Derfor er der så meget lesbisk sex i dine tv-serier
Hvis du bare er lidt med på seriebølgen, vil du nok også have bemærket, at der har været virkelig meget lesbisk sex på skærmene i de seneste år. Men hvorfor ser vi den tendens lige nu? Er det for at pirre mandens fantasi eller er det en form for kvindefrigørelse?
Da Netflix' fængselsdrama "Orange Is the New Black" fik premiere i 2014, var der flere mandlige bekendte, der omtalte serien som en god undskyldning for at få set en masse pigesex. Og det er der bestemt noget om. Vi skal nemlig kun et kvarters tid ind i allerførste episode af serien, før vi ser hovedpersonen Piper Chapman i et flashback, hvor hun ganske letpåklædt prøver at forføre den barske brunette Alex, der ikke blot har vækket en latent biseksualitet i den pæne, blonde pige, men også gjort hende så blød i knæene, at hun har overtalt hende til at transportere narkopenge. En enkeltstående kriminel handling, der ti år senere sender Piper 15 måneder i kvindefængslet Litchfield og dermed væk fra sin forlovede Larry. Der gælder et helt særligt sæt spilleregler i kampen for overlevelse i kvindefængslet, hvor lesbisk oralsex er hverdagskost i fællesbadet, og midt i ensomheden mærker Piper den latente biseksualitet blusse op igen, efter den har ligget og ulmet i ti år. Og det, der egentlig er et fangenskab, ender med at blive en form for seksuel frigørelse for hendes vedkommende.
Men Piper er ikke den eneste kvindelige tv-seriekarakter, der flirter med sit eget køn.
I den britiske krimiserie "The Fall" afslører den introverte efterforsker Stella Gibson, som fortællingen skrider frem, at hun ikke kun er til mænd, men også til kvinder, da hun og retsmedicineren Reed begynder at kysse på en bar og ender med at tilbringe natten i samme seng. Og mens stabschefen Doug skjuler den tidligere escortpige Rachel i en lejlighed i "House of Cards", forelsker hun sig i sin nye veninde og midlertidige logerende Lisa. Hende får Doug, der er forelsket i Rachel, dog hurtigt smidt på porten, da han gennem vinduet overværer de to kvinder have hed sex.
Men også i det danske serieunivers er seksualiteten blevet mere flydende, hvilket vi senest så i DR's søndagsdrama "Herrens veje", da præstefruen Elisabeth indledte et forhold til sin norske veninde Liv efter at have fundet sig i sin mands evindelige utroskab gennem mange år.
– Det er klart en tendens, vi ser i øjeblikket, lyder det fra Keld Reinicke, der er serieekspert, medierådgiver og tidligere kanalchef for TV 2.
– Tidligere skulle der være et mandligt homoseksuelt par i alle amerikanske tv-serier. Nu er det næsten blevet lidt for almindeligt, så hvis man vil stå ud som tv-serie, er man nødt til at tænke nyt, fortæller han.
Den amerikanske interesseorganisation Gay and Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD) laver årligt en opgørelse over, hvor meget LGTBQ-personer (samlet engelsk betegnelse for lesbian, gay, bisexual, transgender, queer) forventes at være repræsenteret i tv-billedet det kommende år ud fra planlagte tv-serier. Og her fremgår det også, at det stadig er den homoseksuelle mand, vi ser mest, på tværs af de forskellige medieplatforme. Men lesbiske og især biseksuelle kvinder fylder mere og mere i serieverdenen. Faktisk så meget, at der nu er flere homoseksuelle kvinder end mænd i de originale produktioner fra streamingtjenester som Amazon, Hulu og Netflix. Og ifølge den seneste optælling fra november 2017 forventes 28 procent af alle LGBTQ-karaktererne på tværs af platformene at være biseksuelle i det kommende års produktioner – heraf skulle 18 karakterer være mænd og 75 kvinder.
Det nye sort
Selvom der er kommet flere lesbiske og biseksuelle kvinder i tv-serier, er det ikke sådan, at de ikke har været en del af serieuniverset tidligere. I 1990'erne opstod fænomenet The lesbian kiss episode, efter at de to kvindelige karakterer Abby og C.J. kyssede hinanden i den amerikanske tv-serie "Advokaterne". Efterfølgende var der flere tv-serier, blandt andet "Venner" og "Sex and the City", hvor tilsyneladende heteroseksuelle kvindelige karakterer for en kort stund lod sig friste til et kys med en lesbisk eller biseksuel kvinde, som hurtigt havde det med at blive skrevet ud af fortællingen igen. Ifølge GLAAD's opgørelse er der stadig ikke mange lesbiske og biseksuelle kvindekarakterer, der overlever flere sæsoner – eller episoder for den sags skyld – men med den seneste tv-seriebølge er man til gengæld gået skridtet videre fra kys til sex, hvor der sjældent bliver overladt meget til fantasien.
– Samfundet ændrer sig jo også i USA. Man startede blødt med to mænd, der boede sammen, og så har tv-serien siden bevæget sig på alle mulige måder, i takt med vi ser et større afsæt af seksuel orientering i det amerikanske samfund. Man så også en lignende tendens med premieren på "The Cosby Show" i 1984. Det var første gang, man viste sorte mennesker i primetime, hvor de ikke bare var med i en tv-serie, fordi de var kriminelle, men hvor det faktisk handlede om en velfungerende familie. I dag tænker man jo ikke over det. Nu er der sorte amerikanere med i de fleste tv-serier, siger Keld Reinicke.
