Den dansk-zambiske sangerinde har allerede sat sine fodspor fra Sydafrika til Irland. Nu er dethendes stemme, der skal sætte aftryk på verden, for Kwamie Liv står lige på kanten til et af de helt store gennembrud. Eurowoman indfangede beatdronningens skønhed i Botanisk Have og listede de sange ud af hende, der virkelig betyder noget.
- Tjener, der er en flue i mit vand. Jeg sagde det ikke. Men det kunne jeg have gjort, for da jeg sidder med sangerinden Kwamie Liv på Café Auto på Nørrebro en sensommereftermiddag, flyver en flue ned i mit glas med danskvand og mænger sig med limeskiverne.
- Kan du nå at redde fluen?" spørger Kwamie og kigger ned i glasset.
- Jeg tænkte mere på, at jeg nu ville få et ekstra skud protein, siger jeg.
Kwamie tænker på verden, hvordan vi alle er forbundne, på at stå op for dem, der er mindre, har det sværere, kæmper mere end én selv. Hun tænker på frihed og på kunstens vilkår. Hun tænker ikke på, at hun ikke har fået noget at spise hele dagen, fordi hun kommer lige fra fotoshoot med Eurowoman i Botanisk Have, hvor vi har været i gang siden klokken 9. Hun bestiller, efter nøje overvejelser, en frittata.
- Eat and talk, is that okay with you?, spørger hun og fortsætter gennem interviewet med at tale engelsk, brudt af et par danske vendinger og svenske ord.
Sommeren er gået med at spille på de mest hypede danske festivaler: Roskilde, Trailerpark og Musik i Lejet. I september spiller hun koncert i London, Irland og Paris, hvor Kwamie hurtigt er blevet et navn, og af samme årsag har hun fået et team, der repræsenterer hende i Paris. Det franske mærke Maison Kitsuné henvendte sig allerede i foråret og bad om at bruge nummeret 5 AM på deres musikkompilation, og efteråret vil Kwamie bruge på at skrive flere sange, så der kan komme et fuldlængde-album på gaden i foråret 2016.Kwamie Liv har en dansk mor og en zambisk far, er født i Danmark og har boet i Zambia, Bangladesh, Sydafrika, Kenya, Tyrkiet, Sverige og Irland. Nu bor hun igen i København og har gjort det i et par år. Kwamie vil ikke sætte årstal på eller fortælle, hvorfor hun har boet så mange steder. Hun vil heller ikke ud med, hvor gammel hun er. "I'll tell you next time," siger hun blot.
- Det er ikke fordi, jeg er fuld af hemmeligheder. Det har bare været vigtigt for mig lige fra begyndelsen, at det er mig, der bestemmer, hvad jeg vil dele. Det er vigtigt, at du tager tingene i dit eget tempo, og at du lytter til din mavefornemmelse. Hvis du stoler på din mavefornemmelse i stedet for at gøre, hvad andre forventer af dig, kommer du ikke til at fortryde noget. Jeg tror ikke, du vil elske mig mere, hvis jeg fortæller dig om min baggrund og familie, siger Kwamie.
- Jeg drømmer om at bevare den frihed, jeg har, og få mest muligt ud af den. Du kan ikke forudse noget som helst. Alt kan ske, og alt kan ændre dig. Mit kreative udsyn er åbent, og jeg er nysgerrig efter, hvor det vil føre mig hen.
Annonse
Kwamie Livs første single fra foråret 2014 hed 5 AM og blev fulgt op af ep'en Lost in the Girl i august sidste år. Og snart er hun aktuel med sangen Pleasure This Pain, som hun har lavet med den amerikanske rapper Angel Haze. Musikken er beatpoppet, stemmen sexetsløv.Aftenen inden interviewet fik jeg en mail fra Kwamie, sendt klokken to om natten. Jeg havde bedt om en liste over 10 sange, der har haft betydning for hende, og som vi kunne tale om. Hun sendte mig 21. Vi fik det kogt ned til 11. 11 er også et godt tal.
Kwamie Livs 11 mest betydningsfulde sange
1. Tom Waits: Fish & Bird (2002)
- Første gang jeg hørte Fish & Bird, boede jeg i Irland, hvor de har en meget stærk folkemusikkultur. Uanset hvilket rum du er i, er der musik, på gaden, på pubben ... Der udviklede jeg min singer-songwriter-side.
