Babys udvikling

Guide: Hvad kan dit barn hvornår?

Hvornår kan dit barn sidde, kravle og gå? Hvornår begynder barnet at pludre og sige ord? Og hvornår er baby klar til at lege med sine søskende? Tjek vores store guide

Fra dit barn bliver født og er få timer, dage og uger gammel udvikler det sig i rivende hast, til det er klar til at gå og tale. I samarbejde med sundhedsplejerske Ulla Darre har vi lavet en stor guide, så du kan se, hvilken udvikling dit barns skal igennem måned for måned, og på hvilket tidspsunkt det typisk sker.

Få her et overblik over dit barns motorik og udvikling.

Nogle børn lærer at gå, allerede når de er 10-11 måneder. Andre tager sig bedre tid og venter med at komme på benene, til de er op mod halvandet år. Men de fleste børn lærer at gå, før de er 15 måneder.

Der er ingen grund til at blive bekymret. Børn udvikler sig forskelligt. Barnets temperament og vægt spiller også ind på, hvornår det har lyst til at lære at gå. Det kan være fristende at lave ”gangtræning” med barnet. Men prøv at beherske jer, og lad barnet selv bestemme tempoet.

Når baby kommer på benene, er det ofte i en morsom gangart: hjulbenet og stivbenet og med armene højt hævet for at holde balancen. Sådan vil det se ud et godt stykke tid. Først når barnet er tre-fire år, afløses den karakteristiske, bredsporede gang af en mere elegant gangart.

Kravle

Det er godt, hvis baby kan kravle. Herved træner han nemlig samtlige muskelgrupper. Og hver gang han falder på numsen, erfarer han en masse om sin krop og den måde, den fungerer på. Inden baby begynder at kravle, har han gennemgået forskellige faser:

– Mellem fjerde og sjette måned lærer baby at vende sig fra ryg til mave og tilbage igen. Mange babyer udvikler i denne periode en særlig teknik, hvor de lynhurtigt ruller et par omgange, hvis der er en ting, de vil have fat på. Det gælder også, selv om baby ligger på puslebordet, så husk at være ekstra opmærksom – og gå aldrig fra barnet!

– Når baby er seks-syv måneder, begynder han at krybe eller rokke fremad. Før baby kan kravle, må han lære at skubbe fra med armene, vippe på maven og skubbe sig frem på alle fire.

– Omkring timånedersalderen bevæger langt de fleste babyer sig fremad. Men måden, de gør det på, er meget forskellig. Nogle kryber af sted på arme og knæ, andre trækker sig fremad med armene, mens de ligger på maven, og atter andre går på alle fire med numsen lige i vejret eller sidder på enden og hopper eller rutsjer fremad.

Leg

For et lille barn er det at lege og at lære det samme: Når barnet leger, udforsker det verden. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad han/hun leger med. Og i de første mange år er mor og far babys allerbedste legetøj. Når du leger med din baby, lærer han/hun mimik, lyde, følelser, berøring, stemninger, at være et socialt væsen.

Det legetøj, baby normalt finder interessant, er desuden alt det, der er kulørt, som kan bevæges, som ”siger noget,” og som man kan holde om. Derfor skelner baby heller ikke mellem legetøj og andre interessante sager. Meget er egentlig ikke legesager, men de skal have lov til at lege med det. For leg er for det lille barn først og fremmest at lære. Der findes legetøj, som er godt til babyer i en bestemt alder, fordi det er tilpasset barnets færdigheder:

1 måned: En kulørt folde-ud-bog, som placeres langs siderne i sengen. En uro til at hænge over puslebordet. En enkel gribering af plastik eller træ.

3 måneder: Svømmedyr af blød plastik i stærke farver. rangler. Stof- eller plysdyr. En bidering. En kæde med kulørte, raslende plastikkugler til tremmesengen og barnevognen. Pas på legetøj med spiralkæder. De kan være farlige.

5 måneder: En kulørt plastikbold. En blød frotte- eller plysbold. En kulørt rangle, hvor så meget som muligt bevæger sig.

7 måneder: Et tårn af bægre. En meget solid billedbog, måske af plastik. En æske eller en bøtte med forskellige store ting til at tage op og putte i. Bold. Puttekasse.

9 måneder: Sandkasselegetøj af plastik. Et trækdyr til de første gåforsøg.

Motorik

Babys motoriske udvikling ser i store træk således ud i løbet af de første 20 måneder:

1 måned: Når baby ligger på maven, prøver han på at løfte hovedet fra underlaget.

2-3 måneder: Baby støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 måneder: Baby kan selv holde sit hoved i siddende stilling. Baby rækker ud efter ting, men ”fanger” dem sjældent. Begynder at kunne trille rundt.

5 måneder: Hvis baby får hjælp til at sætte sig op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin balance. Baby griber fat i genstande og slipper dem igen, hvis man tilbyder noget andet.

6 måneder: Baby kan sidde i høj stol med støtte i ryggen. Øver sig i at vende sig fra ryg til mave. Flytter en legesag fra den ene hånd til den anden. Putter alting i munden.

