Billie Eilish, Griff og Chappell Roan.Getty Images
Violin-rock og hyper-pop: Her er 10 af vores musikfavoritter fra 2024
Hver uge anbefaler journalist Sara Kirstine Hald musik i ALT for damerne. Her har hun samlet ti af sine favoritter fra det forgangne år, så mangler du musikalsk inspiration, er det her, du skal læse med.
Mit hoved sidder lige så løst som på en nikkedukke i
skrivende stund. Jeg har nemlig skruet helt op for britiske Griff, som det skal
handle om, og som gør det fysisk umuligt for mig at sidde stille. Især numrene
”Vertigo” og ”Miss me too” går direkte i blodet på mig og tvinger diverse
legemsdele til at bevæge sig i takt. Griff leverer simpelthen bare brandgod
popmusik. I 2021 blev hun udråbt som Rising Star til
Brit Awards, og jeg melder mig helt enig i, at hun er en, du skal holde øje
med. Og lytte til. Sangeren er flere gange blevet sammenlignet med Dua Lipa,
som er kendt for sit gennemførte pop-univers, og som Griff også har varmet op
for. Kunstnere som Coldplay, Ed Sheeran, Sabrina Carpenter og Taylor Swift har ligeledes haft
hende med på tour. I juli udgav hun pladen ”Vertigo”, som er ren en fornøjelse at
lytte til fra start til slut. Jeg har blandt andet et soft
spot for nummeret ”Astronaut”. Den 25. november
spillede Griff i Store Vega i København, og det er en af de bedste koncerter,
jeg har været til i år.
Pssst: Griff har også udgivet singlen "It could have been us" sammen med danske Christopher.
Annonse
Griff, Vertigo, Warner Music
Billie Eilish: “Hit me hard
and soft”
Billie
Eilish er blot 22 år gammel, men har allerede udgivet musik i syv år og vundet
et hav af priser. Hendes debutplade skaffede hende en Grammy for årets bedste
album, og derudover er hun den yngste, der nogensinde har vundet ikke bare én,
men TO Oscars. Den sidste fik hun for sangen “What was I made for?”, som blev
skrevet til Barbie-filmen fra 2023. Næsten al Billie Eilish’ musik bliver til i
samarbejde med hendes bror, Finneas. Det første album blev vakt til live på
broderens værelse i deres barndomshjem, og da Finneas flyttede hjemmefra,
indrettede han sig et lignende studie. Der blev det andet album indspillet og
produceret – og ingen andre end søskendeparret var involveret. Det tredje
album, ”Hit me hard and soft” fra maj 2024 er ligeledes udformet af Billie og
Finneas Baird O'Connell. Pladen indeholder bl.a. nummeret “Birds of a feather”,
som er blevet et viralt hit.
Billie Eilish,”Hit me hard and soft”, Darkroom/ Interscope Records
St. Vincent: ”All born screaming”
Hun
er verdenshistoriens 26. bedste guitarist, og samtidig er hun en gudsbenådet
sanger og sangskriver. St. Vincents musikalske univers byder på komplekse og
overraskende kompositioner, og hun er ikke bange for at smide en fløjte eller
violin ind i et klassisk rock-nummer. Foruden sine guitarfærdigheder, som har
skaffet hende den fornemme titel hos musikmagasinet Rolling Stone, spiller hun
blandt andet klaver, bas og theremin. Sidstnævnte er et instrument opfundet af
en sovjetisk radioingeniør, som udmærker sig ved, at man ikke rører ved det for
at spille. Derimod frembringer man lyde ved at flytte sine hænder i forhold til
to antenner. Den 41-årige sangers alsidige vokal er som udgangspunkt blød, men
eftersom hun primært bevæger sig i den rockede del af musik-spektret, sætter
hun også gerne power på. I det ene øjeblik er der således knæk, råb og
fraseringer, og i det næste hvisker hun nærmest ordene. Dette er ottende album
fra St. Vincent, som har det borgerlige navn Anne Erine Clark, men det første,
hun selv har produceret.
St. Vincent, All Born Screaming, Total Pleasure Records
Girl in red: “I’m doing it again, baby!”
Teksterne er smertefuldt ærlige og rå. Vokalen
er dyb og blød. Musikken er en interessant kombination af indie, rock, synthpop
og lo-fi. Der er tale om norske girl in red, som sidste år varmede op for
Taylor Swift og udgav sit andet album i april. Marie Ulven Ringheim, som er
hjernen bag girl in red, har lært sig selv at spille guitar og klaver samt at
producere musik hjemme i sit soveværelse – og det må man bare sige, at hun har
gjort godt. Hun skrev, producerede og udgav selv sine første singler og EP’er,
og hendes allerførste udgivelse ”I wanna be your girlfriend” landede en
niendeplads på The New York Times liste ” The 68 Best Songs of 2018”.
