Katrine Lee Larsen Copenhagen Cartel om om ADHD og iværksætteri

Succes-iværksætter bruger aktivt sin ADHD i sin forretning: ”Det er jo min ild”

Det startede som et hobbyprojekt med en mission om at gøre en forskel for verdenshavene. Men på under to år har Katrine Lee Larsen skabt virksomheden Copenhagen Cartel med investorer og 10 medarbejdere samt showroom, kontor og butik i hjertet af København – og derudover en plan om at indtage resten af Europa. Undervejs har hun lært at arbejde med sin ADHD-diagnose – og hvordan hun bruger den bedst mulig i sin forretning.

”Jeg er nok lidt besværlig at arbejde sammen med. Og jeg har spurgt min bestyrelse og investorer, om jeg skulle prøve at tage medicin for min ADHD, men det, syntes de, var en dårlig ide. Det er jo min ild."

Katrine Lee Larsen står bag badetøjsmærket Copenhagen Cartel og er en af de kvindelige iværksættere, der fortæller sin historie i ALT for Damernes nye podcast Iværksætterkvinder. Indimellem er ADHD-diagnosen en udfordring, fortæller hun, men samtidig også en gode for iværksættereventyret.

”Det positive er, at jeg har et afsindigt drive – og jeg bliver ved, indtil en siger, at nu lukker vi computeren. Bagsiden er, at jeg kan være ekstremt emotionel, især hvis andre har en anden holdning til min virksomhed end min. For mig er det ikke bare forretning. Det er følelser. Og det er hele mig,” fortæller hun.

Alle, der møder Katrine Lee Larsen, mærker hendes ild. Smilende, energisk, lattermild – og ambitiøs. Arbejdstiden løber ofte op i 50-60 timer om ugen, og der bliver ikke set hverken Netflix eller scrollet meget på telefonen i Katrine Lee Larsens hverdag.

”Jeg har haft en periode, hvor jeg glemte at spise, fordi jeg havde for travlt. Heldigvis har jeg mange gode folk omkring mig, og så fik jeg en opsang af min kæreste. Jeg er ret god til at tage action på tingene, så der kommer en form for balance igen. Jeg har en rigtig god erhvervscoach, og nu er jeg også startet hos en personlig træner, hvor det også handler om, at jeg skal spise nok og rigtigt,” siger hun.

Læs også: Katrine laver badetøj af plastik: ”Da jeg var ude i vandet, havde jeg nærmest sugerør mellem tænderne!”

En bikini ad gangen

Ideen til Copenhagen Cartel opstod under et besøg på Bali. Her oplevede Katrine Lee Larsen, hvordan havet var fyldt med plastik. Og som den ægte vandhund hun er, gjorde det ondt i hendes hjertet at se havet i så dårlig tilstand.

”Da jeg kom hjem fra Bali, var jeg begyndt at spare op til en lejlighed. Jeg havde et godt job i en start-up-virksomhed, og jeg lagde 70 procent af min løn til side. Men da jeg så fik ideen, så købte jeg 500 bikinier for de penge, som jeg havde sparet op. Det tror jeg ikke, at min far i Herning syntes, var en super god idé,” fortæller Katrine Lee Larsen.

Men det gik meget godt. Få dage efter at Katrine Lee Larsen lagde de første opslag på Instagram med bikinier og hendes indsats for at bekæmpe plastik i havene – en bikini ad gangen, blev hun kontaktet af Copenhagen Fashion Week.

”Jeg har været med til at dele flyers ud til messer som ’Ferier for alle’ og ’Biler for alle’ mange gange, så det sagde jeg da ja til,” fortæller hun grinende.

Læs også: Klumme: Kære forbruger, det er NU - på Black Friday - at du skal vise din magt

En uge før modeugen opdager Katrine Lee Larsen, at hun skal stille med en kunstinstallation.

”Og nu er jeg jo bare fra Herning – og ikke den store kunstner,” siger hun.

Men med iderigdom og 3000 kroner fik hun 3d printet et koralrev, som hun transporterede på en Christianiacykel.

Koralrevet, opmærksomheden og Katrine Lee Larsens energi blev startskuddet til en masse nyt. Copenhagen Cartel blev inviteret til Paris Fashion Week og med i tv-programmet Løvens Hule.

imageqxx9i.png

”Jeg løste det ved siden af mit rigtige arbejde. I starten sagde jeg nej til Løvens Hule, fordi det jo bare var et hobbyprojekt. Men jeg blev overtalt, og det betød jo bare alt for mig.”

Minimal løn

I Løvernes hule fik Katrine Lee Larsen investor Christian Arnstedt med på holdet – og herfra gik det stærkt. Han introducerede nemlig Katrine Lee Larsen til en af hans venner, Anna Karina Asbjørn, som i dag er hendes partner.

”Vi sagde begge vores job 1. januar 2021 til fordel for usikker fremtid og ingen løn. Vi er begge et par powerhouses, og vi troede på det sammen,” fortæller Katrine Lee Larsen.

I februar 2021 havde Copenhagen Cartel fem ansatte, og i april rykkede virksomheden i nye lokaler på 380 kvm i midten af København.

”De første måneder fik vi ingen løn, og jeg er gået meget ned i løn. Jeg har faktisk ikke tjent så lidt, siden jeg var 18 år – men vi er enige om, at vi vil geninvestere pengene i virksomheden. Derudover er det vigtigt for os, at vores team har det godt og får løn. Så jeg klarer mig for lidt, men jeg mangler ikke noget, og jeg arbejder rigtig meget, så hvornår skal jeg bruge penge?” spørger hun.

Store ambitioner

Copenhagen Cartel har fået investeringer fra både investorer og lån fra Vækstfonden til den hurtige udvikling af virksomheden. Livet som iværksætter med store ambitioner, budgetter, ansatte og investorer er dog ikke uden en bagside, fortæller iværksætteren

”Det, der skræmmer mig mest, er ansvaret. Min partner har sagt sit gode job op, vi har fået investeringer samt ansatte, der skal have løn. Alle knokler, så tanken om ikke at kunne give dem alle det, som de fortjener, kan godt holde mig vågen om natten og gøre mig ked af det, hvis vi rammer ved siden af.”

Ambitionerne er store i virksomheden, og Katrine Lee Larsen er i efteråret 2022 på vej ud i Europa for at få virksomhedens internationale målsætninger indfriet.

”Mit mål er at skabe en sund forretning på alle parametre – også økonomisk. Men uden at det er på bekostning af havets ressourcer. Havet er så vigtigt for os.”

Du kan høre hele historien om Katrine Lee Larsen og Copenhagen Cartel i ALT for damernes podcast ’Iværksætterkvinder’, der produceres i samarbejde med Vækstfonden og Dansk Erhverv. 

iværksætterkvinder.jpeg

Iværksætterkvinder er Alt for damernes iværksætterpodcast, der produceres i samarbejde med Dansk Erhverv og Vækstfonden. Kun hver 4. iværksætter er kvinde, og endnu færre skaber vækstvirksomheder. Det vil vi gerne ændre på. I ti afsnit giver vi ordet til ti kvindelige rollemodeller, der fortæller om deres vej til væksteventyret til inspiration for andre med store drømme.

Iværksætterkvinder produceres i samarbejde med Dansk Erhverv og Vækstfonden.