Paris

Skal du på sommerferie med Airbnb? Her er dine rettigheder – og alternativer

Airbnb er et tiltrængt alternativ til de dyre hoteller. Men vælger du at leje privat, når du rejser, er der et par gode huskeregler, du skal være opmærksom på. ALT.dk guider dig igennem de værste Airbnb-fælder.

Overvejer du at bruge sommeren i spændende Airbnb-boliger rundt om i verden?

Oftest kan du spare penge, få dit eget køkken eller bo midt i byens fedeste lokalområder, hvis du lejer dig ind i en privat bolig gennem udlejningstjenester som Airbnb. Og hvem vil ikke det?

Desværre findes der dog også mange ulemper og ting, du skal være opmærksom på, hvis du vil styre udenom de dyre hoteller. Dine værter er nemlig lige så forskellige, som vi er mennesker, og det har resulteret i både aflysninger, snyd og retssager gennem tiden.

Selvfølgelig er det sjældent, at det går så galt. Men det er alligevel en god ide at være på forkant og kende dine rettigheder, inden du lejer en Airbnb-bolig.

Læs med her, hvor ALT.dk guider dig igennem de værste fælder, så du undgår ubehagelige overraskelser på din ferie.

1. Al kontakt skal foregå gennem Airbnb – det samme skal betaling

Det kunne måske lyde som et smart salgstrick, men den er god nok.

Vælger du at kontakte din udlejer udenfor Airbnbs kommunikationsveje, kan firmaet nemlig ikke hjælpe dig, hvis noget skulle gå galt. Det samme gælder, hvis du og udlejer har valgt, at betaling skal ske ad anden vej.

Foreslår din udlejer, at du betaler på en anden måde, eller kontakter han/hun dig via andre kanaler, skal du derfor forsøge at dreje kommunikationen tilbage til Airbnbs platform øjeblikkeligt. Ønsker han eller hun ikke at kommunikere via Airbnb, kan det være en god ide at overveje, om du bør gå videre med bookingen.

På den måde er du bedst sikret, hvis noget skulle gå galt.

Rejs til verdens storbyer med Rejsepriser - fx Madrid (sponsoreret)

2. Hold øje med aflysningsreglerne – og din forsikring

Når du booker en bolig hos Airbnb, er det udlejeren, som bestemmer, hvilken aflysningspolitik der skal gælde.

Her har de mulighed for at vælge mellem tre forskellige kategorier: Fleksibel, Moderat og Striks, som afgør, hvornår du kan aflyse og stadig få dine penge retur.

Aflysningspolitikken finder du i sektionen ”Aflysninger” på de givne opslag. Foretager du en booking, accepterer du også værtens aflysningspolitik. Sørg derfor for at have undersøgt sagen, inden du booker. På den måde ved du, hvad reglerne er, hvis du skulle være nødsaget til at aflyse.

Tjek også din ulykkesforsikring og rejseforsikring, inden du lejer dig ind i en bolig, hvis du skulle komme til at ødelægge noget under dit ophold.

3. Læs anmeldelser grundigt igennem

Læs altid alle oplysninger i det givne opslag igennem, inden du booker. Det gælder især også omtalerne nederst på opslagssiden. Her har tidligere lejere nemlig mulighed for at give deres ærlige mening til kende, ligesom de kan give stjerner alt efter deres oplevelse. Måske er området meget larmende eller stedet knapt så rent, som det fremgår af billederne.

Du kan også gå efter verificerings-mærker på opslag og billeder, som viser, om kontoen er sikker ud fra Airbnbs vurdering. Verificeringen sker ud fra oplysninger fra bl.a. Facebook-profiler, telefonnumre, e-mailadresser og andet officiel identifikation.

Verificerings-mærket ser således ud og kan findes i øverste, højre hjørne af billederne:

Foto: Screenshot, Airbnb.

Derudover kan det være en god ide at kontakte udlejer, inden du booker. På den måde vil du få en fornemmelse af, hvem der står bag opslaget.

Du kan også undersøge, om udlejer stemmer overens med ejeren af boligen, hvis der er tale om en dansk ejendom. På boligejer.dk kan du angive adressen og se, hvem boligen tilhører.

Rejsepriser flyver dig ud i verden til fornuftige priser (sponsoreret)

4. Prisen er aldrig den, du forventer

Prisen på en Airbnb-bolig svarer aldrig til den, du først ser, når du klikker dig ind på opslagssiden. Foruden udlejers fastsatte pris skal du nemlig betale et servicegebyr til Airbnb, ligesom de fleste udlejere tillægger et rengøringsgebyr.

Servicegebyret er på mellem 0% og 20% af reservationen subtotal, mens rengøringsgebyret er et engangsbeløb, som nogle værter opkræver for at dække udgifter til rengøring.

Opkræves der moms i det område, du booker en bolig, vil dette blive tillagt servicegebyret. Nogle værter skal desuden opkræve skat i henhold til lokale bestemmelser. Oftest vil dette være inkluderet i prisen eller fremgå af opslaget.

5. Er den helt gal? Sådan klager du

Lever din Airbnb-bolig ikke op til det opslag, du har booket ud fra, skal du skynde dig at få det dokumenteret.

Tag billeder af fejlen eller manglen, så snart du opdager den, og sørg generelt for at samle beviser.

Kontakt derefter først din vært og forsøg at få problemet løst med ham eller hende. Lykkedes det ikke, skal du kontakte Airbnb, hvis det er mindre end 24 timer siden, du tjekkede ind.

På deres hjemmeside opstiller Airbnb tre situationer, der kan være afgørende for, om du kan få refunderet dine penge, eller om firmaet vil finde en anden bolig til dig til de tilbageværende nætter. De tre situationer er som følger:

  1. Værten giver ikke tilstrækkelig adgang til boligen.
  2. Beskrivelsen af boligen afviger væsentligt fra, hvordan boligen opleves i virkeligheden.
  3. Boligen er generelt beskidt eller usikker.

Er det mere end 24 timer siden, du tjekkede ind, skal du i stedet benytte dig af Airbnbs løsningscenter, som vil give dig mulighed for at klage via en digital formular.

Bliver problemet ikke løst med hverken udlejer eller Airbnb, kan du i stedet klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning. Det gælder dog kun, hvis du har lejet boligen i Danmark.