High street: Sådan gavner kopierne den ægte vare
Det er et velkendt faktum, at high street-butikkerne er det ideelle sted at gå hen, hvis du vil shoppe en tendens på budget og forsøge dig med en billig prøveperiode. Men hvilken konsekvens har det egentlig, at vi shopper de billigere versioner?
Formentlig har du prøvet at købe en "kopi" – enten frivilligt eller ubevidst. Highstreetkæder som Zara, Topshop og H&M har gjort det til deres levebrød at komme med deres fortolkninger af catwalkens kreationer og tendenser med ned til 15 dage fra idé til produkt i butikken. Nogle designere som eks. Balmains Olivier Rousteing forholder sig overraskende afslappet til den del af modecyklussen, og sagde i et interview med Vogue UK:
"Jeg elsker at se et Zara-vindue med mit tøj blandet med Céline og Proenza. Jeg synes, det er genialt. Det er meget bedre, end hvad jeg kunne finde på".
Men hvor Balmains chefdesigner er positivt stemt, er der et utal af eksempler på, hvordan high street-butikker bliver sagsøgt af store modehuse for at kopiere (når altså modehusene ikke lige sagsøges for at kopiere en rockerrygmærke).
Balenciaga slæbte i juni det amerikanske accessory-mærke Steve Madden i retten for kopiering af deres taskedesign, New Balance sagsøgte Lagerfeld for at drive rovdrift på deres design, og også her i Danmark må designerne kæmpe mod at deres originale idéer pludselig er alle vegne. Én af dem er Cecilie Jørgensen, der står bag Cecilie Copenhagen og de karakteristiske matchende sæt med partisanmønster.
- I starten tænkte jeg "ej, det kan man da ikke!", da jeg pludselig så alle mulige efterligninger hænge på Strøget. Så sendte jeg et brev til en af butikkerne og fik bare besked på, at det ikke var en kopi, og så kunne vi ikke gøre så meget, fortæller Cecilie til Eurowoman.dk.
Til venstre Steve Maddens bud og til højre Balenciagas.
Lovens korte arm
Går designerne rettens vej, kan det blive en håbløs, lang kamp. Der skal meget til for at bevise, at der er tale om en decideret kopi og ikke blot inspiration, når det gælder tøj. Det forklarer Erik Hansen-Hansen, lektor ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, KADK:
- Der er forskellige former for kopier. Når det drejer sig om tøj, er det meget svært at få copy right på et snit, en stil, et mønster eller lignende. Det er noget andet med eksempelvis logoer. Men den kopiering, high street-butikkerne laver, den må man leve med, siger han til Eurowoman.dk.
Ifølge Chris Pedersen, modeekspert og tilrettelægger på DR K, behøver kopierne ikke være en direkte trussel mod modehusene og designere som Cecilie Jørgensen.
- Hvis der bliver sendt en masse kopier ud på markedet, betyder det også, at det bliver ekstra attråværdigt at få den rigtige ting. På en eller anden måde kan man ikke udvande idéen om det ægte. Det er kunst et godt eksempel på. Der stadig forskel på at have et ægte maleri eller have en plakat eller et tryk, og jeg tror også, den mekanisme ligger i tøjet, siger han til Eurowoman.dk.
Det er Erik Hansen-Hansen enig i. Han ser ikke high street-kædernes bud på it items som en direkte konkurrent til high end-versionerne.
- Når du står med en vare fra et af modehusene og en fortolkningen lavet af H&M, vil du slet ikke kunne sammenligne dem. Der er stor forskel, og dem der sværger til luksus har alligevel ikke nogen interesse i at købe high street, siger han.
Men selvom high street måske aldrig direkte overtager markedsandele fra high end, har de alligevel en indflydelse på det udbud, der ender i butikkerne i sidste ende.
Kopierne giver bedre design
Når man snakker om kopier, er det relevant at se på den cyklus, der driver tendenserne. Hvor der før i tiden var et mere fast forløb for, hvornår og hvordan nyt design blev vist frem på catwalks og i lookbooks, så er billedet anderledes mudret i dag, hvor bloggerne og mobilerne har haft deres indtog.
De lynhurtige og selvbestaltede modekritikere bliver inviteret til at sidde med på første række under modeugerne og er med til at eksponere modehusenes design allerede mere end seks måneder før det reelt ender på hylderne i de eksklusive butikker. En mekanisme, der gør det muligt for high street-butikkerne at komme dem i forkøbet, hvilket i sidste ende tvinger designerne til at gøre det endnu bedre og differentiere sig i kvalitet og originalitet. En tankegang, der giver ekko hos Cecilie Jørgensen.
- Da jeg så kopierne tænkte jeg, at det bare slet ikke var sådan, jeg ville lave det. Men så må jeg jo bare gøre det endnu federe fremover, siger hun, og fortæller at hun lige nu arbejder på en helt særlig kollektion, der adskiller sig fra hendes tidligere – og dermed også hende fra kopierne på Strøget.
Tempoet spænder ben for de gode idéer
Svaret på, om de mange fortolkninger af de oprindelige idéer er god eller dårlig er langt fra entydig. På den ene side skærper det konkurrencen og udviklingen, men i takt med at sociale medier og modebranchen har indgået ægteskab, er produktionstempoet også blevet sat i vejret.
- High street-tempoet har været med til at piske produktionstiden op hos modehusene. Eksempelvis Isabel Marant er meget åben omkring, at hun synes, at den del af hendes arbejde er mega hård. Der er ikke nogen pause længere til at få nye idéer, og det synes jeg også er meget tydeligt i branchen. Vi er ved at nå et sted, hvor designerne ikke når at komme ind i en idé, før de er videre til det næste, og det tror jeg, kopierne har en stor del af skylden for, siger Chris Pedersen.
Coco Chanel sagde engang, at "efterligninger er den ypperste form for smiger", men i en (mode)verden, hvor både kopier og sociale medier er med til at sætte tempoet i vejret, er det svært at se, om kopierne er en hæmsko eller en katalysator for bedre og mere design til folket til priser, hvor de fleste kan være med.
LÆS OGSÅ: Se den nye modeltype: The inbetweenie
LÆS OGSÅ: Derfor kaster modebranchen sig ind i tegneseriegamet
LÆS OGSÅ: Se H&M's valg af model til ny eksklusiv kollektion