Stella McCartney indtager København

Stella McCartney indtager København

Den britiske designer Stella McCartney imponerer sæson efter sæson med sin helt unikke sans for farver og silhuetter og med kollektioner, der indkapsler tidsånden. for nylig kom hele hendes univers meget tættere på, da hun åbnede butik i hjertet af København. Eurowoman fik et eksklusivt interview med den 41-årige britiske designer, der selv mener, at hendes store succes skyldes, at hun altid stoler på sine instinkter.

Midt i december sidste år blev København forvandlet fra at være en ganske fin, men lidt gennemsnitlig europæisk storby til at blive en shoppingby efter internationale standarder. Adskillige luksusmærker har godt nok i årevis været en integreret del af især den dyre ende af Strøget, men kronen på værket er Stella McCartneys butik i Ny Østergade 7.

Meget få designere kan det, Stella McCartney kan – ramme plet med sine kollektioner hver eneste sæson og give os de frakker, bukser og kjoler, vi ikke anede, vi ville have, i farvekombinationer, vi ikke kunne forestille os fandtes. Denne sæson er det bl.a. solgule, orange og græsgrønne kjoler med organzadetaljer, tone-i-tone-outfits og firkantede frakker, der pludselig virker uundværlige i garderoben. For ikke at glemme hendes nyfortolkning af leopardprintet på alt fra den populære Falabella-taske til bukser, bluser og jakker, som har fået highstreet-butikkerne op af stolene for at producere noget, der bare tilnærmelsesvis ligner en ‘Stella’, og som har fået Eurowomans chefredaktør til at hasteindkøbe sin forårsjakke i januar, før den bliver udsolgt. For det gør den.

Man skulle måske tro, at en designer i Stella McCartneys liga ikke havde noget særligt at gøre med åbningen af (endnu) en butik i et lille land som Danmark, som modsat fx visse asiatiske lande ikke ligefrem er kendt for sit høje forbrug på luksusmode. Men den 41-årige britiske designer har faktisk haft stor indflydelse på butikken, fortæller hun til Eurowoman over telefonen fra New York.

“Det er meget vigtigt for mig at have en kærlighed til de byer, jeg åbner butikker i, og jeg elsker virkelig København. Da jeg blev præsenteret for denne location, var jeg nødt til at slå til. Jeg synes, det er et fantastisk område af byen,” siger Stella McCartney om butikken, der er åbnet af Marise Østergaard, som også står bag Christian Louboutin- og Marc Jacobs-butikkerne.

Den 156 m² store butik er indrettet med bl.a. sildebensparket af egetræ i forskellige rødlige nuancer – fra sart rosa til mørk bordeaux.

“Det er vigtigt for mig, at kunderne føler sig velkomne og godt tilpas i butikken, og at den passer til brandet. Derudover har jeg lagt stor vægt på, at den er indrettet så bæredygtigt som muligt med fx ordentlig varmeregulering, som kan give os høje grønne stan-

darder,” fortæller hun.

Styret af instinkter

Stella McCartney føler sig sikker på, at også de skandinaviske kvinder vil tage godt imod hendes mærke nu, hvor det ikke længere kun er tilgængeligt online.

“Jeg skelner ikke mellem mine kunder på den måde, og jeg mener faktisk ikke, at der er særlig stor forskel på at åbne butik i Brasilien, Frankrig eller Danmark. Jeg kan godt lide, at vi er kommet meget tættere på hinanden internationalt end nogensinde før. Jeg tror, at skandinaviske kvinder har de samme ønsker og behov inden for mode og design som de fleste andre kvinder på verdensplan,” siger hun.

Stella McCartney fortæller, at det som regel er hendes mavefornemmelse, der afgør alt fra placeringen af en ny butik til stilen i hendes kollektioner.

“Jeg er instinktiv i alt, hvad jeg laver, både professionelt og privat. Jeg synes, det er vigtigt at være tro mod sig selv. Jeg bruger meget tid på at betragte verden omkring mig, og jeg forsøger altid at reagere på, hvad jeg tror, folk føler, og hvad jeg tror, de har brug for det næste års tid.”