A song of a little bird / That fell in love with a whale / He said: You cannot live in the ocean / And she said to him: You never can live in the sky / But the ocean is filled with tears / And the sea turns into a mirror.
- Det er en universel kærlighedshistorie. Så meget af det, vi oplever som mennesker, bliver på en eller anden måde filtreret gennem kærlighed. Selvfølgelig sætter det sit spor på musik. Et barn kunne synge den tekst. Det er tricket ved god sangskrivning at kunne sige ting, der er komplicerede, på en simpel måde. Og Tom Waits' stemme, jeg elsker den! Hvis jeg kunne knipse og pludselig have en anden stemme, skulle den være som hans. Den er rå, virkelig, den lyder, som om den er revet op.
- Det, der drager mig til lige præcis den her sang, er lyrikken. Han skriver så poetisk.
Annonse
And sometimes when the night is slow / The wretched and the meek / We gather up our hearts and go / A thousand kisses deep.
- En Leonard Cohen-sang er god, fordi det er Leonard Cohen, der synger den. Der er en længsel i Cohens stemme, som jeg er meget draget af. Stemmen er så vigtig. Det er musikkens værktøj. Den måde, ordene bliver sunget på, er lige så vigtig som ordene i sig selv. Jeg ser min egen stemme som et instrument, og jeg nyder at bruge den på forskellige måder. Når jeg skriver musik, forsøger jeg at lade sangen guide mig. Leonard Cohen rører mig. Det kan være, han rører dig på en anden måde. Sådan skal det være. Jeg mener ikke, kunst er lavet til at blive bedømt som god eller dårlig. Kunst handler om den, der oplever den. Der skal være plads til alle udtryk i verden.
3. Tracy Chapman: Baby Can I Hold You Tonight (1988)
But you can say baby / Baby can I hold you tonight / Maybe if I told you the right words / At the right time / You'd be mine.
- Det var den første sang, jeg lærte at spille på guitar. Jeg har været 10-11 år, og det ændrede fuldstændig min oplevelse af musik. Pludselig fik min sang følgeskab. Guitaren er blevet en vigtig del af min sangskrivning. Men en sang starter ikke nødvendigvis med en guitar. Den kan også starte med et elektronisk beat. Det er det vigtigste: friheden til at vælge. Jeg elsker Tracy Chapman. Jeg har altid nydt det enkle i at få fortalt en historie gennem en stemme og et instrument. Men også fordi hun synger sange, der er socialt og politisk meningsfulde. Nina Simone sagde: "Det er en kunstners pligt at reflektere den tid, vi lever i." Jeg bliver inspireret af mange ting: oplevelser, mennesker, samtaler, følelser, observationer, men jeg sætter mig aldrig ned og siger til mig selv: "Så, nu skal du skrive noget, der reflekterer tiden." Det er umuligt for mig.
4. Beethoven: Måneskinssonaten (1801)
- Den var det første stykke, jeg lærte at spille på klaver, og det var min mor, der lærte mig den. Selv om jeg har øvet mig på den i mange år efterhånden, kan jeg stadig ikke spille den perfekt. Ligesom med guitaren gav klaveret mig en ny vej ind i musikken. Jeg elsker klaveret, men jeg mener ikke, det er bedre end andre instrumenter. Guitaren og klaveret var bare tilfældigvis de instrumenter, der blev mine og gør, at jeg kan spille en melodi og synge på samme tid. Min musikalske verden blev større med klaverspillet. Jo flere sprog du har, jo flere kan du kommunikere med. Klassisk musik er meget beroligende, og samtidig nyder jeg den dramatiske skønhed i arrangementerne.
5. Kendrickck Lamar: i (2014)
- Kendrick Lamar bruger virkelig sin stemme på et intelligent socialt niveau. Han formår at tune sig ind på mennesker, som ikke nødvendigvis bliver repræsenteret i mainstreammusik så ofte. Han taler til folket på en opløftende måde.
I love myself / He said I gotta get up, life is more than suicide / I love myself / One day at the time, sun gon' shine.
Annonse
- Det er et meget politisk budskab. Folk over hele verden danser til den sang og synger "I love myself," uanset hvem de er, og uanset om de rent faktisk elsker sig selv eller ej. Vi er alle ansvarlige for vores eget og hinandens liv. Kendrick Lamar smasker det budskab lige ind i fjæset på dig på en meget blød måde, og mange af hans sange giver genlyd af observationer og frustrationer, der stammer fra gaderne. Sangen er en reminder om, at du skal holde hovedet højt, selv om du har oddsene imod dig.
