Ikke én kvinde på listerne: "Vi kan ikke blande os i brugernes opførsel"
Da Spotify offentliggjorde Danmarks mest lyttede sange i 2022, var der ikke en eneste kvinde i top 10. Det er et problem, og det anerkender Spotify også selv. Men hvad gør streamingtjenesten for selv at forbedre kønsubalancen? Vi har talt med to af Spotifys to chefer i Norden for at få svar.
I Danmark i 2022 havde vi ingen kvindelige navne på årets Wrapped-lister. Hvordan kan det være?
Johan Seidefors: Wrapped er en refleksion af brugernes opførsel. Brugerne vælger, hvad de vil lytte til, og det spejles i Wrapped. Danmark er en smule bagud, når det kommer til repræsentation i den absolutte top. Og det er der, hvor det bliver et problem, som industrien kan samarbejde om og løse. Hvilke artister promoveres? Hvordan markedsføres de? Det er den slags, der betyder noget – særligt i toppen af hitlisterne.
Jenny Hermansson: Vi har diskuteret det her i mange år, hver gang vi udgiver toplisterne for Danmark, tænker vi, hvordan skal vi håndtere det? Men vi har besluttet os for, at vi skal vise, hvordan virkeligheden ser ud. Vi kan ikke påvirke det. Det her er, hvordan virkeligheden ser ud. Vores håb er, at det skaber en samtale om, hvem der får mulighederne i musikbranchen.
Så når I får de her Wrapped-lister, er det så der, I også selv tænker på, hvem I markedsfører, og hvordan I selv kan være med til at påvirke listen til næste år?
Johan: Det gør vi. Vi taler meget om det. Når vi taler om vores artistsamarbejder og de globale programmer, som vi kører, så kigger vi meget ind i kønsubalancen. Der tænker vi meget over, hvem vi sætter på coverfotos på playlisterne, og hvem der får de promoverede pladser på platformen også. Vi søger ikke en hård 50/50-blance, men der skal være nogle perspektiver omkring, hvilke muligheder du giver hvilke artister.
Jenny: Det er også derfor, vi startede Equal-programmet for seks år siden. Vi ville gerne starte den her samtale og gøre folk opmærksom på det – både branchen og brugere. For hvis vi kan gøre folk opmærksomme på, hvordan deres lytteropførsel ser ud, så kan vi ændre noget. Men igen, det er en fin balance med programmering, for det er ikke os, der bestemmer, hvad folk skal lytte til. Noget vi har gjort, er at ændre måden, man pitcher sange til os på, og nu handler det ikke om, hvem du kender i branchen. Nu er det det samme for alle, og jeg tror, at hvis vi kan normalisere det, kan alle have en mere fair chance til at pitche sin musik.
Johan: Og det handler også om at komme ind til roden af, hvad problemet er. Hvorfor er der ikke flere kvindelige rappere? Hvorfor er der ikke flere kvindelige producere? Hvad er det, der gør, at ikke alle føler sig velkomne?
Jenny: Det her er ikke et kvindeproblem. Det er op til alle. Når du går ind i en session, hvem ringer du til? Vi kan gøre opmærksom på gennem Equal, hvor mange flere mennesker du rent faktisk kan samarbejde med, og det synes jeg er virkelig vigtigt at tale om.
Jeg talte med Rasmus Rex fra Roskilde Universitet, som fortalte, hvordan jeres algoritmer virker. Han fortæller mig, at I bruger kollaborativ filtrering, men han siger, at den har en tendens til at favorisere mænd. Hvad tænker I om den kritik?
Jenny: Det lyder supersimpelt, men hvis du følger en artist, så får du flere anbefalinger fra den artist. Så det handler om at uddanne hele kæden af, hvordan musik promoveres på din Spotify. Personlige anbefalinger spiller en vigtig rolle i vores evne til at matche lyttere over hele verden med det rette indhold, sange, kunstnere eller skabere på det rette tidspunkt. Vi fokuserer på at levere anbefalinger, der er relevante, fremmer diversitet i lytningen og giver de bedste muligheder for at opdage kunstnere og skabere. Vi har en dedikeret indsats på tværs af virksomheden for algoritmisk ansvarlighed og lægger stor vægt på at forstå den afgørende rolle, som vores platform og algoritmer spiller i at sikre retfærdighed og lige vilkår.
Johan: Mit problem med den måde at tænke på er, at hvis det var tilfældet, hvis algoritmen rent faktisk prioriterede mænd, så ville trenden gå den anden vej. For hvad vi ser i de fleste lande – også i Danmark – er, at procentdelen af kvindelige artister, der bliver lyttet til, går op over tid. Hvis det var sandt, ville den ændring ikke ske. Det er min pointe.