Hun mener, at det er denne instinktive arbejdsform, der gør hendes design så stærkt.

“Det er en meget intuitiv måde at arbejde på. Jeg prøver ikke alt for hårdt at gøre noget bestemt. Jeg prøver at lade være med at overanalysere og overtænke tingene, og det håber jeg smitter af i mine kollektioner,” siger hun.

Stella McCartneys seneste forår-/sommerkollektion er derfor inspireret af noget så enkelt som den følelse, hun havde i kroppen, da hun designede den.

“Jeg elsker at lave sommerkollektioner, fordi der er så meget liv og håb på den tid af året. Kollektionen handler om at være selvbevidst og have meget energi. Den er legesyg og har mange farver og iøjnefaldende statement-pieces. Den er koncentreret om silhuetter og har en ren og frisk farvepalet. Jeg synes, den passer til den begejstring og optimisme, man ofte føler om sommeren,” siger hun.

Fortsætter på næste side...

Dyrevelfærd er gået af mode

Det er velkendt, at Stella McCartney går højt op i dyrevelfærd, og at hun har været vegetar hele sit liv. Hendes kollektioner indeholder derfor hverken pels eller læder og er desuden fri for PVC. Hun bruger kun uld fra får, der er under særlig kontrol, og hendes parfumer er ikke testet på dyr. Derudover har hun gennem årene lanceret en lang række bæredygtige produkter. Fx en fairtrade taskekollektion, lingeri fremstillet af økologisk bomuld og med hægter i genbrugsmetal, og hun har eksperimenteret med sko lavet med biologisk nedbrydelige såler. Hendes kontorer rundt omkring i verden bliver forsynet med energi fra vindmøller, og i London bruger virksomheden kun hybrid-taxier til transport af varer.

Det er nemlig ikke kun dyrevelfærd, der har en høj prioritet hos den britiske designer. Faktisk samarbejder hun med ikke færre end 12 forskellige velgørende organisationer, som ud over dyrevelfærdsorganisationer som PETA også tæller organisationer, der bl.a. arbejder for at forebygge hiv, kræft og overgreb mod kvinder og børn.

“Jeg arbejder med mange forskellige typer af velgørenhed og forsøger at have det udgangspunkt med i alt, hvad jeg gør i hverdag-en, i min forretning og ikke mindst i luksusmodebranchen, hvor jeg ikke rigtig føler, det er i øjeblikket. Det handler for mig stadig om at få folk til at gå mere op i, hvilke produkter de bruger, hvor materialerne kommer fra, og hvordan de er produceret. Jeg gør, hvad jeg kan. Jeg synes, at når man er i en position, hvor man kan have indflydelse på de her ting, så skal man gøre det,” siger hun.

Det kan måske lyde nemt for en succesfuld designer som Stella McCartney at donere en del af overskuddet til velgørende formål, men hendes tonefald og næsten uafbrudte ordstrøm afslører, at det her ikke er noget, hun gør at strategiske årsager, men fordi det er hjerteblod. Selv da tiden for interviewet er ved at løbe ud, og telefonforbindelsen til New York ryger, går der ikke mange sekunder, før hun ringer op igen, fordi hun var midt i en sætning om emnet. Faktisk virker det, som om hun hellere vil tale om den manglende etik i modebranchen end om sine egne kollektioner.

“Jeg vil bare gerne have folk til at forholde sig til, at over 50 mio. dyr bliver dræbt hvert år i modens navn. Modebranchen er enormt destruktiv i forhold til dyreliv og miljøet. Jeg synes, det er meget sørgeligt, men jeg ved ikke rigtig, hvad løsningen er. Det eneste, jeg kan gøre, er at vise folk i branchen, at man sagtens kan have en stærk forretning uden at arbejde med de metoder,” siger hun.

Stella McCartney mener, at der efter flere års fokus på bæredygtighed er ved at være en form for stilstand i branchen, hvor der ikke længere er den samme opmærksomhed omkring dyrevelfærd og miljøet.

