Marianne og Tim mødte hinanden på studiejobbet – nu har de været sammen i 32 år
Det danske luksusskønhedsbrand Tromborg fejrer i år 20-års jubilæum. Produkterne er kærlighedsbørn undfanget af to nørdede idealister, der sætter videnskab, humor og hinandens selskab højt. Vi besøgte dem i deres hjem nord for København, hvor der er plads til god litteratur og store armbevægelser.
Der er en særlig stemning hos Marianne og Tim Tromborg. Måske er det følelsen af ferie. Som om intet helt er alvorstungt, når man træder over dørtærsklen til hjemmet, der gemmer sig bag et sort stakit og titter ud på havet.
For selv om havudsigten da gør sit, er det ikke den, der skaber atmosfæren. Det er parret, der har været elskende i 32 år, professionelle partnere i 30 og idémagerne bag Danmarks måske mest luksuriøse skønhedsbrand i 20 år.
Marianne er iført silkekaftan, har udslået hår og bare fødder. Ingen makeup, kun velplejet, gennemfugtet hud. Og smykker. Der er intet, der er tilfældigt ved Marianne. Og det elsker Tim, der beskriver sig selv som feministisk romantiker. Og videnskabsmand.
Han har ikke noget imod at lade Marianne fylde, stjæle billedet og tage ordet. Han hviler i sin viden og i sin kærlighed til den kvinde, der krydsede hans vej ved et lykketræf. For hun læste litteraturvidenskab, og han læste biokemi, og hvor er tværsnittet mellem humanisme og naturvidenskab? På postterminalen i København.
Pinlige jokes og træfsikker kemi
“Vi sorterede begge post om natten, mens vi studerede,” fortæller Marianne, der ligesom Tim mødte ind klokken 19 og arbejdede til klokken to om natten. I starten fik man både lov til at drikke guldøl og sludre på arbejde, senere blev øllene drukket på Rio Bravo, men samtalen stoppede aldrig.
“Jeg har altid været den bedste til den slags arbejde. Sortere post, gøre rent, sætte skik på et sted. Alt det, som andre unge ville tage let på. Jeg vidste, at man får nogle friheder, hvis man er den bedste, for så er der også plads til at have det sjovt,” siger Marianne Tromborg. Og sjovt har de haft det lige siden, erklærer hun med et smil.
“Det var som at træde ind i en Fellini-film, når man kom på arbejde,” siger Tim, der ikke havde lige så travlt med at være den bedste på arbejdet, som han havde med at få Mariannes opmærksomhed.
“De ansatte kom fra alle dele af samfundet. Der var præster og transvestitter, kunstnere og forfattere. Excentrikere og intellektuelle. Det var en uddannelse i sig selv at arbejde der. Men også en oplevelse. For jeg fik jo øje på Marianne.”
Han smiler over bordet. Og Bleu. Familiens uendeligt fotogene og uendeligt anmassende kat, der helst vil være center of attention sådan cirka hele tiden.
“Du så mit sorte hårbånd, min sorte makeup og små stramme shorts,” mener Marianne.
De havde begge kærester, som de havde boet sammen med i længere tid, men Tim kunne ikke dy sig og forlod sine egne postnumre for at gå til Mariannes område og sige: “Du dufter så dejligt. Hmmm… hvad er det, du dufter af?” Tim holder en dramatisk pause og udbryder: “Den parfume kender jeg. Den hedder come closer … come closer to Tim.”
“Han var sååå pinlig!” hviner Marianne, men hendes ansigtsudtryk forråder hendes ord.
“Den scorereplik var ikke gået i dag, men den må jo have virket, for jeg slog op med min kæreste og flyttede hjem til min mor. Det havde Tim gennemskuet, for inden jeg overhovedet havde rykket mine tasker indenfor døren, havde han ringet og fortalt min mor, at han skam også var flyttet fra sin kæreste. Og nu har vi været sammen dag ud og dag ind i 32 år.”
Hvad fængede jer ved den anden?
“Alting,” svarer Tim prompte.
“Selvtilliden,” smiler Marianne.
“Hans vanvittigt selvsikre måde at være i verden på. Og så evner han bare alle de sociale forhold i livet på en helt anden måde end mig, der i virkeligheden er ganske introvert. Tim er ekstremt opmærksom på andre og kan huske alle de vigtige ting. Fødselsdage og mærkedage, men også helt enkelt at spørge ind til andre mennesker. Og så er han en spasmager med en veludviklet blød side.”
Marianne har haft det stramt med den giftige maskulinitet, der har gennemsyret både den offentlige og private sfære i så mange år. Særligt fordi hun har giftet sig med en mand, der repræsenterer det præcis modsatte – og som har delt hendes feministiske holdninger, siden de startede virksomhed sammen for 20 år siden.
