Julie og Cecilie har en mission: De vil have os til at prioritere nydelse OG være stolte af det

Julie og Cecilie har en mission: De vil have os til at prioritere nydelse OG være stolte af det

Hvad tænker du, når du læser eller hører ordet glidecreme? Alene navnet er ikke umiddelbart noget, som leder tankerne hen på noget rart, intimt og lækkert. Men det har to kvinder sat sig for at ændre – og det stopper ikke der.

Da Julie Herskin var 25 år, havde hun pludseligt brug for en glidecreme. Hun boede på det tidspunkt i London, men opdagede hurtigt, at det ikke var helt enkelt og let at finde et produkt, der ikke var fyldt med parfume eller lignede et fallossymbol. Og det gjorde hende ked af det.

”Jeg følte i forvejen, at min krop ikke virkede – jeg turde ikke at snakke højt om det, og min kæreste følte, at det var hans skyld. Det er det klassiske narrativ, at det handler om, at hvis du ikke kan blive våd, er det, fordi du ikke kan blive tændt, hvilket ikke passede,” fortæller Julie til alt.dk.

Indtil da havde Julie aldrig været i et soveværelse, hvor der stod en glidecreme eller en sexolie, så for første gang i sit liv gik hun på jagt efter en glidecreme, men alle dem, som hun kunne finde på markedet, kunne hun overhovedet ikke relatere til.

”De var enten fallosformede eller i pangfarver, som virkede meget giftigt og noget, jeg ikke havde lyst til skulle komme tæt på mit underliv. Det føltes meget frækt og vulgært. Jeg opdagede også, at mange var fyldt med ingredienser, som jeg ikke burde få i min krop,” siger Julie.

I sin søgen efter et produkt, som kunne hjælpe hende, endte Julie med at føle sig endnu mere ekskluderet og alene.

”Hvis du, som jeg, lider af vaginal tørhed, har du ikke brug for et produkt, der skriger, at der er noget galt med dig. For det er der overhovedet ikke. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, hvorfor lever vi i et samfund, hvor vi ikke tør snakke åbent om det? Og ikke mindst hvorfor findes der ikke nogen produkter, der er inkluderende og imødekommende uanset, hvilket behov du har?”

Julie følte, at hun havde opdaget et hul i markedet, og hun pitchede derfor ideen videre til sin veninde, Cecilie Hjelmager.

”Min reference til glidecreme var noget, der stod på min mors natbord, og som hed eksplorationscreme. Det skræmte mig væk, og jeg tænkte, hvad er det for en mærkelig fedtcreme, og hvad er en eksplorationscreme – det lyder jo helt voldsomt. Jeg repræsenterer også fortællingen om, at jeg kan godt blive våd, så derfor har jeg ikke brug for det,” siger Cecilie, som understreger, at det er dén fortælling, de to kvinder gerne vil gøre op med.

”Vi vil meget gerne åbne op for samtalen om, at glidecreme og sex-gel er lækkert og dejligt for alle, for det øger oplevelsen og nydelsen. I dag vil jeg ikke undvære det. Og det er ikke kun, fordi jeg har lavet et brand, men det er, fordi jeg har fundet ud af, hvor lækkert det er at bruge,” fortæller Cecilie.

Var et turnoff

De to kvinder besluttede sig for at undersøge, om de var de eneste, der stod med følelsen af ikke at kunne genkende sig selv i de eksisterende produkter. De spurgte ud i deres eget netværk, hvor 130 meldte tilbage. Det viste sig, at 78 % svarede at de produkter, de anvendte under sex, faktisk var et turnoff for dem.

Undersøgelsen fik dem til at tage beslutningen om, at de måtte gøre noget ved ubalancen mellem forbrugernes efterspørgsel og produkterne på markedet. De havde begge erfaring med design og marketing, og grundlagde virksomheden Sitre. I 2021 kunne de lancere deres første produkt, nemlig deres ’Sex Gel’.

”Vi ønskede at skabe en sex gel, som du kan have stående fremme på dit natbord, og på den måde gøre det nemmere at tale åbent om sex, for hvis du ikke gemmer det væk i skuffen, er du tættere på at kunne tale om det,” forklarer Cecilie Hjelmager.

Siden har de to udviklet flere forskellige produkter, lige fra en ’Pleasure Boost Olie’ over en ’Silikone Gel’ til det nye produkt på stammen, nemlig et massagelys. 