6. Anne Linnet: Forårsdag (1988)
- En af de sange, min mor har sunget for mig, da jeg var lille. Jeg tænkte: "Wow, sikke en smuk melodi." Den er så sød og uskyldig og teksten så flot skrevet.
Jeg ved at al min sidste tid skal leves / jeg ved at tiden tæller hjertets slag / at alt det vi har grædt igennem livet / det svinder på en forårsdag.
- Fordi vi rejste meget rundt, var den mit bånd til det danske sprog. Da jeg var lille, vel omkring otte år gammel, sad jeg og sang sange, jeg selv havde skrevet, eller nogle, jeg fandt på i øjeblikket, ind i en båndoptager med en mikrofon. Jeg har altid sunget, men har aldrig truffet et valg om, at jeg ville være sanger og sangskriver. Det kom til mig helt naturligt og er blevet hos mig. Uanset hvilken retning mit liv har taget, har jeg altid skrevet sange.
7. Shirley Bassey: Diamonds Are Forever (1987)
- Jeg kan lige se det for mig: Shirley Bassey kommer ud på en scene i en lang kjole med orkestret bag sig og publikum foran sig. Ingen taler, og hendes stemme ruller ind over publikum som en bølge. Det er stærkt. Hun ejer den sang. Det er min favorit af James Bond-sangene, fordi den indfanger universet. Det er passioneret, farligt og dramatisk. Sangen er tidløs.
Diamonds never lie to me / For when love's gone / They'll lustre on.
8. Nino Rota: The Godfather Theme (1972)
- Jeg føler mig på en eller anden måde forbundet med mafiafilm. Jeg kan relatere til æstetikken, de stærke karakterer, stærke billeder og stærke relationer. Familien først! Jeg føler det, og jeg forstår det. Sangen har det der je ne sais quoi. Jeg har ikke brug for en forklaring på, hvorfor jeg godt kan lide den. Jeg behøver ikke forstå, hvorfor jeg kan lide noget som helst. Jeg vil hellere kreere frem for at forstå, hvorfor jeg kreerer. Jeg vil hellere synge en sang for dig end forklare dig, hvad sangen, jeg synger, handler om.
9. Baby Duka: Beautiful Boyz (2014)
- Det er Baby Dukas remix af CocoRosies sang fra 2007. Baby Duka er min co-producer og en af de vigtigste personer i mit liv. Han sendte mig sangen sidste år, og jeg satte mine høretelefoner på ørene og blev stærkt bevæget med det samme. Det er et elektronisk univers, og det hårde beat mod den melankolske stemme virker! Jeg kan godt lide kontraster, og jeg er særlig tiltrukket af melankoli. Baby Duka er animator, producer og grafisk designer på én gang og er det mest multifacetterede og kreative menneske, jeg nogensinde har mødt.
10. Miriam Makeba: The Click Song (1960)
- Sangen er fra Sydafrika, hvor vi boede i nogle år, da jeg voksede op, og den bringer mig tilbage dertil. Barbecues, duften af klor fra poolen, børn, der griner, stærke kvinder, der i perfekt balance bærer deres oppakning på hovedet, og en natur, der er så sammensat, at det er umuligt at forestille sig så meget smukt samlet på et sted. Og jeg kommer til at tænke på et land, der heler efter at have fået dybe sår. Jeg boede der, lige da apartheid sluttede, og Mandela blev præsident. Jeg kan huske Mandela i fjernsynet, da han holdt sin første præsidenttale. Som barn forstod jeg ikke betydningen af det, men jeg så et rum fyldt af tårer, og jeg vidste, at det, der skete, var vigtigt. Makeba var en stærk afrikansk kvinde, hvis stemme lever videre. Hun er en musikalsk legende.
11. Baker: I Get Along without You Very Well (1956)
- Stemmen er så sensuel og så ... ensom. Blød og delikat. Det er Chet Bakers måde at fortælle sangen på. Hans historie. Det er ligesom dig og mig. Vi bor begge i København, men vi oplever den hver især på forskellige måder. Sådan er musik. Oplevelsen kan være forskellig fra dag til dag og afhænger af, hvem du er og er sammen med. Det er det, jeg elsker ved musik. Den samme sang betyder ikke det samme for to mennesker.
I get along without you very well / Of course I do / Except perhaps in spring, but I should / Never think of spring / For that would surely break my heart in two.