Undrer det også dig? Derfor er den hvide bandana pludselig så populær
Modellerne, designerne og moderedaktørerne gør det. Få forklaringen her.
Den larmer ikke meget, den lille hvide klud, som den sidder der, diskret bundet om håndledet på en model, i buksekanten på en redaktør, eller om hanken på en taske hos en showgæst. Men den har et vigtigt budskab, der stille men sikkert spreder sig under modeugen i New York, der startede i går. Føles det som om, alle andre end du har fået en sms om, at vi skal inkorporere en hvid bandana i vores outfits denne uge?
Modellerne på catwalken hos Tommy Hilfiger bar hvide bandanaer om håndledene.
Thakoon Panichgul, designeren bag mærket Thakoon, og hans team er også med på bandanabølgen.
Den nye tendens blev søsat af branchemediet The Business of Fashion, der tirsdag opfordrede modeller, designere, redaktører, bloggere og hvem, der ellers har lyst til at deltage, til at lade en hvid bandana indgå i deres påklædning og dele et billede af det under hashtagget #TiedTogether.
- The Business of Fashion inviterer modebranchen til at stå sammen og lave en tydelig erklæring om solidaritet, sammenhold og rummelighed, skriver mediet på deres website, men understreger samtidig, at dette ikke er et politisk initiativ. De håber at kunne starte en global bevægelse, der vil støtte medmenneskelighed i en tid, der er præget af uro og frygt.
Det er ikke udpenslet, præcis, hvad de mener med den lidt uklare formulering, men man tør måske gætte på, at den er skrevet som henvisning til de mange mennesker, der er på flugt i verden lige nu. Og politisk eller ej: Det lille tørklæde kan også tolkes som et oprør mod nyindsatte Præsident Trump, der har forsøgt at indføre et indrejseforbud for borgere fra syv muslimske lande.
Det er nemlig ikke mere end et par uger siden, at Imran Ahmed , der er CEO og grundlægger af The Business of Fashion, i en artikel efterlyste, at modebranchen tog stilling til præsidentens forbud. Mediet havde endda forsøgt at få en kommentar til forbuddet fra flere modehuse, men ingen havde lyst til at udtale sig.
Den hvide farve har ifølge Chris Pedersen, modekspert, tv-vært og tilrettelægger hos DRK, en ganske særlig betydning i den sammenhæng.
- Den hvide farve blev markeret under valgkampen, da Hillary Clinton under den sidste tv-debat og også under Trumps indsættelse bar hvidt.
Hvid bliver forbundet med kvindekampens første bølge, hvor kvinder i starten af 1900-tallet gik på gaden i både USA og England iført hvide kjoler og demonstrerede for valgret for begge køn.
- I Amerikansk politik og popkultur er hvid lige nu forbundet med ligestillingskampen, men samtidig en indirekte reference til et formodede kvindehad hos Donald Trump. Og så er det naturligt at gøre hvid til en symbolfarve for hele diversitetsdiskussionen, siger Chris Pedersen.
- Det er en vedtaget sandhed nu, at hvis man arbejder med tøj, så er det det, man siger med sit tøj, hvis man har hvidt på, afslutter han.
LÆS OGSÅ: Slår udsalget dansk mode ihjel?
LÆS OGSÅ: High street: Sådan gavner kopierne den ægte vare
LÆS OGSÅ: Derfor holder de største modebloggere nu op med at blogge