstret, for det er også min passion. Du ser her kreationer, som er så utrolige, at ingen rigtig kan have dem på, medmindre de skal til Oscar-uddelingen - og selv dér vil mange skuespillere holde sig fra det, fordi de er bange for, hvordan aviserne vil tage imod outfittet næste dag.

Heidi Klum til Elton Johns AIDS Foundations Oscars Viewing Party i år.

Heidi Klum til Oscaruddelingen sidste år. 

– Designere som eksempelvis John Galliano er super vigtige, fordi al mode glider videre nedad i systemet derfra. Jeg kommer aldrig til at producere den slags, men ubevidst påvirker det også mig i min designproces. Jeg bliver inspireret af deres designs.

Det store tema i kollektionen er leopardprint. Hvorfor?

– Det skal være sjovt at klæde sig på – uanset alder - og leopardprint er noget, der aldrig går af mode. Jeg bliver konstant stillet spørgsmålet om, hvad der sker med os modemæssigt, når vi bliver ældre. Er det virkelig meningen, at vi bare skal lægge os til at dø og ikke have det sjovt længere? Det er det samme med lingeri, eller når du tager sexet tøj på – og ja, jeg er 44 år, men betyder det, at jeg bare burde være død modemæssigt nu og gemme mig selv? Nej tak! 

Hvad er dit vigtigste moderåd?

– I sidste ende bliver du nødt til at gøre dig selv glad. Du må kigge dig i spejlet, og når du er glad for dig selv, så er det det allervigtigste. Du skal aldrig klæde dig på for nogen andre, eller fordi nogen beder dig om det.

Kollektionen "Heidi in the City" sælges under brandet Esmara i Lidl fra den 18. september og i en begrænset periode - så længe lager haves. Se hele kollektionen her.

Lidl Danmark havde inviteret Eurowomans udsendte til New York for at lave interviewet med Heidi Klum.