“Som forretningspartnere er vi indimellem blevet hånet for, at Tim var følsom; som om det var svagt, at han turde vise sårbarhed. Men for mig er det at stå i og ved sig selv det mest maskuline, man kan være. Det har dine børnebørn heldigvis fanget – de er din største fanklub.
Deres første ord var vist morfar, for med børn er der betaling ved kasse ét. De kan se, at du er ærlig og imødekommende, og det elsker jeg dem og dig for. Det har altid været mig, der har været i front, når vi talte om Tromborg og produkter, og du har haft det fint med at være tænkeren bag linjerne. Men måske var det en fejl, at jeg ikke hev dig med frem,” funderer Marianne.
“Jeg har i mange år været hovedpersonen, men nu vil jeg gerne have Tim med. Vi har været så optaget af vores produkter, at vi har glemt at fortælle vores egen historie. Måske fordi vi har haft sådan et dejligt liv, at vi enten har været fordybet i arbejdet eller er stæset hjem for at være sammen med vores børn.”
Alt eller intet
Virksomheden fylder 20 år i år, men ideen til den kom, da Tim og Marianne blev forældre til Simone, der i dag er 30 år.
“Tim er multiallergiker, og jeg har psoriasis, så vi begyndte at lave vores egne sæber og salver for at passe på Simones hud,” husker Marianne, der på det tidspunkt arbejdede som autodidakt makeupartist, mens Tim var direktør i en medicinalvirksomhed.
“Jeg var hende den besværlige, fordi jeg ikke ville lave looks, der krævede en masse farver og lag på huden. Og regler. Det ville jeg ikke. Jeg skrev min bog Nem og naturlig makeup, der udkom hos Gyldendal, og dens succes overbeviste mig om, at vi havde fat i noget rigtigt.”
Parret gik i banken for at låne penge til at starte virksomhed. Det kunne de ikke. Det var starten af 00’erne, og økologisk skønhed havde endnu ikke vundet indpas.
“Heldigvis var markedet med os, så vi belånte vores hus til op over skorstenen,” fortæller Tim med stoisk ro.
“Vi løb en kæmpe risiko, og jeg sagde mit direktørjob op, selv om vi havde to små børn. Men jeg troede så meget på Mariannes projekt, og med høj risiko følger også en høj belønning.”
Marianne ville lave skønhedsprodukter, der passede til skandinaviske idealer. De skulle være funderet i videnskab og research og samtidig sikre et naturligt og lækkert udtryk. Og så skulle de få huden til føles lige så dejlig, som den så ud.
“Mange siger, at kvinder kun kan få succes, hvis de ikke har små børn. Det har vi modbevist. Jeg har ikke kørekort, så det har altid været Tim, der hentede og bragte. Og selv om vi har været meget på computeren og lagt mange timer i firmaet, har vi altid prioriteret børnene. Det betyder ikke, at man er 100 procent nærværende hele tiden, men det betyder, at vi altid har været til rådighed for dem – også når vi var nødt til at arbejde et par ekstra timer om aftenen.”
De betragter begge de mange timer som en nødvendig investering. Ligesom pengene. For når ambitionen er at være de første med det bedste, kommer man ikke sovende til det. Stålviljen har en pris.
“Tromborg Treatment var den første naturlige luksuslinje, og da vi lancerede den, var vi lysår foran de andre. Hyaluronsyre var en nøgleingrediens hos os i 2006, og vi var de første, der introducerede hudpleje med peptider. Den dag i dag har vi stadig ingredienser i vores produkter, som vi er de eneste, der bruger, fordi de har en kilopris, der overstiger 50.000 kroner,” siger Tim og bliver straks suppleret af Marianne:
“Gudskelov holdt vi fast i vores egne standarder. Vi aftager kun high performance-ingredienser, og det bliver der lagt mærke til, også selv om vi i international sammenhæng bare er et lille nichebrand.”
“Skønhed er en videnskab, og jeg ville ærlig talt ønske, at vi fik flere biokemikere ind i branchen. Særligt kvinder. Der er så mange eksperter, producenter og læger, der går op i hudsygdomme, men alt for få, der går op i, hvad der skaber smuk og skøn hud. Det handler om mere end bare forfængelighed; det er faktisk slet ikke overfladisk.
Vi ønsker bare at skabe produkter, der vitterligt gør, at din hud får det bedre, for vi ved begge, hvordan det føles, når den ikke har det godt. Så ja, nyd, at vi er de glade idealister, der fylder 45 aktive ingredienser og 11 peptider i vores krukker, for de store giganter bruger ikke mere end tre,” griner Tim.
