Elsker dit barn (også) dinosaurer? Så kan du glæde dig til karakterbøgerne
Godt nyt til alle, der kender et barn med stor og inderlig forkærlighed for dinosaurer – en stor undersøgelse viser nemlig, at de små videbegærlige poder klarer sig bedre i livet.
Nogle børn elsker dinosaurer. Og vi taler altså ikke en kortvarig interesse for et højt brøl eller langhalsens meget lange hals – vi taler en dyb fascination, hvor samtlige bizarre dino-navne kan nævnes – på latin! - og hvor hver en art kan kategoriseres ud fra, hvad de spiste, hvordan de levede, og hvornår de døde. Til sammenligning kan en voksen som regel kun nævne cirka 10 dinosaurer – med en smule held.
Barndommens intense interesser
Denne unikke viden, som børn kan få for særlige objekter, kaldes i psykologien for intense interesser. En tredjedel af alle børn udvikler en intens interesse i løbet af deres barndom, og det er selvfølgelig ikke alle børn, der knuselsker dinosaurer. Der er også små fans af astronauter, der kan både navne og placeringer på mange af himlens stjerner, mens andre børn kaster deres kærlighed og fulde interesse på f.eks. heste, fugle eller toge.
Det handler altså ikke om emnet, men mere om den indsats, barnet dedikerer og den lidenskab, de oplever.
Og hvis dit barn er typen, der lidenskabeligt og med stor videbegærlighed kaster sig over et emne, så vær kun glad for det!
En stor videnskabelig undersøgelse foretaget på University of Indiana og University of Wisconsin viser nemlig, at børn med intense interesser klarer sig bedre senere i livet.
Deres research tager udgangspunkt i børn, der interesserer sig særligt for dinosaurer.
Særinteresser giver klogere børn
Og det er faktisk ikke så lidt de kære små får ud af deres særinteresser.
For hvis dit barn har en såkaldt ”konceptuel særinteresse”, hvor det er altså er dinosauren, der er interessant – og ikke blot et hurtigt brøl eller en flot pop-up-bog – så vil dit barn forbedre sin udholdenhed, være bedre til at fastholde opmærksomhed og blive i stand til at tænke- og modtage kompleks information.
Undersøgelsen viser også, at den intense interesse har positiv effekt på den sproglige udvikling, og at det samtidig er en god indikator på et højt forståelsesniveau.
Ifølge undersøgelsens psykologer har den måde, som børnene studerer dinosaurer på – eller et hvilket som helst andet emne - faktisk indflydelse på deres evner til at finde på strategier og løse problemer i løbet af deres liv. De lærer at stille spørgsmål, lede efter svar på egen hånd og spørge om hjælp, når de har behov for det.
Derfor kan intense interesse være med til at forberede børnene på livet, da deres motivation og glæde for emnet får dem til at gå dybere ind i en verden og udvikle kritisk sans, motivere dem til at søge information og udvikle en forkærlighed for viden.
Der er dog ikke umiddelbart sammenhæng mellem barnets og forældrenes interesser, viser undersøgelser foretaget af Yale University og University of Virginia. En intens interesse for f.eks. dinosaurer kan altså sagtens opstå inden for barnets første år – uden at du har pushet diverse leksika, museumsbesøg eller dino-plakater til børneværelset.
Forskellen på drenge og piger
Ifølge forsker Joyce M. Alexander ligner drenge og piger hinanden i forhold til deres fokus på deres særinteresse. Dog er det oftere drenge, der udvikler intense interesser. Det kan skyldes, at den måde de udforsker deres interesse på, er meget forskellig. Hvor piger udtrykker deres interesser i fantasilege og i kreativ udfoldelse, søger drenge i højere grad konkrete fakta og informationer om deres særinteresse.
Ifølge Alexander kan dette hænge sammen med, at drenge værdsætter og finder tryghed i regler og kendsgerninger. Hun påpeger også både forældrenes og kommercielle kræfters påvirkning af børn, når der tydeligt understreges, hvad der er passende for henholdsvis piger og drenge at interessere sig for.
Interessen forsvinder – desværre!
Desværre varer den intense interesse sjældent ved. Undersøgelsen viser, at ”besættelserne” kun varer mellem seks måneder og tre år. Kun 20 % af børnene er stadig passionerede omkring det samme emne, som de var optaget af tidligere, efter de starter i skole.
Dette kan – ifølge forskerne – forklares med, at børn simpelthen ikke har tid til at fordybe sig i andet end skolen. På den måde daler interessen og bliver erstattet af den generelle viden, de får i skolen. Desuden opretholder børnene ikke interessen, hvis deres venner ikke er interesseret i det samme.
Intense interesser har altså videnskabeligt set mange fordele for dit barn, og hvis du gerne vil hjælpe dit barn til at bevare interessen, kan du f.eks. sørge for, at dit barn rent faktisk har tiden til at fordybe sig i sin interesse. Det er også en god idé at hjælpe barnet med at få ny viden om emnet og samtidig hjælpe til at finde krydsningsfeltet mellem barnets interesse og skolens emner. Børn, der tilegner sig viden, klarer sig bedre i forhold til dem, der leger fantasi-lege med deres dinosaurer.
Så næste gang junior går rundt og taler om diplodocus og triceratops eller plager dig om endnu en tur på favoritmuseet, så tænk på alle de gode ting, det faktisk fører med sig for din lille dino-ekspert.