Har I overvejet at bruge kvoter, når det kommer til de playlister, I selv står for?
Johan: Discover Weekly, Release Radar og så videre bliver skabt ud fra, hvad du lytter til. Det ligger alt sammen i algoritmen. I de playlister, vi ejer og operer, er kønsbalancen en faktor. Vi tænker over det. For eksempel hvem vi putter på coveret for at promovere playlisten. Og til en vis grad også programmeringen selv. Vi vil ikke være dem, der fortæller, hvad folk skal lytte til, men vi vil gerne overraske og inspirere folk til at lytte til en større mangfoldighed af kunstnere.
Jenny: Vi tæller alt, vi kan tælle, og vi ved, hvor vi har fuld kontrol, men vi kan ikke starte med at blande os i brugernes opførsel. Det synes jeg også er vigtigt. Vi kan ikke sige, at de skal lytte til Taylor Swift, hvis de ikke vil. Jeg tror, at fokus skal meget mere være på uddannelse, så folk ved hvordan de skal agere over for vores services. Alt fra hvordan man uploader sin musik, til hvordan du bruger vores redskaber og så videre. Det synes jeg er vigtigt.
Johan: Men det er et interessant spørgsmål. Vi får det ret meget særligt i forhold til Discover Weekly og sådan noget, men siden der er baseret på, hvad du lytter til i forvejen, så handler det om, hvad man individuelt selv laver. For hvis du normalt lytter til genrer, der er domineret af mandlige artister som for eksempel metal og hiphop, så vil du få lignende anbefalinger.
Så er det et ja eller et nej?
Jenny: Det kommer an på meget. Jeg tror ikke, vi kan gøre det for rockmusik for eksempel. Hvordan skulle vi gøre det? Men vi har det in mente, og vi tæller alt, vi kan tælle. Men det handler om, at brugeren skal researche mere. Men jo, vi har det på vores radar hele tiden, og vi kigger på det, men vi kan ikke putte 50/50 ind alle steder, for eksempel inden for metal.
Den danske artist Fallulah har valgt ikke at udgive sit seneste album på streamingplatforme, fordi hun mener, at man ikke bliver betalt nok. Hun siger, at hun modtog 13.000 kroner for 750.000 streams. Hvad er jeres tanker om det? Er der ikke nok penge i streaming?
Johan: Jeg kommer ikke til at sige det modsatte, men vi har mange flere artister, der tjener penge på deres musik i dag, end der nogensinde har været. Der er så til gengæld også flere artister, der udgiver musik, så på den måde er konkurrencen hårdere. Det står også på vores hjemmeside “Loud And Clear”. En million streams er ikke, hvad det plejede at være. 750.000 streams lyder af meget, men det er det i virkeligheden ikke sammenlignet med mange andre danske artister, som udgiver musik lige nu. Det skal man have in mente og samtidig forstå den musikbranche, du arbejder i lige nu. Der er meget mere konkurrence, fordi der bliver udgivet meget mere musik. Effekten er så også, at mange flere artister tjener mange flere penge end før, fordi de udgiver musik. Økonomisk succes har aldrig været en garanti i musikbranchen. Sådan er det for alle kulturelle udøvere. Det er selvfølgelig op til hver eneste artist at gøre, hvad de føler, der er det rigtige for dem. Hvis der er en anden rute, de vil gå, så er vi ikke imod det. Men vi har en masse artister, som engang streamede meget, men som nu er mere succesfulde på livescenen, mens andre er mere populære på streams end på livescenen.
Jenny: Vi taler meget om en artist-pyramide, og for os er det vigtigt at kigge på at bygge flere og flere rollemodeller. Topprioriteten er dog at bygge mellemlaget op, så flere artister kan begynde at tjene på deres musik. Det er noget, vi tracker ret meget. Det er også vigtigt at tale om. Musikindustrien vokser stadig, den danske musikindustri vokser stadig. Jeg tror også flere og flere mennesker lytter til musik. Men det er et hårdt sted at begå sig, fordi det er så nemt at udgive musik i dag. Pyramiden vokser, og det er det vigtigste for os. Mange artister tjener fint på streaming.
Johan: Vi har nogle specifikke tal for den danske industri, og vi kan se, at der er flere og flere artister, der tjener penge på Spotify alene, og det vokser hurtigt. Jeg er sikker på, at der er en masse artister, som er superglade. Der er flere positive eksempler, end de negative lige nu – de er bare lidt sværere at finde.