Marianne vil ikke have, at Tim provokerer. Siger hun. Og smiler så, så stoltheden lyser ud af hende. Men Tim er ikke færdig med at sige sin mening – også hvis den er provokerende:
“Jeg kan godt lide udtrykket anti-aging. Det er jo netop det, de rigtige ingredienser kan gøre: forynge huden. Det har intet med aldersforskrækkelse eller marketing at gøre, men det har alt at gøre med, hvad de rigtige ingredienser kan ændre på, helt ned på celleniveau. Jeg er optaget af at følge med i alt, hvad der sker i den internationale forskning, for der er stadig nye opdagelser at gøre om huden. Der er så meget, vi ikke ved, selv om det er vores største organ.”
“Ja, det er nok både vores styrke og vores akilleshæl, at vi er så optaget af alle de videnskabelige dimensioner i produkterne,” afbryder Marianne.
“Vi vil ikke indlade os på den del af markedet, hvor det handler mere om at sælge, end hvad produkterne kan. Vi kniber os da indimellem i armen og siger: “Wow, tænk, at det alligevel er lykkedes. Men vi fejrer ikke vores sejre ofte nok. For så får vi travlt med det næste.”
Der er stadig masser at kæmpe for
“Alle de år, vi har kendt hinanden, har Marianne været en stærk, moderne kvinde, der ikke er gået på kompromis. Hun har en decideret afsky over for uretfærdighed og kan slet ikke lade være med at sige fra, når hun ser den,” siger Tim. Og ikke kun derfor, men også derfor, befinder han sig bedst, når han får lov til at arbejde side om side med Marianne.
“Jeg får indimellem at vide, at jeg fylder meget. Men det gør jeg kun, hvis jeg har noget at sige. Det skal vi kvinder blive bedre til: at tage ordet. For selv om det indimellem er hårdt at føle sig udsat, kan vi kun ændre på normerne, hvis vi siger vores mening højt,” tilføjer Marianne, der har talt kvinders sag hele sit liv med Tims fulde opbakning.
“Så længe, der ikke er lighed, er der noget at tale om. Jeg blev gloet på som en vanvittig, da jeg i sin tid sagde, at der skulle være lige barsel for mænd og kvinder. Vi har altid delt tiden med vores børn. Det var bare helt indlysende at være fælles om omsorgsarbejdet i hjemmet,” siger Marianne.
Kærligheden til det levede liv i hjemmet er da heller ikke gemt væk. For selv om parret har omgivet sig med skakternet marmor, franske antikviteter og en havudsigt, der ikke er til at overse, er der også plads til legekøkken i krogen, æselører i bogstakken og bare tæer på de smukke gulve. Det hele er noget, de har arbejdet sig til, og skønhedseventyret har krævet tro, håb og kærlighed.
Fremtiden er sikret
Det næste er ikke bare at holde en jubilæumsfest og klappe sig selv på skulderen. Det er at fremtidssikre livsværket, der både er blevet et nationalt brand og en arv til de to børn, som gerne vil føre virksomheden videre. Når den tid kommer. For Marianna og Tim er slet ikke færdige. De har netop købt deres egen fabrik i Jylland, så de både kan sikre, at deres produkter fortsat bliver lokalt produceret, at der er danske arbejdspladser, og at de kan fastholde deres ambitiøse niveau.
“Vi har ikke kvinde-, herre- eller børnelinjer. Vi har specialiseret os i produkter med avanceret teknologi, der er indlysende nemme at bruge. Vores første produkt var Lip Cure. Vi havde kun råd til etiketterne, og vi sad derhjemme og puttede dem på. Den var noget så vildt som et instant hit,” husker Marianne.
Siden kom deres mineralpudder, så Herbal Cleansing Water og derefter sæberne, Scandinavian Mood, der hverken duftede af dansk snusfornuft eller fransk overdådighed, men rent, minimalistisk og lækkert.
“Vi har sourcet alt, hvad vi kan, lokalt, vi vil have dansk arbejdskraft, betale danske lønninger og have det hele så tæt på, som overhovedet muligt,” fortæller Marianne.
“Vi har lavet alt det komplekse arbejde i laboratoriet, så det er enkelt for forbrugerne at bruge produkterne. Jeg siger altid, at det er fuldstændigt ligegyldigt med den rækkefølge, du bruger dem i. Men de skal virke på huden og ikke på hylden,” siger Marianne.
“Mariannes litterære baggrund har haft stor betydning for vores eksistensgrundlag, for vi har levet efter sentensen: “Dem, der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran.” Det er Søren Kierkegaards udtryk, men det er blevet vores motto,” siger Tim.
Hans telefon ringer og en synger: “Who wants to be a millionaire?” Et retorisk spørgsmål, der runger i stuen. For hvem vil ikke gerne det? Marianne og Tim Tromborg arbejder målrettet mod at leve det gode liv. For der står champagneglas klar til frokost, og der er fjordrejer i køleskabet. Men det er ikke pengene, der driver værket.
De er ikke kommet sovende til deres hjem, lykkelige liv eller skønhedssucces. De er kommet til den hånd i hånd. Med smil på læberne, humor på kontoret og god litteratur på hylden.