”Det er vigtigt for os, at vi ikke er ’the one-trick pony’. Vi vil gerne oplyse folk om, at intimt og seksuelt velvære er noget, der kan gøre så meget godt for os. Under nydelse og sex frigiver kroppen endorfiner, som kan være med til at reducere stress, du får større selvtillid og en robusthed over for sygdomme.

Det er vores narrativ, som også afspejles i vores produkter; vi skal nemlig ikke kun lave produkter til én type intimitet. Vi laver produkter til mange forskellige typer intimitet, for sex og intimitet er jo ikke kun klassisk penetrationssex,” siger Cecilie, og Julie supplerer:

”Det gælder bl.a. vores nyeste produkt, som er vores massagelys, hvor den smeltede olie fx kan bruges til massage. Det kan være, at du putter olien på kroppen efter et bad, du kan give dig selv eller din partner en massage om aftenen.”

(EMMA) Insta portrætstørrelse.jpg

Du er ikke alene

Helt fra start har de to kvinder haft store planer for Sitre – og derfor har de investeret meget i virksomheden.

”Vores mission er ikke kun at skabe lækre produkter. Det er også hele fortællingen omkring sex. Og det er jo også derfor, vi investerer i, hvordan produkterne visuelt tager sig ud. Vi får taget smukke billeder af helt almindelige kvinder og mænd i alle aldre, former og farver – for produkterne er skabt til alle. For os er det lige så vigtigt, at vores partnere synes, at det er lækkert at bruge.”

Det har hele tiden været vigtigt for de to kvinder, at produkterne er kønsneutrale både i udseende og indhold, og at skabe et univers, der er inkluderende.

”Vi får mange historier fra par, som skriver fra begge perspektiver. De fleste fortæller, at designet har en stor effekt på oplevelsen. Vi laver også interviews til vores egen platform, hvor vi snakker om alt fra, hvad man kan gøre, når man har en partner, der fx går igennem et kræftforløb, eller hvad man gør, når man prøver at blive gravid, og sex pludselig bliver en funktionel ting,” siger Julie.

”For os er det vigtigt at sige, at du er ikke alene. Vi ved ikke, hvordan du har det. Og vi prøver ikke at sige, at det her er intimiteten, eller det her er sex. Men du skal bare vide, at bag de lukkede døre har vi alle sammen forskellige oplevelser af det. Og de fleste af os har følt os skamfulde, eller er lidt alene med nogle ting,” siger Cecilie, og Julie supplerer:

”Hvorfor skal vi ikke kunne snakke højt om, at du kan vise dig selv kærlighed ved at have solosex? For fem år siden havde jeg aldrig hørt nogen snakke om det. Men vi forandrer os jo gennem livet, og det samme gælder, hvad vi har lyst til eller behov for – både helt generelt, men vi kan også gå igennem et sygdomsforløb, graviditeter eller menopause, som gør, at vores behov rykker sig.”

Solosex er vidunderligt

For Julie og Cecilie er missionen at få folk til at prioritere nydelse og føle sig stolte af det.

”Hos mange har den måske ligget i bunden af listen over to-dos, og der har været så meget tys-tys omkring det, at det ikke har føltes særligt empowering. Men vi vil gerne opfordre alle til at være stolte af at prioritere deres nydelse og intimitet. Og det skal føles som noget, du gør, fordi det er godt for dig selv.

Jeg stod selv i en situation, hvor jeg havde brug for et hjælpemiddel, og jeg syntes, at det var flovt at skulle have den samtale med min kæreste, fordi jeg følte, at min krop ikke virkede, og jeg ikke var sexet. Jeg vidste, at han også syntes, at det var svært. Og hvis jeg kunne have bragt et produkt ind, som var mere lækkert at bruge, ville det have gjort oplevelsen helt anderledes. Det ville have været noget, vi gjorde, fordi det var spændende, fordi det var lækkert, og fordi det gjorde oplevelsen bedre. Ikke fordi, at der var noget galt med vores sexliv, som vi skulle ind og fikse,” forklarer Julie.

”Det er så vigtigt, at du ikke føler dig som en fiasko, lige meget hvilket intimt liv du har. Vores produkter kan bruges til mange forskellige ting – det kan være massage og hudberøring, det kan være sex med en partner, og det kan være solosex,” siger Cecilie og fortsætter:

”Jeg tror, der er mange, som har følt, at solosex eller onani har været lidt skamfuldt. Men hvorfor skal det være skamfuldt? Det er vidunderligt, at du giver dig selv kærlighed og nydelse. Jeg har nogle gange brugt det i perioder, hvor jeg har følt mig stresset til at lette trykket. Det er jo genialt, at ligesom jeg kunne løbe en tur, har solosex også haft en funktion, der har fungeret for mig.”

