Guide: Sådan optimerer du dit CV og LinkedIn
Er du god til at holde mange bolde i luften? Klicheerne er mange, og faldgruberne store i jagten på drømmejobbet. Eurowoman giver dig de bedste råd til CV'et, LinkedIn og til jobsamtalen.
Inden du søger
Gå ikke ned på manglende kvalifikationer, research dig grøn i hovedet, og ring i forvejen. Her er tre gode råd, inden du sender en ansøgning af sted.
1. Nobody's Perfect
"Tre-fem års erfaring," læser du og scroller hurtigt videre ned ad listen over jobopslag. Men den perfekte kandidat findes ikke, og kompromiser er uundgåelige. Har du ikke den ønskede erfaring, men kan du til gengæld skrive under på 60-70 % af de øvrige kvalifikationer, så søg. Fun fact: En undersøgelse i fagbladet Ingeniøren har vist, at 80 % af arbejdsgiverne vægter personlige egenskaber højere end kompetencer ved en jobsamtale.
2. Research dig klog
Husk at søge relevant viden om virksomheden. Læs årsrapporter eller regnskaber, tjek artikler i pressen, find ud af, hvem deres nærmeste konkurrenter er, og hvilke udfordringer de står over for lige nu. Til gengæld forventer ingen, at du kender organisationsstrukturen eller forretningsstrategien i detaljer.
3. Insisterende, ikke irriterende
Er det for meget at ringe, når du hører om en åbning på jobmarkedet eller ser et jobopslag? Nej da. Ellers gør en anden det bare. Stil et par spørgsmål, fx hvem deres drømmeprofil til jobbet er, og hvilke kernekompetencer der skal til for at udføre det bedst muligt. Sørg for, at vedkommende får fat i dit navn. Og gentag det til sidst. Kodeordet er at være høflig, venlig og fræk som en slagterhund på samme tid.
Kilder: Susie Sandberg, senior recruiter hos Microsoft, og Mette Aagaard Hertz, global chef for HR i forskning og udvikling, Novo Nordisk.
LÆS OGSÅ: Det er jobsamtalens sværeste spørgsmål. Og her er hvad du skal svare
Ansøgning for dummies
Her er en ubekvem sandhed: Din ansøgning bliver (næsten) aldrig læst. Det er CV'et, der virkelig batter. Men ansøgningen skal skrives alligevel, og her er, hvad du skal huske.
1. Hold det kort
Du har omkring 20-30 sekunder til at gøre dig selv interessant. Skriv ikke mere end en halv A4-side, sørg for en god fængende overskrift og indledning, og fokuser på, hvorfor du søger, og hvad du kan bidrage med.
2. Drop klicheerne
Arbejder du selvstændigt, men er også en holdspiller, og er du god til at håndtere stressede situationer? Hvem er ikke det, men hvordan? Naviger uden om klicheerne, og giv eksempler. Show it, don't tell it.
3. Ring til en ven
Er du ikke god til at kommunikere, så søg hjælp. Få en ven eller coach til at stille de
rigtige spørgsmål og læse din ansøgning.
Kilde: Susie Sandberg, senior recruiter hos Microsoft.
6 CV-huskeregler
CV lugter lidt støvet, men du kan lige så godt få det lært. Det er nemlig det, der får dig til samtale langt de fleste steder. Kom godt i gang med syv elementære trin.
1. Drop festbilledet
Gå til en fotograf, og få taget et godt, professionelt billede en gang for alle. Uanset om du søger hos Mærsk eller McDonald's.
2. Husk kontaktinfo
Ja, selvfølgelig, tænker du sikkert, men mange glemmer at skrive deres telefonnummer eller mailadresse. Sæt det evt. som header på både ansøgning og CV.
3. Opbygningen
Igen, det kan virke banalt, men mange glemmer det: omvendt kronologi. Begynd med erhvervserfaring, herefter uddannelse, så relevante kurser, sprog og evt. IT-kundskaber. Slut af med fritid, og glem ikke bestyrelsesposten i andelsforeningen, det frivillige job i lektie-cafeen eller dine udlandsophold.
4. Gift, single, alder?
Nej, du bliver ikke sorteret fra, fordi du er mor til to, single uden børn, for gammel (eller for ung). I hvert fald ikke hos ordentlige virksomheder. Så skriv din civilstand og fødselsdato. Det er med til at give et samlet billede af dig.
5. Nul huller
Har du været på barsel, sygemeldt med stress eller arbejdsløs, så skriv det. Huller gør arbejdsgiveren mistænksom. Hvis der er mange jobskifter, skal der også være en god forklaring på dem.
