Filmen slog både ’Barbie’ og ’Oppenheimer’ – nu kan du (endelig) se den herhjemme

Søstersolidaritet, moderkærlighed og nedarvede traumer er en rød tråd gennem filmen, der er rørende og dybt teatralsk. ”Vi har stadig i morgen” er et stærkt tilskud til Italiens filmhistorie. Filmen får fem ud af seks hjerter af ALT for damernes filmredaktør. 

ALT for damerne logo

Vi er kommet langt, fortæller denne særegne og storsælgende italienske film, der blander komik og melodrama i en højspændt og poetisk fortælling om hustruvold og håb. 

Den fattige og snarrådige Delia (Paola Cortellesi) knokler i efterkrigstidens Rom. Den hårdtslående husbond Ivano (Valerio Mastandrea), den sengeliggende sjuft af en svigerfar, tre børn og lige så mange jobs slider på hende. 

Blandt hendes små glæder er veninden Marisa (Emanuela Fanelli) og at datteren Marcela (Romana Maggiora Vergano) skal forloves. 

Paola Cortellesi er i hjemlandet kendt som komisk skuespiller. Som debuterende spillefilmsinstruktør har hun skabt en overbevisende film, der overrasker med sin blanding af brutalitet og falden-på-halen-komedie. Et sort/hvid, feministisk storværk, der blev et kæmpe fænomen i hjemlandet. 

Filmen kom ud kort efter ”Barbie” og slog både dén og ”Oppenheimer” med sine over fem millioner solgte billetter. Præcis som Hollywood-filmene det år vakte filmen også debat. Både fordi den kom, da de italienske kvinders protester mod vold fik ny vind i sejlene, men også kritik, fordi visse fandt filmen tilbageskuende: Når vi ser, hvor skidt det var for kvinder, trøster vi os over at være videre, eller ser vi, hvor det stadig halter? 

Som i serien over ”Min geniale veninde”-romanerne af Elena Ferrante, er der bestemt en sult efter nostalgi, men også en nutidig slagkraftighed, blandt andet i musikken. 

Teknisk fungerer det sort/hvide fremragende som et berigende og berusende greb, der hilser på absolutte klassikere som ”Cykeltyven” fra 1948. Også her er det fattigdom, generationskamp og en stædig tro på, at der kommer en bedre dag i morgen. 

Hver tredje dag bliver en kvinde slået ihjel i Italien, de fleste af en tidligere partner. Der er stadig langt at gå. Der er altid mere at kæmpe for.

Vi har stadig i morgen” får biografpremiere den 24. april.