De to designere Emma Jorn og Ilse Jacobsen vil lave fashionabelt og praktisk regntøj

Nyt regntøjsbrand går efter at være mere eksklusivt og ungt

Efter et møde i DR-programmet "Løvens Hule" fik designer Ilse Jacobsen øjnene op for talentet Emma Jorn, og de to har nu indledt et samarbejde om at lave moderne og urbant regntøj, som også kan bruges, når det ikke regner.

– Jeg fik ideen til at lave regntøj, da jeg på et tidspunkt boede i Nordvest og hver morgen i vinterhalvåret skulle cykle til mit arbejde på Amager. Næsten hver dag var der problemer med vejret, og jeg manglede ordentligt regntøj, der samtidig så godt ud. Hvem kender ikke problemet med at have kjole på, og så synes det er rimelig upraktisk med regnbukser? Jeg har altid været interesseret i modedesign og i praktisk og funktionelt tøj. Jeg er i øvrigt ret kreativ, og kan godt lide at ting er skøre, og derfor ville jeg gerne komme med mit bud på regntøj, der er feminint og funktionelt.

LÆS OGSÅ: Modebranchens 50 mest magtfulde

Sådan fortæller den 36-årige designer Emma Jorn, der siden afgangsprojektet fra Kolding Designskole i 2009 har beskæftiget sig med regntøj. Nu har hun slået pjalterne sammen med den erfarne Ilse Jacobsen, der er kendt for sine klassiske regnfrakker og gummistøvler, og de to kvinder satser på nye kollektioner af regnfrakker, kjoler, hatte og nederdele, der kombinerer det fashionable storbylook med traditionelle elementer. Og så skal køberne kunne cykle med tøjet på.

LÆS OGSÅ: Den højtelskede (og hadede) "manbun" har fået en ny afløser

Ilse Jacobsen havde egentlig holdt øje med Emma Jorns design i et års tid, mens Emma Jorn også selv havde prøvet at komme i kontakt med Ilse Jacobsens folk, for at foreslå et samarbejde med den garvede designer, men der skulle et tv-program til, før de to designere kom til at stå over for hinanden, og det er der kommet brandet "Ilse Jacobsen Hornbæk by Emma Jorn" ud af. Selv fortæller Ilse Jacobsen om samarbejdet:

– Det Emma kan bidrage med til vores brand, er det smukke, unge og kvindelige. Hendes design passer ind i det øvrige modebillede, og hun sætter fashion før funktion. Vi kan sammen skabe hverdagsitems som har alle de funktionelle egenskaber.

I tv-programmet "Løvens Hule" skal en række håbefulde iværksættere fortælle om deres projekter foran fem dommere, som så skal bestemme sig for, om de vil investere i de kreative idéer. Til sin præsentation overvejede Emma Jorn at lægge ud med at sige, at hun kun var interesseret i at samarbejde med Ilse Jacobsen, men det turde hun dog ikke, da det kom til stykket. Heldigvis endte det alligevel ud i et partnerskab mellem de to.

– Da Ilse Jacobsen valgte at investere i mit design, tænkte jeg bare: JA TAK! Hvor er det fedt! Nu hvor jeg teamer op med Ilse, får jeg gode muligheder for at bruge alle mulige lækre materialer. Før arbejdede jeg kun med sort polyester, men gennem samarbejdet er det muligt at udvikle og innovere på design og materialevalg.


(Foto: Uffe Weng)

Det var Emma Jorns feminine og moderne styles fra Takaokami-kollektionen, der fik Ilse Jacobsen til at indgå samarbejde med designeren.

LÆS OGSÅ: "Jeg er 21 år og i gang med mit 3. sabbatår"

Også Ilse Jacobsen er meget begejstret for samarbejdet med Emma Jorn, som viderefører den strategi, Ilse Jacobsens brand allerede var begyndt at arbejde hen imod.

– Traditionelt set har vi skabt regntøj til det brede marked, og inden samarbejdet begyndte vi at bevæge os hen mod den markant yngre og mere urbane målgruppe. Vi går ind for fornyelse, og med "Ilse Jacobsen Hornbæk by Emma Jorn" kommer vi til at spille på det mere eksklusive og unge, og det passer perfekt.

Hvis efternavnet lyder bekendt, er det fordi, Emma Jorn er barnebarn af den berømte billedkunstner Asger Jorn, og designeren er i den grad inspireret af sin farfars kreative talent. Ud over sin meget roste regntøjskollektion Takaokami, der er inspireret af gaderne i Tokyo, lavede Emma Jorn i 2011 endnu en kollektion sammen med Sony i anledningen af lanceringen af deres vandtætte Xperia smartphone, og siden har Emma Jorn haft mange projekter i ind- og udland, der er blevet taget godt imod. Designer Ilse Jacobsen er heller ikke i tvivl om, hvad deres fælles kollektioner kan i forhold til det regntøj, der allerede er på markedet:

– En ting, vi er ret dygtige til, er alt det tekniske med regntøjet. Vi arbejder meget med kvaliteter, og så har vi stort fokus på, at pasformen er god. Vores regntøj har to funktioner. Det skal være funktionelt overtøj, og det skal være smart, så man har lyst til at bruge det, selvom det ikke regner.

Her supplerer Emma Jorn:

– Det er dejligt, at der er kommet så meget forskeligt regntøj på markedet her de seneste år. Vores er dog specielt ved at være feminint og cykelvenligt, og så laver vi kun dametøj, hvor mange andre måske er lidt mere unisex. Jeg har store forventninger til vores nye brand, og det er fedt, at jeg nu kun kan koncentrere mig om det, jeg egentlig er god til: at gøre regnvejrsdage sjove.

Første kollektion af det nye brand vil blive vist frem under den københavnske modeuge i februar 2016, og kommer i butikkerne i løbet af sommeren. Kan du ikke få nok af Emma Jorns regntøj, kan enkelte styles fra hendes Takaokami-kollektion købes her.

LÆS OGSÅ: 10 ting, jeg har lært om at være nyuddannet og arbejdsløs

LÆS OGSÅ: Frederik og Mary hædrer ung dansk designer

LÆS OGSÅ: 11 typer: Det siger dine sneakers om dig