6. Vær original
Send aldrig standardansøgning eller -CV af sted. Du snyder ingen og vinder intet. Det er et fuldtidsjob at søge job.
Kilde: Susie Sandberg, senior recruiter hos Microsoft.
LÆS OGSÅ: 5 uundværlige råd, når du søger job
LinkedIn, din nye ven
Ryd Instagram, Facebook og Snapchat af bordet. Når det gælder din karriere, er det LinkedIn, du skal prioritere. Og her gælder helt andre metoder.
1. Billedet
Som på dit CV gælder det her, at du skal have et godt, professionelt billede. Gerne et, der afspejler dit job, så er du kok, er det fint med kokketøj, og er du jurist, sidder du ikke i bikini på Lanzarote.
2. Udfyld alt
Sørg for at udfylde alle ansættelser samt sektionen med uddannelse, kurser, certificeringer og sprog. Opdater løbende.
3. Tilføj anbefalinger
Gør din profil ekstra inspirerende med anbefalinger fra tidligere chefer. Og hvordan får man så dem, tænker du? Helt som i gamle dage: Ved at spørge pænt.
4. En god headline
Overskriften indeholder din titel, din arbejdsplads og evt. dit vigtigste fagområde. Er du jobsøgende, så skriv det.
5. Udvid dit netværk
Husk at udvide dit netværk løbende ved at tilføje mennesker, du har en professionel relation til. Følg også relevante virksomheder, og meld dig ind i grupper inden for
dit fagområde.
6. Hold dig aktiv
Plej dit netværk på LinkedIn præcis som på andre sociale medier. Skriv personlige hilsner, like dine kontakters opdateringer, og del artikler af faglig interesse.
7. Lad dig inspirere
Mangler du inspiration til din LinkedIn-profil, så tjek nogle af dem, der har helt styr på det. Fx erhvervskvinden Malou Aamund og tv-værten Line Baun Danielsen. Men husk, at LinkedIn sladrer om, hvilke profiler du tjekker ud – så træd varsomt.
Kilde: Bodil Damkjær, karriererådgiver og LinkedIn-ekspert.
Til jobsamtalen
Vær velforberedt, ærlig, og erkend dine svagheder – men kun, når du bliver spurgt til dem.
1. Det rette match
Jobsamtalen handler ikke kun om, hvorvidt du er den rigtige person til jobbet, men også om, hvorvidt jobbet er det rigtige for dig. Hvis du virker nysgerrig, vidner det om engagement. Er du derimod for jobdesperat, kan det nemt afkodes fra den anden side af bordet.
2. Svage sider? Mig?
Der følger en svaghed med enhver styrke. En arbejdsgiver har formentlig deltaget i en del flere jobsamtaler, end du selv har. De ser dine svagheder, selv om du påstår, at du ingen har. Hvis du fortæller, at du er vildt god til at få ideer og sætte ting i gang, ved de, at du nok ikke er lige så god til at følge dem til dørs. Spørgsmålet om dine svage sider handler i virkeligheden om, hvorvidt du er i stand til at reflektere over dig selv.
3. Med ærlighed ...
... når du ganske rigtig stadig længst. Sig ikke, at du altid har drømt om at arbejde for en bestemt virksomhed, hvis du senere afslører, at du faktisk ikke ved ret meget om den. Eller at du elsker Excel-ark, hvis tanken om så meget struktur giver dig myrekryb.
4. Personlige krav
Hvis flekstid er et ufravigeligt krav for dig for at få hverdagen til at hænge sammen, så spørg, før du kommer til samtale, så ansætteren ikke bruger unødig tid på dig, hvis det er helt umuligt i det pågældende job. Ellers kan du vente til jobsamtalen og spørge åbent: "Hvad er jeres holdning til fleksible arbejdstider?"
5. Glæd dig
Det kan føles som en eksamen, men du kan godt få noget ud af en jobsamtale, selv om du ikke får jobbet. Du bliver bedre til at gå til jobsamtaler, og du efterlader et godt indtryk. Måske ringer de en anden gang med et job, der er endnu mere dig.
Kilde: Mette Aagaard Hertz, global chef for HR i forskning og udvikling, Novo Nordisk.
LÆS OGSÅ: 9 råd til at klare dig godt i dit første rigtige job
LÆS OGSÅ: 10 ting jeg har lært om at være nyuddannet og arbejdsløs
LÆS OGSÅ: Drømmejobbet: Hvorfor vidste jeg ikke dette inden jeg startede!?