Nadja Bender: "Der er jeg min egen chef og kan gøre, hvad jeg har lyst til"
Hvad stiller man op, når nyhedsværdien i det smukke ansigt ikke længere er ligeså brandvarm, som da man var 21? Danske Nadja Bender quilter.
Små stykker stof klippet ud af gamle lagner og skjorter sat sammen til bløde, vatterede tæpper. Siden den 29-årige topmodel Nadja Bender faldt over nogle antikke quilte på et loppemarked i New York sidste år, er hun blevet bidt af det ældgamle håndværk.
Nadja Bender blev opdaget som model i 2011, og på under et år gik hun fra at være universitetsstuderende i København til at lave sin første kampagne for Gucci, debutere i Vogue Paris og blive udvalgt til at gå show eksklusivt for Yves Saint Laurent.
Hun var 21 år, en relativt sen alder at begynde en karriere som model, og har siden både boet i Paris og New York. Men i slutningen af 2018 flyttede hun tilbage til København, hvor hun fik en ny hobby: quilt.
Hun arbejder stadig som model, men de farverige, vatterede patchworktæpper fylder flere og flere af døgnets timer og efterhånden også flere og flere kvadratmeter i hendes lejlighed i Indre By. Vi har talt med hende om modelkarrierens udløbsdato og kunsten at lave en quilt.
Hvordan kom du i gang med at quilte?
– Jeg var på et loppemarked i New York for godt et år siden, hvor der var nogle virkelig flotte, håndlavede antikke quilte til salg. Jeg spurgte min amerikanske veninde, som er designer, om det er svært at lave, og hun svarede, at det er det overhovedet ikke. Jeg skulle bare bruge en symaskine, en saks og noget stof, og så kunne jeg lave dem selv. Jeg syntes, det lød spændende og ønskede mig en symaskine i julegave. Jeg bestod aldrig sykøreprøven i folkeskolen og måtte bruge nogle timer på Youtube for at lære at bruge den. Jeg fandt noget inspiration på nettet og købte en masse gamle quiltebøger, og så gik jeg ellers i gang med at klippe gamle skjorter og lagner i stykker.
Hvad er historien bag din første quilt?
– Jeg havde set et billede af en quilt, jeg syntes, var virkelig flot og lavede mine egne skabeloner af pap og halvt læste, halvt gættede mig til, hvordan lagene skulle sættes sammen. De små stykker stof på forsiden, som hedder patchwork, skal syes sammen med mellemlaget, som typisk er vat eller uld, og med en bagside, så det hele ikke skøjter rundt. De skal syes i en form for mønster, og det kan du både gøre i hånden eller på symaskine. Den første lavede jeg på symaskine, og det tog mig derfor ikke mere end to dage. Den var ikke perfekt, men jeg var så stolt af den, at den stadig hænger på væggen i min lejlighed.
Hvordan har din teknik udviklet sig siden?
– Jeg begyndte at researche mere og mere, prøvede nogle forskellige ting af og lærte det lidt henad vejen. I dag syr jeg i hånden. Det, synes jeg, giver et mere hjemmelavet udtryk, og så kan jeg lave nogle mere specielle mønstre. Det kan du også på en symaskine, men det er jeg bare ikke god nok til, og min symaskine dur ikke til det. Det kræver noget mere professionelt udstyr. Der er altid et tidspunkt i processen, hvor jeg hader quilten og ikke synes, det spiller. Men så handler det bare om at fortsætte, for når jeg er færdig, kan jeg jo konstatere, at det ikke var så ringe alligevel.
Hvad er den største forskel på at quilte og at være model?
– Når jeg quilter, er det mig, der bestemmer. Jeg bestemmer, hvordan den skal se ud, hvilke materialer, der skal bruges, og hvornår jeg har lyst til at lave dem. Der er jeg min egen chef og kan gøre, hvad jeg har lyst til. Som model har jeg ikke rigtig noget at skulle have sagt. Der er andre, der bestemmer, hvad jeg skal have på, og hvor jeg skal være på bestemte tidspunkter. Jeg har aldrig haft noget imod de vilkår, jeg har som model, men kan godt lide at quilte, fordi det er en hobby, jeg kan tjene lidt penge på, men på mine egne præmisser.
Hvorfor tror du, at det er blevet populært igen?
– Vi har haft en lang periode med fast fashion, og nu har vi brug for noget, der er håndlavet, som der er brugt lang tid på, og hvor der kun er en af hver slags. Det gælder alt fra vintagemøbler til hjemmestrikkede trøjer og håndlavede quilte. I dag vil folk hellere betale mange penge for noget unikt end for en logo-bluse til 10.000 kroner. Og så er det bæredygtigt.