Sitre_Joy_202410673.jpg

Skal frem i butikken

For Julie og Cecilie er det vigtigt, at deres produkter ikke kun bliver solgt på apoteker og i butikker med sex-legetøj og andre intimprodukter. Sex og intimitet er lig med velvære for dem, og derfor er drømmen, at Sitre ligger i de lækreste beautyshops i hele Europa.

Den drøm arbejdede de to kvinder benhårdt på i 2023. Og det har båret frugt, for i dag ligger Sitre i eksklusive butikker i bl.a. London og Berlin, de arrangerer pop-up-shops og oplever også stor succes på online-markedet, hvor flere webshops lægger store ordrer.

”Hele historien er, at intimprodukter og glidecreme ikke længere kun skal findes online eller være gemt væk på bagerste hylde i butikken. Det skal være noget, der står ved siden af alle vores andre wellness- og skincare-produkter. Det skal ikke være forbundet med flovhed. Det skal i stedet føles som velvære at bruge det,” siger Julie.

Det hårde arbejde betyder, at de begge nu kan arbejde fuldtid i virksomheden.

”Vi har gjort os mange learnings gennem alle årene. Vi skal værne om vores brand, vi skal positionere det på en fed måde og fortælle om vores mission og vision omkring det. Men vi skal også være en virksomhed, der tjener penge. Så vi skal finde ud af, hvad de forskellige retailers og samarbejdspartnere kan gøre for os som forretning. Og hvordan vi vækster forretningen fra nu af,” uddyber Cecilie.

I 2022 fik de investor Jacob Kampp Berliner, som ejer halvdelen af Soulland, med på rejsen. Derudover samarbejder de med førende hudplejespecialister, når der skal udvikles nye produkter. Og alle involverede deler den overbevisning at ‘simpelt er godt’ – der er ingen grund til at tilføje noget, som er skadeligt for din krop. Resultatet er produkter fyldt med enkle og gode ingredienser.

”Lige nu har vi en lang liste af produkter, vi gerne vil lave, hvor vi også inkorporerer det mentale i forhold til hver sexoplevelse. Vi kan jo alle have mange barrierer i forhold til at kunne læne os ind i nydelsen og få lyst til nogle ting. Det er så vigtigt, at du kender dig selv for at kunne sætte ord på, hvad du har brug for eller behov for – både over for dig selv og din partner. Du kan være i forskellige moods i løbet af en uge, du kan have masser af lyst til penetrationssex den ene dag, for dagen efter at have brug for at ligge helt tæt og kramme,” siger Cecilie, og Julie supplerer:

”Er du i overgangsalder eller på anden vis oplever meget tørhed, kan vores sex gel være god at bruge hele dagen. Vores pleasure boost-olie med CBD skal du helst bruge lidt før sex, fordi den skal have lidt tid til at blive optaget, og derfor inviterer den også til at tage det lidt langsommere. Med vores massagelys vil vi gerne skabe noget, der fører dig væk fra hverdagen. Ideen er, at man skal tænde det, og så pludselig føle, at man er midt i nattens magiske univers, og det skal føles forførende og energiskabende.”

Responsen fra kunderne er både meget overvældende og giver dem en stor glæde.

Vi får mange beskeder og tilbagemeldinger, og det har vi aldrig prøvet i tidligere jobs. Men vi er selvfølgelig også inde og arbejde med folk i deres allermest intime sfære og noget, der kan betyde så meget for deres liv i forhold til deres parforhold, seksualitet og krop – både positivt og negativt,” siger Cecilie.

”Vi fik fx en besked fra en 54-årig kvinde, og det er en af de beskeder, jeg husker bedst. Hun hedder Marianne, og hun skrev: ”Hej, jeg har bare lige brug for at fortælle jer, at jeg havde givet op på sex, indtil jeg fandt jeres glidecreme, og nu kan jeg endelig have sex igen, så 1000 tak til jer.”

Det er jo det, vi kæmper for: At kunne gøre en forskel.”

Fakta

Bag Sitre står Cecilie Hjelmager, 37 år, som har studeret international virksomhedskommunikation og engelsk CBS, og Julie Herskin, 37 år, der har studeret erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation på CBS samt en MA in Cultural & Creative Industries på Kings College London.

Læs mere på Sitrestore.com