Endelig kan man igen købe Zara i indre København.

Zara slår dørene op (igen) i indre København

Vi københavnere har ventet længe på igen at kunne shoppe Zaras prisvenlige gevanter. Lørdag slår de dørene op igen.

Da vi for flere måneder siden troppede forgæves op foran Zara-butikken på Vimmelskaftet i indre København, løb det os koldt ned af ryggen. Butikken var lukket.

Tanker som "hvor skal jeg nu få mit prisvenlige fashion fix med items, der ligner en million, men koster en brøkdel af the real deal," løb igennem vores hoveder.

LÆS OGSÅ: Postkort fra Coachella-festivalen: "Alle gik amok, da Madonna kyssede Drake på munden"

Men der var en naturlig forklaring på, at butikken var lukket: Den skulle fornyes og gøres endnu federe. Åh jubel, hvilken lettelse. Og nu kan vi endelig indløse forventningens glæde, når Zara i dag slår dørene op til en helt ny butik.

Men hvad mon der er anderledes i forhold til den gamle butik? Og hvordan kan Zara generelt reagere så hurtigt på modens dikteringer, at de næsten kan hænge de der bløde Isabel Marant-lignende skovmandsskjorter op på bøjlerne, før selvsamme designers modeller har kridtet skoene til catwalken i Paris?

LÆS OGSÅ: 8 tegn på at han er manden, du skal have børn med

Vi har fanget Inditexs (der ejer Zara) internationale kommunikationschef, Jesús Echevarria, til en snak om den spritnye butik, bæredygtighed og Zara-kvinden.

Hvordan adskiller den nye butik på Vimmelskaftet sig fra den gamle?

- Den nye butiks 1000 kvadratmeter er baseret på Zara-butikkers fire grundprincipper om skønhed, klarhed, funktionalitet og bæredygtighed. Den nye butik har en elektricitetsbesparelse på 30% i forhold til en almindelig butik og en vandbesparelse på 50%. Det opdaterede Zara-butikskoncept tilstræber at fremhæve kollektionerne på en minimalistisk måde uden ornamenter og udsmykninger. Idéen var at skabe en baggrund, hvor kollektionen tager hovedfokus gennem lyssætning, materiale og form.

Hvordan er det muligt for Zara at have så kort leveringstid fra skitse til produkt i butikken?

- Sådan har det altid været. Du skal huske på, at Inditex oprindeligt var en manufaktur, før det blev retail. Så Inditex er eksperter i at skabe den korrekte overgang fra udarbejdelse og designproces til levering i butikkerne. Det er også derfor, virksomheden stadig producerer størstedelen af varesortimentet i Europa. Det er måske nok dyrere, men det er mere effektivt og fleksibelt.

Beskriv Zara-kvinden med fem ord.

- Trendy, global, elegant, dedikeret og glad.

Bæredygtighed er på manges læber i disse år. Hvad betyder dét ord for Zara?

- Bæredygtighed er hverken mere eller mindre end en tro på langtidsholdbarheden af din virksomhed. Hvis du skal arbejde i denne verden i lang tid, bør man tilstræbe at her bliver bedre og mere etisk at være. Med andre ord, at få verden til at holde. Det er en opgave, der aldrig er gjort til ende, men det motiverer os at fremstå som rollemodeller for processen. Så bæredygtigheden ligger til grund for alle vores beslutninger. Vi kalder vores filosofi omkring bæredygtighed for 'RIGHT TO WEAR'. Budskabet er vores kvalitetsstempel.

Hvor ofte kommer der nye varer i butikken på Vimmelskaftet?

- Alle Zara-butikker i hele verden modtager varer to gange om ugen.

LÆS OGSÅ: Moderedaktør fra Elin-Kling.com: Det tillader jeg mig selv at spise i weekenden

LÆS OGSÅ: Derfor skal du kun have 37 tign i din garderobe

LÆS OGSÅ: 4 unge kvinder med succes: Her er deres bedste tips til at blive iværksætter