Din bankkonto afslører, hvem der trækker det tungeste læs i julen – ekspert har et godt råd
Det er kvinderne, der står for størstedelen af mad- og gaveindkøbet op til jul, og ifølge chefanalytiker i Danske Bank, Louise Aggerstrøm, kunne det være en idé at gentænke opgavefordelingen derhjemme.
Af: Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker og privatøkonom i Danske Bank
Hvem står for
julegaverne hjemme hos jer? Hvornår i december kommer gaverne i hus? Og hvem
sørger for, at der er købt ind til både jule- og nytårsmiddagen?
I december tegner
vores forbrug tydelige billeder af hvad, der puttes under træet og i
indkøbskurven – men også hvem, der gør det.
I detailbranchen
er der ingen tvivl om, at det er kvinderne, som virkelig er på banen op til
jul. I perioden fra den 20. november til den 23. december handler kvinderne 22
procent mere ind end mændene, og trækker vi dagligvarehandlen fra, så svinger
kvinderne kortet hele 27 procent mere end mændene.
Resten af året er
det kvinderne, der bruger flest penge i detailhandlen, men når vi nærmer os
måneden op til jul, ses et væsentligt større merforbrug fra kvindernes side end
resten af året – og det tegner et klart billede af, at det primært er
kvinderne, der står for julegaveindkøbene.
Kortforbruget
peger især på, at kvinderne står for gaver til børnene. I måneden op til
juleaften bruger kvinder mere end 50 procent flere penge end mændene i
legetøjsbutikker, hvilket også er væsentligt mere end i resten af året.
Èn dag i december bruger mændene mest
Der dog én dag på
året, der skiller sig ekstra tydeligt ud, og hvor mændene bruger flere penge
end kvinderne. Det er den 23. december. På denne ene dag sniger mændene sig
faktisk op og bruger mere end kvinderne. Man aner en vis stress før lukketid
(bogstaveligt talt).
Generelt peger
meget på, at mændene lægger deres julegaveindkøb senere end kvinderne. Og hvor
kvindernes indkøb i detailhandlen (ekskl. dagligvarer) er nogenlunde konstant
højt i hele december, så stiger mændenes støt frem mod den 23. december, hvor
det faktisk topper.
Et klart eksempel
på dét er salget i smykkeforretninger. Frem til og med to uger før jul, lægger
mænd og kvinder stort set lige meget i smykkeforretninger. I ugen op til jul
lægger mændene næsten det dobbelte.
Men hvem står så
for julemaden – eller i hvert fald indkøb dertil?
Det gør
kvinderne. I måneden op til jul bruger kvinder 14 procent mere end mænd i
dagligvarehandlen. Det er ikke et større merforbrug end resten af året, hvor
kvinderne også står for en større del af indkøbene. Der, hvor det dog adskiller
sig, er mellem jul og nytår, for i juleferien bruger mændene stort set lige så
meget i supermarkederne som kvinderne.
Personligt får
jeg næsten helt stress af at se på tallene for juleindkøb. Både på kvindernes
vegne – for der er ingen tvivl om, at de trækker det tungeste læs, når det
kommer til gaver og madindkøb – og uden at have hårde data for det, så står de nok
også for en stor del af den planlægning, der ligger bag. Men også på mændenes
vegne med deres sidste-øjeblik tilgang til gaveindkøb.
Annonse
Dette er
selvfølgelig alt sammen bare gennemsnitsbetragtninger, men det kunne måske være
værd at tage et skridt tilbage og se på, om man kan genkende den fordeling
derhjemme – hvis man ikke trives i den, vel at mærke.