Bryllup

Sig ja tak til hjælp - og 14 andre tips til din bryllupsplanlægning

Meget kan gå galt på den korte vej mod det store ja. Vær godt forberedt på 15 klassiske faldgruber, når I skal giftes.

  1. Polterabend-panik
    Akward moment: Du bliver overrasket på dit arbejde/i supermarkedet/i dit soveværelse, og dine femten nærmeste veninder er overstadigt parate til at fejre din polterabend. Mest oppe at køre er din kollega Sara og din bedste vens nye kæreste – som du tilfældigvis ved, ikke er hans kæreste i morgen. Ingen af dem skal med til brylluppet. Til gengæld kan du ikke få øje på din kusine Ane? Nej, det er ikke dig, der har inviteret til polterabend, og nej, du skal ikke have styr på alt, men stik alligevel din kommende mand en liste, som han kan levere videre til veninden, når hun ringer og spørger, hvem der skal med...
  2. Roser er røde, violer er blå
    O.k., du ville hellere have haft pæoner og grøftekantslook frem for den i dine øjne rædsel af en stramt bundet brudebuket, som du stolede på, din kommende mand – traditionen tro – kunne overkomme at bestille. Ro på. Der er ingen grund til at blive bridezilla nu, og i øvrigt er pæoner ikke i sæson. Du har jo netop valgt ham, fordi han er handlekraftig og kan tage beslutninger, så glæd dig over, at han i det mindste ikke valgte nelliker, som du (virkelig) hader. I øvrigt skal meget gå galt, før blomster kan spolere et bryllup...
  3. Hjælp, ja tak
    Bevares, du vil have det, som du vil have det. For du ved jo selv bedst. Du arbejder jo trods alt i livsstilsbranchen/er arkitekt/jurist/skolelærer. Næ, du behøver såmænd ingen hjælp til hverken borddækning eller invitationer, for du er både kreativ og har altid fået at vide, at du besidder et stort organisatorisk talent. Netop den kombination er en af dine største styrker, faktisk. Kagen kan du da også sagtens lige bage selv – man har vel set "Den store bagedyst". Her er tre små ord, enhver kommende brud bør skrive sig bag øret: Bed. Om. Hjælp. Fra alle omkring dig. Det gør din dag hundrede gange bedre, hvis du allerede tidligt i processen begynder at uddelegere.
  4. I form – længe før
    Du forestiller dig allerede længe inden dagen, hvordan du overstråler alle på bryllupsbillederne (naturligvis, det skal du også – du er jo bruden) og øver dig allerede nu i spejlet på, fra hvilken side af dit ansigt du ser bedst ud. Du forestiller dig også, hvordan din krop på magisk vis ser 5-6 kilo slankere ud, og at den brudekjole, du er ved at få syet, måske endda bør lægges lidt ind. Men, åh, du har så travlt, og det er jo også jul og så påske, og du elsker jo chokolade, og før du får set dig om, er der en uge til den store dag. På det tidspunkt er der ingen grund til at græde over spist chokolade – du ser skøn ud, som du er, og du har ikke lyst til at gå op ad kirkegulvet og besvime ved alteret, fordi du ingenting har spist i en uge. Derfor: Stryg ordet "magisk" ovenfor, og kom i gang med at træne længe før brylluppet, hvis du virkelig mener det med de 5-6 kilo.
  5. Vær dig selv
    Du er typen, der står ud af badet, tørrer dit hår – og sætter det op. Du er faktisk lidt af en tomboy, på den feminine måde, forstås, og du bliver irriteret, når dit hår hænger løst og begynder at slaske. I øvrigt har rød læbestift aldrig rigtig klædt dit ansigt. Der er ingen grund til at tro, at det forholder sig anderledes, bare fordi du skal giftes. Hvis du har det bedst med opsat hår, så sæt det op, og går du normalt med diskret makeup, er det nok ikke et Dita von Teese-look, du skal afprøve på dagen. I øvrigt er en stylist/frisør/makeup-artist en god investering, fordi du hermed ikke behøver at bekymre dig om dit udseende. Ellers overtal en veninde eller søster, der er god til at sætte hår og lægge makeup til at være din personlige assistent...
  6. Ros dem, der hjælper til
    I har hyret din brors venner til at stå i baren, din venindes søster spiller blokfløjte under receptionen, et hold af folk, du ikke rigtig kender, er på benene som tjenere i samtlige 15 timer, festen står på. For slet ikke at tale om dj'en – og kokken. Husk, at dem, der gør festen uforglemmelig "bag kulissen" også helst skal nyde aftenen. Ros dem undervejs, og sørg for, at de får nok at spise og har tid til pauser. En god stemning i køkkenet giver som regel også god stemning i spisestuen!
  7. Den svære bordplan
    Bland kortene godt, når I laver bordplan, og placer dem sammen, som har noget til fælles. Ved hvert bord bør der være et miks af fremmede og velkendte ansigter, så alle både har mulighed for at føle sig trygge og møde nye venner. Undgå desuden at lege åbenlys giftekniv ved at placere festens eneste to singler ved siden af hinanden. Tro os: De skal nok spotte hinanden på lang afstand.