7 måneder:  Sidder uden støtte i kortere perioder.

8 måneder: Kan stå med støtte fra en voksen. Støtter med hele foden på gulvet.

9 måneder: Står selv med støtte fra et møbel eller andet.

10 måneder: Barnet har lært at kravle. Der er mange forskellige måder at kravle på. Det er ikke alle børn, der kravler på hænder og knæ. En del møver sig frem på maven, andre skubber sig frem siddende på numsen.

11-13 måneder: Barnet tager de første skridt med håndstøtte. Først har barnet brug for støtte i begge hænder. Senere er det nok med én. Nu kan barnet selv rejse sig op ved en stol eller et bord. Barnet samler genstande op med det såkaldte pincetgreb.

13-15 måneder: Barnet begynder at gå rundt ved møblerne. kan lægge en klods oven på en anden. Tager de første, vaklende skridt.

15-18 måneder: Barnet går uden støtte med armene højt løftet og vidt spredte ben. Det kan bygge et tårn af klodser, begynder at kunne spise selv, kan bladre i en bog.

18-20 måneder: Barnet bliver stadig mere sikkert på benene og går nu med armene ned langs siderne. Balancen er blevet betydeligt bedre, måske forsøger barnet sig nu med at kravle op ad trapper. Barnet kan trykke et håndtag ned og åbne et låg.

Nysgerrighed

Nysgerrighed er den egenskab, der driver mennesket til at beskæftige sig nærmere med en ting.Den, der på grund af nysgerrighed stadig søger nye erfaringer, har bedre chancer for at udvikle sig og blive mere intelligent. Undersøgelser har da også vist, at et spædbarns øjenbevægelser og hjerteslag forhøjes, når det kigger med interesse på en genstand.Det er meget op til forældrene, om baby skal udvikle sig til et nysgerrigt, udadvendt barn eller ej. Hvis barnet bestandigt bliver bremset i udforskning af omverdenen, hvis det bliver spærret inde i et bur af forbud, hvis det interessante bliver fjernet – så visner barnets naturlige anlæg for nysgerrighed. Mange negative erfaringer gør barnet modløst. Positive erfaringer derimod – forbundet med opmuntring til at føle, gribe, smage, grundigt undersøge – ansporer igen barnet til nysgerrighed.

Sidde

I seksmånedersalderen kan de fleste børn sidde med støtte et kort øjeblik i en høj stol eller i barnevognen. Syv måneder gamle kan de fleste babyer sidde et par minutter uden hjælp, og otte måneder gamle kan de fleste babyer sidde selv. Men hænderne er stadig helt nødvendige for at holde balancen. Når babyen kan sidde alene og samtidig holde et stykke legetøj i hånden, er der igen sket et stort skridt fremad.

Smile

Babyer smiler allerede fra fødslen. Et par timer efter det er kommet til verden, ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I sådan en stund kan du opleve et indadvendt og hemmelighedsfuldt smil. På dette tidspunkt smiler barnet kun med mund og kinder, ikke med øjnene. Derfor kan smilet heller ikke sammenlignes med det bevidste smil, der først dukker op cirka seks uger senere.

I de første leveuger kan du i stadig højere grad se det ”ubevidste” smil, når der er mennesker i nærheden. Først når baby er omkring seks uger gammel, er det synet af det menneskelige ansigt, der får ham til at smile.

Sprog

Selv om det varer lang tid, før barnet forstår sit første ord, er det vigtigt, at du taler til det. I starten er det fuldstændig ligegyldigt, hvad du siger. Baby kan bare godt lide at lytte til din stemme – og den lille lærer hurtigt at forbinde samtalen med noget rart.Efter nogle måneder kan du begynde at forfine jeres ”samtaler.” Fortæl, hvad du gør, når du bader, skifter, tørrer numse og så videre. Benævn hver enkelt legemsdel og alt, hvad der i øvrigt omgiver barnet. Sæt ord på de lyde, barnet hører: Når en bil kører forbi, når telefonen ringer, når en hund gør og så videre.

Sang og musik virker også sprogligt stimulerende.Forfald ikke til at bruge babysprog. Det gør det sværere for barnet at lære de rigtige ord. Vær opmærksom på, at barnet ofte forstår, før det selv kan tale. Der er stor forskel på, hvornår børn lærer at tale. Nogle taler flydende, når de er to et halvt – andre holder sproget inde i sig, til de er langt oppe i børnehavealderen.

Stå selv

Allerede i 6-månedersalderen kæmper baby ihærdigt for at trække sig op ved hjælp af mors eller fars hænder. Lykkes det, er der ikke noget bedre end en hoppetur!

Men der går endnu nogle måneder, før barnet er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Mange rejser sig ved egen hjælp ved møbler og andre faste genstande, når de er omkring ti måneder. Barnet har samtidig ikke lært at sætte sig igen, så det sker med et bump.

At barnet vil stå selv, betyder imidlertid ikke, at det også kan gå. Vent med at gå-træne, til barnet selv begynder at ”krabbe” sig fremad i lodret stilling. Benene er ikke klar til gang, bare fordi barnet rejser sig op.