Autodidakte girl in red skrev selv hele sit debutalbum, som hun også var medproducer
på. Debuten blev taget særdeles godt imod af både fans og kritikere, og nu har
hun så gjort det igen, baby.
Girl in red, I’m doing it again baby!, Columbia Records
Taylor Swift : “The tortuered poets department”
Annonse
Taylor
Swift slog (endnu engang) en række verdensrekorder med denne udgivelse. Hendes
11. studiealbum, ”The Tortured Poets Department”, er blandt andet det første
album i Spotifys historie til at opnå 300 millioner streaminger på en enkelt
dag samt det første album nogensinde, der har fået en milliard afspilninger
inden for sin første uge på platformen (Faktisk tog det kun fem dage.) Sangen
”Fortnight” fra albummet fik over 25 millioner afspilninger inden for det
første døgn og slog dermed rekorden for flest afspilninger på en dag. Med sit
forrige album, ”Midnights”, var Taylor Swift den første nogensinde til at
indtage samtlige top-10-placeringer på Billboards liste ”Hot 100”, og med ”The Tortured
Poets Department” slog hun sin egen rekord og indtog de første 14 (!) pladser
på listen. Milliarder af mennesker synes altså, at det – mildt sagt – er et
godt album, og jeg melder mig enig. Har du ikke allerede givet det et lyt, kan
du jo passende se, om det også er tilfældet for dig. Genremæssigt kan det
beskrives som synth-/ folk-pop tilsat elementer fra blandt andet rock og
country.
Taylor Swift, The tortured poets department, Republic Records/ Universal Music
Charlie
XCX: ”Brat”
Tænk,
at der kan være SÅ meget energi i et enkelt album. Jeg er fuldkommen blæst
bagover af Charli XCX’ album ”Brat”, som mildest talt tog verden med storm i
sommer. Albummet er rendyrket hyperpop – en afart af pop, der er kendetegnet
ved (næsten) overdreven brug af autotune, synth og distortion. Lyden giver
sådan cirka en følelse af at være en del af et computerspil fra 00’erne med
tvivlsom grafik og bipbop-lyde, som kun kan spilles på en stationær computer.
Samtidig er Charli XCX en fremragende sangskriver, der formår at gøre det
”internetske” popalbum personligt og sårbart. Hun skriver bl.a. om at tvivle
på, om hun fortjener kommerciel succes og om sine overvejelser om børn. Både
det følsomme, det sexede, det humoristiske og det flabede er pakket ind i
energifyldt dance-musik, og det er helt tydeligt, at Charli XCX har levet en
stor del af sit liv i det britiske klubmiljø. Skal du ikke på klub, vil jeg
anbefale albummet til cykelturen, når du træner, eller når du gør dig klar til
at tage ud. Ja, faktisk alle situationer, hvor du har brug for at blive hypet
lidt.
Charli XCX, Brat, Atlantic Recording Corporation
Chappell Roan: "Good luck, babe!"
Chappell
Roan har udgivet musik siden 2017, men først i år har hendes karriere for alvor
taget fart. Det har den så til gengæld gjort med noget nær 3000 kilometer i
timen. Har du ikke allerede har hørt om hende, ja, så har du nu, og ellers
ville det altså blot have været et spørgsmål om tid. Chappell Roan er
interessant både som kunstner, person og performer. Hun er et regulært
queer-ikon og kalder selv Chappell Roan – hendes kunstneridentitet – for sit
drag queen-projekt. Hendes outfits er ofte mere kostumer, end det er tøj, og
makeuppen er gerne alt andet end ”less is more”. Den fremtrædende
visuelle identitet siger på en måde meget om hende og er samtidig med til at
skabe en vis distance. Det er ganske enkelt tydeligt, at hun påtager sig en
rolle, når hun optræder; At Chappell Roan IKKE er 1:1-synonym med Kayleigh Rose
Amstutz, som gemmer sig bag kunstnernavnet. Foruden at beskrive Chappell Roan
som sin drag-persona har hun da også selv italesat, at kunstneren er en mere
åben og selvsikker udgave af hende selv, ligesom musikken er en eventyrudgave
af den virkelige verden. Det flamboyante udtryk gør, at Chappell Roan virker
mere som et fænomen end som så meget andet. Et fænomen, jeg gerne vil se og
høre mere til. Udover at være en virkelig interessant karakter, har Roan en
vokal, jeg ikke kan få nok af, og som især er imponerende på liveoptrædener.
Musikalsk er hun inspireret af 00’ernes grandiose pophits og 80’ernes
synthesizer-tunge lyd.
