Anna Thygesen troede aldrig, at det kunne ske for hende - nu skal 18 råd sikre os mod svindel
Anna Thygesen havde aldrig troet, at hun kunne falde i svindel-fælden og få tømt sine konti. Nu er der 18 nye anbefalinger, som skal sikre os mod fupmagerne fremover.
I sidste uge fortalte ejer af kommunikationsbureauet WeDo Communication, Anna Thygesen, om, hvordan hun var blevet udsat for svindel af en mand, som udgav sig for at være fra hendes bank. Et fupnummer, der resulterede i, at alle penge på hendes bankkonti forsvandt.
”Der var ikke noget i det, han gjorde, som jeg syntes var mistænkeligt. Han var meget overbevisende, og han fik mig ind i et rum, hvor jeg var helt tryg ved ham. Det var nærmest ham og mig mod svindlerne,” fortalte hun ærligt i ALT for damernes podcast, Skål søster.
Og Anna Thygesen er ikke alene om at have været udsat for svindel. I 2023 blev 189.000 danskere udsat for digital svindel, mens det i 2022 var 147.000 danskere, og den nye offerundersøgelse peger på, at flere former for it-kriminalitet er i vækst. Det viser tal fra Det Kriminalpræventive Råd.
”Vi kan som samfund ikke leve med, at så mange danskere bliver svindel-ofre. Ikke alene taber ofrene penge til de kriminelle. Ofte fører svindlen også til stor tvivl og utryghed hos dem, som står sagesløse tilbage," siger Christiane Vejlø, der er formand for Svindel Task Forcen nedsat af Finans Danmark.
Svindel Task Forcen har netop lanceret 18 konkrete anbefalinger, der skal være med til at sikre danskerne mod svindel. Forslagene koncentrerer sig om alle faser i svindlen – før, under og efter.
"Men det er også vigtigt at sige, at arbejdet ikke slutter her. De kriminelle arbejder videre. Og det skal vi som samfund også. Der skal findes løsninger hele tiden. Men jeg tror på, at vi kan gøre det væsentligt sværere for de kriminelle,” forklarer Christiane Vejlø.
Anna Thygesen har i dag fået de fleste af pengene tilbage, men hun er glad for at have delt sin oplevelse, som ellers er noget, der er forbundet med stor skam.
"Jeg håber at kunne være med udbrede budskabet om, at svindel kan ramme alle aldre, karriere, jobs og sociale klasser. Og vi skal ikke være flove eller skamfulde over at være blevet svindlet,” siger Anna Thygesen, der har følgende råd:
"Vær skeptisk, hvis nogen ringer op og udgiver sig for at være fra din bank eller politiet og vil tale med dig om penge, dit MitId, have dig til at udlevere koder, passwords eller andre personlige oplysninger. Læg på med det samme - også selvom de siger, at det er en hastesag. Du kan derefter tage kontakt til din bank og høre, om alt er, som det skal være."