“Det er jo en kendsgerning, at modeindustrien og mennesker generelt går ind og ud af faser, og vi ændrer hurtigt mening og skifter interesser, så der er mindre fokus på det i dag. Desværre er det samtidig sådan, at pels og læder ikke ser ud til at gå af mode, og meget få i modebranchen går oprigtigt op i etikken omkring det.”

Krisen er ikke en undskyldning

Ifølge Stella McCartney er det dog ikke kun skiftet i trends og tendenser, der er skyld i, at der ikke længere er det samme fokus på etikken i modebranchen som for få år siden.

“Jeg har lagt mærke til, at den finansielle krise har haft en negativ effekt på bæredygtighed og dyrevelfærd i branchen. Mange af de leverandører, vi arbejder sammen med om bæredygtige materialer og kunstlæder, har været hårdt ramt og har slet ikke lige så mange ordrer som tidligere,” siger hun og tilføjer, at hun godt forstår, det er svært at tage hensyn til den slags ting i en tid, hvor modebranchen ligesom resten af verden kæmper for sin overlevelse.

“Jeg ved godt, at det er meget sårbare områder under økonomiske kriser, men virkeligheden er bare, at planeten også er meget sårbar. Branchen bliver nødt til at begynde at påtage sig et ansvar, og det gør den virkelig ikke i øjeblikket. Det gælder ikke mindst luksusindustrien,” siger hun.

Designeren håber stadig, at hun med sin egen indsats kan vise resten af branchen, at det er muligt at klare sig uden brug af pels og læder.

“Det er enormt let at bruge læder og pels. Det er meget sværere at udfordre industrien og traditionen. Men modeindustrien handler jo om forandring. Vores job går ud på at designe nye ting med nye indgangsvinkler og skabe nye materialer, farver og silhuetter og ny mode. Når vi bare bliver ved med at bruge de samme materialer igen og igen og igen, er det, som jeg ser det, meget konservativt og ikke særlig moderne.”

Spilder aldrig tiden

At Stella McCartney har dedikeret sit liv og sin karriere til især dyrevelfærd og vegetarisme betyder dog ikke, at hun påtvinger sine ansatte eller andre omkring sig samme livsstil. Alligevel er den smittet af på i hvert fald hendes fire børn, som hun har med sin mand gennem snart 10 år, briten Alasdhair Willis, der er kreativ konsulent.

“Mine børn er vegetarer, fordi det er mig, der laver mad. Men vi har talt om det, og det virker, som om de forstår hvorfor. Jeg tror egentlig ikke, at der er ret mange børn, der vil bryde grædende sammen over, at de ikke må spise kød, men at det nærmere er en historisk og traditionsbunden ting, som forældre forsøger at proppe ned over hovedet på deres børn. Mine børn er i hvert fald ikke påvirket negativt af det, og det er en så integreret del af mit liv, at jeg slet ikke tænker over det,” siger hun.

Det er ikke kun med hensyn til dyrevelfærd, at arbejde og privatliv flyder sammen. For selv om Stella McCartney nyder at holde fri med mand og børn på familiens landsted i det sydvestlige England, er det svært at skille de to ting ad.

“Selvfølgelig tager jeg arbejdet med hjem, jeg tjekker e-mails om aftenen, jeg arbejder konstant. Min hjerne holder aldrig fri.”

Men hun forsøger at skille tingene ad, når det er muligt.

“Jeg gør, hvad jeg kan for at prioritere min tid virkelig godt. Jeg forsøger at være ekstremt effektiv, når jeg er på arbejde, og lige så effektiv, når jeg har fri, så jeg aldrig spilder tiden. Jeg har et fantastisk team omkring mig på mit arbejde, og jeg har fantastisk hjælp derhjemme. Jeg elsker mine børn og min familie, men jeg elsker også mit arbejde, så jeg skal have tid til begge dele. Og når det bliver for meget, erkender jeg det, og så genfinder jeg balancen.”

Læs også: Signe Molde: Jeg vil sgu da gerne synge solo