Hvor meget tænker du selv over bæredygtighed, når du quilter?
– Jeg forsøger at bruge minimum 80 procent genbrugsstof. Det er både billigere og pænere og skaber det look, jeg gerne vil have i mine quilte. Og når nu det er så oplagt, kan jeg jo lige så godt gøre det så bæredygtigt som muligt.
Hvor finder du inspiration?
– I gamle bøger om quilt. Jeg kan godt lide at sy efter de gamle quiltemetoder fra 1600-tallet og frem til 60’erne og er især inspireret af mønstrene. Jeg bruger ofte andre farver eller stoftyper, end man brugte dengang. Så jeg har været i rigtig mange genbrugsbutikker og boghandlere og ind imellem fundet bøgerne brugt online. Derudover kigger jeg meget på boligindretning, hvor mange er gode til at sætte farver sammen på inspirerende måder, og så følger jeg dygtige mennesker, der quilter, på Instagram. Bl.a. @the_cat_whiskers, som er designeren af A.P.C.’s quilte, @folkfibers, som laver fine, økologiske quilte baseret på plantefarver, og @suzyquilts, som har nogle rigtig gode tutorials på sin blog.
Hvor går du på kompromis?
– Det sker ofte, at jeg ikke har det stof, jeg gerne vil bruge i en bestemt farve, eller at det ikke findes i uendelige mængder. Jeg quilter derfor typisk lidt hen ad vejen. Jeg kunne måske have ønsket mig en kant i en bestemt farve, men hvis jeg ikke har det materiale eller den farve, bliver det bare den, jeg har. Jeg kan godt lide, at det ikke bliver for planlagt.
Hvordan vil du gerne udvikle dine quilte i fremtiden?
– Jeg vil gerne eksperimentere med selv at farve det stof, jeg bruger med miljøvenlig plantefarve. Du kan fx købe et restlager af økologisk stof, som ikke er farvet, og som du selv kan farve med alt fra blade til kaffegrums. Det bliver nok ikke lige nu, fordi jeg bor i lejlighed, men jeg vil rigtig gerne prøve det på et tidspunkt. Ikke mindst fordi du ikke ved, hvordan resultatet bliver, og det passer mig rigtig godt.
Hvad er det vigtigste, du har lært i din karriere?
– Jeg er blevet meget mere tålmodig, for der er rigtig meget ventetid som model, hvor du sidder og venter på alle mulige mennesker hele tiden. Det kan være ret stressende, fordi der ofte er noget andet, du skal nå eller et sted, du skal være kort efter.
Hvordan har du forandret dig som model?
– Jeg er er blevet mere selvsikker. Jeg kender folk i branchen, og jeg føler, at jeg stort set har prøvet det hele. Selvfølgelig er der ikke nogen job, der er ens, men jeg har en erfaring, jeg ikke havde i starten. Så jeg bliver ikke længere så usikker.
Hvad er det seneste, du har lavet?
– Jeg har lige skudt en kampagne for Armani i Milano og nogle katalogjob for H&M og Mango. Og så har jeg lavet en modeserie i bl.a. Marrakesh.
Er du blevet mindre kræsen med alderen i forhold til de job, du får tilbudt?
– Der er ofte en vis hype, når du starter som model, fordi der er en nyhedsværdi i dit ansigt. Men jeg har altid set modelarbejdet som et job og vil helst lave det, der er flest penge i. Det har nok dels noget med min alder at gøre, men helt klart også med det faktum, at jeg faktisk ikke gik op i mode, inden jeg startede som model. Det er noget, jeg laver for at tjene penge.
LÆS OGSÅ: Sarah Becker: "Vi er fyldt til brækpunktet af masseproduktion og ligegyldigheder"
Hvordan har du det med, at nyhedsværdien ikke varer evigt?
– Jeg ved jo godt, at det går den vej og er meget realistisk omkring det. Jeg ved aldrig, om det næste job bliver det sidste. Det har jeg altid i baghovedet.
Model med en tidsfrist og tidskrævende quilte. Hvad drømmer du ellers om for fremtiden?
– Jeg vil meget gerne starte i skole igen, og forhåbentlig får jeg tid til det i år. Jeg er nået en vis alder, og jeg tænker, at det er ved at være nu eller aldrig. Jeg tror, jeg vil uddanne mig til møbelsnedker. Jeg elsker møbler, og jeg elsker træ. Jeg er ikke særlig god til at tegne og designe, men jeg kan godt lide at lave noget i hånden. Det giver mig stor nydelse at se det færdige resultat og sige, at det godt kan være, at jeg har brugt rigtig mange timer på det, men at det var det hele værd.