Chappell
Roan har i år udgivet singlen ”Good luck, babe!”, som er nomineret til en
Grammy for årets bedste sang. Til sommer gæster hun festivalen Syd for Solen i
København.
Chappell Roan, Good luck, babe!, KRA International Inc.
The Beaches: “Blame My Ex”
The
Beaches er girl power på steroider – og det er faktisk næsten en
underdrivelse. Det canadiske band består af fire inkarnerede rock chicks, og
jeg må bare sige: Jeg har lyst til at være dem. Eller i det mindste være venner
med dem og håbe på, at lidt af deres magi smitter af på mig. De emmer af
”coolness”, fandenivoldskhed og attitude, og jeg får et indtryk af, at de
faktisk nærmest er usårlige. Musikalsk er der tale om klassisk garagerock båret
af elguitar, bas og trommer. Deres seneste plade – “Blame my Ex” – handler om
at gå fra hinanden, finde sig selv (igen) og selvkærlighed. Der er tale om
universelle følelser tilsat en god portion selvironi og kækhed. Og utrolige
mængder energi. Pladen igennem er der fyret op for lækre riffs på både guitar
og bas samt fremstormende trommer. Alt sammen tilsat en sprød, fyldig vokal,
som synger sætninger som: ”What doesn’t kill you makes you paranoid”, ” Happy
I'm going home with me and me / I don't care, get out my face if you don't like
it” og ”But
don't blame me, blame Brett / Blame my ex” med henvisning til forsangerens
ekskæreste. ”Blame my Ex”, som udkom i 2023 er bandets andet album og er
udgivet af ingen ringere end dem selv. I år har de udgivet et par fremragende
singler såsom ”Takes one to know one”, så man kunne håbe på (læs: det gør
jeg!), at der er endnu en plade under opsejling.
The Beaches, “Blame my Ex” The Beaches
Linkin Park: From
Zero
Linkin
Park var et af de allerstørste rockbands omkring årtusindskiftet. De solgte
mere end 100 millioner plader verden over og vandt utallige priser. Tilbage i
2012 blev de kåret som the greatest artist of the 2000s i en afstemning
på musikkanalen VH1, og i 2014 udnævnte musikmagasinet Kerrang! dem som
verdens største rockband på daværende tidspunkt. Men så – i 2017 – mistede
bandet på tragisk vis deres forsanger, Chester Bennington, til selvmord, og
siden da har de været i dvale. Indtil nu. Den 5. september annoncerede Linkin
Park deres comeback med en ny, kvindelig forsanger ved navn Emily Armstrong.
Samme dag udkom singlen ’The Emptiness Machine’, som i løbet af blot to uger
endte på førstepladsen på Rock & Alternative-listen hos Billboard. Dét er i
alt sket 14 gange i listens historie – at en sang har nået førstepladsen på to
uger – og fem af gangene har Linkin Park stået bag hittet. Den 15. november udgav
det nye, gamle band deres 8. studiealbum – From Zero – med Emily Armstrong i
front, og det blev modtaget med kyshånd af anmeldere.
Linkin Park, From Zero, LLC under Warner Records
Aurora: ”What happened to the heart?”
Annonse
Hvis
du tager en skovalf, en badenymfe, Ronja Røverdatter og Esmeralda fra Klokkeren
fra Notre Dame, får du noget, der nærmer sig norske Aurora. Hendes musik såvel
som person bærer præg af noget overjordisk, og det er tydeligt, at hun er
stærkt inspireret af den vilde natur, hun alle dage har nydt at opholde sig i.
Ved første øjekast kan hun virke som en lille, skrøbelig fugl, men samtidig er
der en vanvittig styrke i både hendes tekster og vokal. Hun er ikke bange for
at behandle svære emner som klimaforandringer, krig, LGBT+-rettigheder og
mental sundhed, ligesom hun gerne agerer aktivistisk. Hun har udtalt, at hun
ikke skriver sørgelige sange for at gøre folk kede af det, men at det ikke er
farligt at græde eller tænke på noget trist for en stund – og at det er nemmere
at gøre igennem en sang. Musikken kan tilnærmelsesvist beskrives som nordisk
synth-art-folk-electro-pop tilsat en himmelsk, luftig vokal. Aurora udgav sit
debutalbum i 2015 og fik stor succes med nummeret ”Runaway”, som har knap en
milliard afspilninger på Spotify. I juni i år udgav hun sit femte album, ”What
happened to the heart?”, som blev taget godt imod af både anmeldere og lyttere.
Fik du ikke set hendes (barfodede) optræden på dette års Roskilde Festival –
eller kan du bare ikke få nok af hende – kan du opleve Aurora i K.B. Hallen i
København d. 29. april næste år.
Aurora, “What happened to the heart?”, Decca, Glassnote og Petroleum Records.