Kender du det, når gåturen bliver en lang kamp for at få din tumling til at blive siddende i sin klapvogn? Hvis din krudtugle nærmer sig de to år, kan uroen være tegn på, at hun trænger til nye udfordringer.
I den alder vil hun nemlig gerne bestemme så meget som muligt selv, og så er det altså irriterende at være spændt fast.
Hvis mini for længst er sikker nok på stængerne til at løbe, er tiden kommet til at introducere hende for de tohjulede.
En løbecykel kan være med til ikke bare at sætte mere fart over feltet, men også at give nye oplevelser.
Løbecyklen giver nye udfordringer
Det tohjulede legetøj kræver nemlig noget helt nyt af motorikken, forklarer Christina Skaarup, pædagog og motorikvejleder med speciale i børns udvikling.
LUKSUSMODELLEN
Letvægtscykel i aluminium med anatomisk sæde fra Early Rider, 1.498 kr. hos cykelpartner.dk
gallery7billeder
BEGYNDERCYKLEN
Nem at manøvrere og justerbar saddel fra JaBaDaBaDo til 699 kr. hos Jollyroom.dk (sponsoreret)
gallery7billeder
DEN LAVE CYKEL
Skridsikre gummihåndtag og lavt placeret saddel til det lille barn fra Kokua til 1.499 kr. hos cykelexperten.dk
gallery7billeder
DEN PROFESSIONELLE
Næsten som en rigtig cykel med støtteben og gummihåndtag fra Puky til 529 kr. hos cykelpartner.dk
gallery7billeder
DEN UOPSLIDELIGE
Robust og slidstærk i plast med brede dæk fra Y-Bike, 499 kr. Jollyroom.dk (sponsoreret)
gallery7billeder
SCOOTER-LOOK
Malet træscooter med luft i dækkene fra Janod, 1.099 kr. Lirumlarumleg.dk
gallery7billeder
DESIGNERCYKLEN
Lakeret træ med lædersadel og brede luftdæk fra Early Rider, 1.198 kr. hos cykelpartner.dk
(7 billeder)
Faktaboks
Når du køber løbecykel
Vær opmærksom på, hvor tung en cykel, du vælger. Barnet skal uhindret kunne rejse cyklen op ved egen kraft.
Læg mærke til hjulene – jo bredere, de er, jo mere stabilt ligger cyklen på vejen.
Se på sadlen! Hvis dit barn bruger sin løbecykel til lange ture, kan det være en fordel at vælge en polstret eller anatomisk model.
Vælg en løbecykel, hvor saddelhøjden er let at justere. Bliver dit barn glad for sin cykel, er det rart, hvis den kan bruges, når han vokser.
– På en løbecykel skal barnet sætte fra med benene. Dernæst skal det kunne koordinere arme og ben, afstandsbedømme og styre uden om de forhindringer, det møder på sin vej.
Endelig har løbecyklen den fordel i forhold til for eksempel en cykel med støttehjul, at dit barn selv skal holde den oprejst, så der skal arbejdes lidt mere for at få det hele til at lykkes.
En ekstra gevinst er, at en løbecykel kan lægge kimen til en livslang lyst til at bevæge sig på to hjul. Alt tyder nemlig på, at børn, der har haft en løbecykel, har lettere ved senere at lære at trampe i pedalerne på en almindelig én af slagsen.
Brug altid cykelhjelmen også på cykelture på græsplænen.
Vælg en hjelm, der er særligt designet til helt små børn.
Hjelmen skal dække pande, baghoved og tindinger og sidde så fast, at den ikke kan rutsje rundt eller falder ned i panden. Sidder den ikke korrekt, kan den gøre mere skade end gavn.
Justér remmene i takt med at dit barn vokser.
Cykelhjelmen skal være CE mærket for at være godkendt til salg i Danmark. Har den godkendelsesmærket EN 1078 er det din garanti for, at hjelmen opfylder alle europæiske regelsæt.
Men selv om fordelene ved at investere i en løbecykel kan synes uendelige, er der også grund til at være opmærksom på, hvor den kommer til kort. Den kædeløse cykel er ingen motorisk totalløsning, forklarer eksperten.
Der skal mere til for at stimulere sanserne i den alder. Et barn, der ubesværet suser rundt på sin løbecykel, kan altså sagtens have motoriske udfordringer i andre sammenhænge.
– Man kan let blive narret til at tro, at hvis man bare har et aktivt barn, som sætter sig i sadlen med det samme, så går resten af sig selv. Men set med faglige øjne skal der ikke særligt præcise bevægelser til for at bruge en løbecykel, siger Christina Skaarup.
Så når først junior fræser derudaf, er det en god ide og kigge sig om efter nye redskaber, din trold kan erobre, for eksempel en trampolin eller et klatrestativ.
– Løbecyklen leverer kun en brøkdel af de forskellige stimuli, som barnet har brug for.