Dit barns udvikling 16 måneder

16 måneder - Selvstændighed

Dit barn er kommet i selvstændighedsalderen, og skal lære hvad man må og ikke må. Det kræver nogle ture ud i tovene.

Begræns brugen af sut

Hvis jeres barn bruger sut, så husk, at den ikke skal være i munden hele dagen. Det er sværere for barnet at tale, når det har sut i munden, og det kan sinke sprogudviklingen. Et vedvarende pres fra sutten kan skade tænderne, og jeres barn vil også savle mere med sut i munden.

Det er alt i alt en god regel, at jeres barn nu kun skal have sutten, når han/hun er træt eller ked af det. Prøv at være konsekvente med det og læg sutterne et sted, hvor jeres barn ikke kan se eller finde dem selv. Får barnet først øje på sutten, vil det blive meget ulykkeligt over ikke at måtte få den.

● Lege med vand

Giv jeres barn forskellige plastikskåle og kander med i badet. Det er rigtig sjovt at lege med vand og hælde indholdet fra den ene skål til den anden. Det er også mægtig sjovt at få lov at holde bruseren selv (med lavt tryk). Det giver barnet en stor glæde og tryghed ved vand, og så træner det samtidig hånd-/øje-koordinationen. Barnet vil ofte drikke af vandet, og en tår er også okay. Men ikke for meget; det kan give lidt ondt i maven. Husk fortsat aldrig at lade barnet være i vandet uden opsyn – børn kan drukne på bare nogle få centimeters vand.

Selvstændighedsalderen

Børn er mennesker, som har megen personlighed med sig fra starten. Det ene øjeblik er alt fred og idyl, det næste øjeblik kan din tumling kaste sig på gulvet, fortovet eller ved kassen i supermarkedet og sprutte af raseri med skrig, skrål og tårer i stride strømme. Barnet er kommet i selvstændighedsalderen og fra at have oplevet sig som en del af mor, begynder det nu at forstå, at det er et selvstændigt individ, der skal lære, hvordan man gebærder sig, hvad man må og ikke må, og hvordan man afgrænser sig fra andre personer. Det koster nødvendigvis nogle ture ud i tovene.

Det er meget forskelligt fra barn til barn, både hvornår perioden starter, og hvor længe den varer. Det er også meget forskelligt, hvor temperamentsfulde børn er. Men du bliver nødt til at acceptere det, og du kan ikke gøre noget ved det. Dit barn kan endnu ikke tænke, før det handler, kan ikke forstå en ordre, kan ikke styre sine følelser og kan slet, slet ikke være beregnende eller trodsig med vilje.

Når anfaldene kommer, kan man som forælder let lade sig provokere til at prøve at få ro på ved at råbe endnu højere end barnet eller udstikke ordrer. Det er ikke bare meningsløst – det kan også være skadeligt for dit barn. Dit barn har brug for uforbeholden hjælp i en meget svær udviklingsperiode. Det er vigtigt, at barnet altid føler sig betydningsfuldt, ønsket og elsket.

Og når mit barn kaster sig skrigende på gulvet?

Nogle gange er det bare at hjælpe med et stykke legetøj, der er kommet uden for rækkevidde. Andre gange kommer reaktionen, fordi I har sat en grænse, og så skal I ikke bare føje barnet alligevel. Er det en konflikt eller situation, som ikke betyder noget for jer, kan en hurtig afledningsmanøvre redde jer fra et sammenbrud. Men I skal selvfølgelig ikke hele tiden aflede barnets opmærksomhed. Barnet har brug for konflikter for at udvikle sig. Og når det handler om konflikter, der udløses ved at overskride jeres generelle grænser, så er I nødt til at gøre det klart, at her er en grænse.

● Kom ned i øjenhøjde, når I taler sammen

Prøv så vidt muligt at sætte dig ned eller på hug, når du taler med dit barn. Det er mere ligeværdigt og anerkendende at være i øjenhøjde, når I taler sammen.

En pilfinger i huset

Børn i denne alder er meget nysgerrige, og genstande i jeres hjem, som kan være farlige for tumlingen, skal stilles væk nu – ting, der kan vælte, stikke, skære, og så videre. Hvis I har ting stående fremme, som ikke må pilles ved, fordi de er skrøbelige eller kostbare, så er det en rigtig god idé også at placere dem uden for tumlingens rækkevidde.

Men det er selvfølgelig ikke alt, man kan stille uden for barnets rækkevidde, så når jeres barn piller ved ting, der ikke må pilles ved, skal I sige ”nej.” For de fleste børn er nysgerrigheden dog så stor – og deres forståelse for, hvad der er værdifuldt, skrøbeligt eller farligt, helt uudviklet – at de ikke kan lade være med at pille videre. For at et ”nej” skal have nogen chance for virkning, er I nødt til at flytte tumlingen, samtidig med at I siger ”nej,” altså kombinere ord og handling.

16-17 MÅNEDER

Det kærlige nej

Mange forældre har sværere ved at sige ”nej” end ”ja” til deres barn. Vi har travlt, vi har ikke så meget tid med vores børn, som vi gerne ville. Når vi har tid sammen, skal det helst være hyggeligt og nemt. Og så undgår vi gerne en konflikt, strækker os lidt længere, end vi egentlig ved er godt, og siger ja til lidt mere, end vi burde. Men at drage omsorg for sit barn, indbefatter også at sætte grænser og sige nej til ting.

Dette nej skal selvfølgelig aldrig være en afvisning eller straf, aldrig koldt eller sårende. Men man kan altså fint udtrykke et varmt og kærligt nej. Et kærligt nej bunder i, at det er det bedste svar for barnet. Nej, du må ikke være længere oppe (for du har brug for en god søvn). Nej, du må ikke bare smide maden på gulvet (det er noget svineri).

Nogle gange kan du følge ”nej’et” op med et positivt forslag til, hvordan en anden måde vil være acceptabel for alle. Andre gange må det bare være en grænse, der skal fastholdes og eventuelt forklares helt kort. Det kærlige nej er også vigtigt for, at barnet lærer de spilleregler, der gælder i forhold til omverden.

Med Tumlingekalenderen får I meget af det samme som i Babykalenderen – nu til barnet fra 1-2 år. Men udfordringerne bliver nye: I skal til at forholde jer til opdragelse, grænser og værdier både i forhold til barnet, hinanden og andre. Tumlingekalenderen hjælper jer på turen.