Det er dog ikke alle serier, der også byder på afslørende sexscener, selvom der er lesbiske eller biseksuelle kvindekarakterer. Det afhænger nemlig af udbyderen, for mens de landsdækkende broadcast-netværk som ABC, CBS, Fox og NBC er underlagt en række restriktioner fra The Federal Communications Commission (FCC), når det kommer til nøgenhed, henter kabelnetværk som HBO og Showtime og streamingtjenester som Netflix og Amazon deres penge gennem abonnenter. De har derfor en større frihed til at vise, hvad de vil, så længe seerne bider på. Særligt HBO har opnået en status som nyskabende og har sat en ære i at sætte tabuiseret sex og nøgenhed på dagsordenen. Her er begæret sjældent noget, der blot bliver insinueret med et kys og et klip videre til dobbeltsengen, hvor de elskende ligger nøgne under dynen efter kampens hede – uanset om der er tale om heteroseksuelt eller homoseksuelt begær.
Men er den latente biseksualitet et udtryk for, at kvinder er blevet mere seksuelt frigjorte – eller er det kun i mandens fantasi? Christian Groes, der er antropolog og kønsforsker på Roskilde Universitet, ser tendensen som et udtryk for, at der er kommet en større åbenhed i vores samfund over for lesbiske og biseksuelle forhold og kvinders seksualitet generelt, og at tv-serierne er med til at bryde det tabu.
– Jeg tror i virkeligheden, at der er langt flere kvinder, end man umiddelbart skulle tro, der på et eller andet tidspunkt har prøvet noget af i den retning. Langt flere kvinder end mænd, siger han.
Fri af mandens blik
Selvom pigesex er et tilbagevendende element i pornoindustrien, tror Christian Groes dog ikke, at de mange lesbiske sexscener primært handler om at pirre den mandlige fantasi. Ud over at vise en større rummelighed og diversitet i forhold til omverdenen ser han nemlig også tendensen som en forlængelse af kvindefrigørelsen. For mens der tidligere har været fokus på de mere formelle områder som ligestilling på arbejdsmarkedet og lige adgang til uddannelse, bevæger vi os nu mere og mere ind på det seksuelle område.
– De mere intime kampe er kommet lidt senere og er ligesom taget til igen. Det er blevet cool, at man som kvinde fokuserer mere på sig selv – og på hinanden – og folder sin seksualitet ud uden at tage hensyn til mandens blik og begær. Det er en måde at vise, at man ikke lader sig regere på det intime område, siger han.
I en tid, hvor kvinder kan få børn alene og konkurrerer med mændene på arbejdsmarkedet, tror Christian Groes derfor også, at det store fokus på lesbisk sex i lige så høj grad kan bekymre nogle mænd, som det kan pirre deres fantasi, når attraktive og tilsyneladende heteroseksuelle kvinder nu heller ikke behøver en mand for at få dækket deres sexbehov, men lige så godt kan kaste sig over deres eget køn, hvis man klikker med et hunkønsvæsen – for en aften eller i det hele taget.
– Det er en dyrkelse af det kvindelige magtrum og dermed en trussel mod den gamle mandeorden, patriarkatet. Det er en særlig taktik i et større magtspil, som netop viser en uafhængighed af mandens kontrol af den kvindelige seksualitet. Her kan han ligesom intet stille op, fordi det ofte foregår i lukkede rum, som han ikke kender til, siger han.
Det var også en lignende historie, Adam Price ønskede at fortælle som hovedforfatter på DR-serien "Herrens veje", da han lod den ellers heteroseksuelle præstefrue Elisabeth indlede en affære med Liv frem for at vise en kontroversiel sexscene i bedste sendetid.
– Det var absolut ikke et forsøg på at være trendy. Det var et forsøg på at lave en frigørelsesfortælling om en kvinde, der pludselig føler sig set på en helt anden måde af et andet menneske. Det er ikke sådan, at hun har gået og været skjult lesbisk hele livet, men hun forelsker sig bare i et andet menneske, der tilfældigvis viser sig at være en kvinde, siger Adam Price, der samtidig også var bevidst om, at frigørelsesfortællingen kun blev mere udtalt, når der var tale om en lesbisk affære i en præstefamilie, der havde en meget traditionel patriark som overhoved.
Samtidig ville han også gerne bryde nogle kønslige grænser. For mens homoseksuel kærlighed mellem mænd var noget, han ofte havde set i tv-serier herhjemme, var den lesbiske kærlighedshistorie mere sjælden.
– Vi gik derfor også op i at vise begæret, når nu det skulle være. Det skulle ikke bare være på den platoniske måde, hvor de gik og holdt i hånd i nogle store sweatre og snakkede om, hvor meget de kunne lide hinanden, siger Adam Price.
– Scenen, hvor Elisabeth og Liv er sammen første gang, er erotisk, og man kan tydeligt se, at de har sex, og hvor de berører hinanden, men mere eksplicit er den heller ikke – vi viser hverken bryster eller kønsdele. Noget, jeg vældig godt kan lide ved den, er, at det er to modne kvinder – det er ikke glittet, men man kan mærke, at det er to, der vil have hinanden. Og der har grænserne nok også flyttet sig for, hvad man kan vise, fordi kabelnetværkene er blevet så store i USA.