  8. Sig tak i god tid – bagefter
    Nej, I har ikke et år til at få skrevet de takkekort. I har ikke engang et halvt. Som tommelfingerregel bør de kort ligge i gæsternes postkasse/indbakke maks. tre måneder efter brylluppet – og gerne før. Husk på, at gæsterne jo også har gjort sig umage med at finde kjole/jakkesæt, gave og måske endda hotel i forbindelse med jeres bryllup. Så husk at takke dem for, at de kom.
  9. Inviter med stil
    Nå ja, det kan vel være lige meget om invitationen bliver leveret med brevdue eller e-mail – så længe folk bliver inviteret? Nej, ikke helt. Tænk lige, hvor glad du selv bliver, når der ligger noget så sjældent som en stiv papirkonvolut af god kvalitet mellem reklamer og ugeaviser i den postkasse, du næsten helt har glemt at tømme. En personlig, og måske endda håndskrevet, invitation signalerer, at den her fest er noget særligt, og at modtager godt kan glæde sig. Når I gør jer umage, vil gæsterne automatisk også gøre det – og hermed er der allerede lagt i ovnen til et bryllup ud over det sædvanlige.
  10.  Tid til at nyde
    Sørg for, at der ikke er noget, du "bare lige skal ordne" på dagen – for eksempel petit fours eller blomster. Selve bryllupsdagen er din tid, hvor du ikke skal stresse over noget. Sluk for din mobil fra morgenstunden – og nyd så de helt særlige timer.
  11.  Giv fotografen frie hænder
    Du ser det for dig: et album fuldt af billeder fra brylluppet. Dig, der går op ad gulvet, jer ved alteret, jer, der skærer kage for (med fokus på jeres hænder, der sammen holder om kniven), sløret, der blæser i vinden, dine forældre på dansegulvet, jer, forenet i et kys. Jo, du kan sagtens komme med ønsker til fotografen om visse billeder/situationer/motiver, men en lang liste over detaljerede skud forhindrer groft sagt fotografen i at gøre sit arbejde – nemlig at fange den særlige stemning, der opstår ved lige præcis jeres ceremoni og fest. Overlad til fotografen det han/hun er bedst til, og koncentrer dig om at være til stede i nuet. Så bliver det album et, du vil glæde dig over at bladre i resten af dit liv.
  12.  Tag styringen
    Din mor/svigermor er fuld af velmenende råd, særligt med erfaring i sit eget bryllup, der i hendes optik er gået over i historien som det mest fantastiske arrangement i mands minde. Men du vil næsten hellere aflyse end at sidde til højbords, og faktisk har du på ingen måde lyst til at blive viet i en kirke. Din mor/svigermor ser ud, som om verdenshistorien netop er blevet revet midt over, men du er, tidligt i forløbet, nødt til at sige fra. Venligt, men bestemt. Lav sammen med din kæreste en liste over de ting, hvor I ikke vil gå på kompromis. Og tal også om de ting, I netop er villige til at gå på kompromis med. Hvis jeres forældre bidrager økonomisk, kan det føles rart at give lidt ved dørene, og derfor er det en god ide hurtigt at blive klar over, hvor meget den dør skal stå på klem.
  13.  Sørg for gæsterne
    Det er din dag, ahem, jeres dag. Men det er også gæsternes, og er de glade, bliver du endnu gladere. Derfor handler det om at sætte sig i deres sted og sørge for, at logistikken hænger sammen for dem også. Vælger I at holde bryllup langt væk fra der, hvor de fleste bor, så undersøg mulighederne for overnatning, og er der langt fra det sted, I bliver viet til der, hvor festen holdes, er det en god ide at sørge for transport. Går der mange timer mellem vielse og reception/fest, kan I med fordel tænke dem ind i planen og måske lægge en form for underholdning (spil, badning, udflugt) i det tidsrum. Husk, at fælles aktiviteter ryster folk sammen. En goodiebag får alle til at føle sig ekstra værdsat!
  14.  Husk at spise (før du drikker)
    Hvis du springer måltiderne over, før du går om bord i champagnen, kan det være, du bagefter helst vil glemme – eller måske slet ikke kan huske – den store dag. Sørg for at have snacks ved hånden det meste af dagen – gulerødder, agurker i stænger og den slags, der ikke gør dig oppustet – og drik masser af vand. Det er ikke i dag, du hverken skal eller bør drikke dig mod til – heller ikke, hvis du skal holde tale. Vent med de store glas alkohol til senere på aftenen, når dine skuldre igen er faldet ned på plads, og du kan kysse din mand, uden at folk klapper eller tager billeder. På det tidspunkt er alt godt – og en drink helt og aldeles velfortjent.
  15.  Det går nok
    Ja, det gør det. Helt sikkert, og det bliver intet mindre end fantastisk. Men det er desværre ikke nok at bede Vorherre om godt vejr, for når vi bor i et land, hvor det regner 80 ud af 100 dage, er krydsede fingre om solskin ikke meget værd. Planlægger I en udendørs vielse, er en plan B en værdifuld prioritering.

Se mere bryllup