Sæt dig ind i dit barns tanker
Hvad gør du, når dit barn kun vil spise chokolademadder eller bliver jaloux på lillesøster? Skælder ud og holder moralske foredrag? Måske skulle du prøve at anerkende og udforske dit barns måde at tænke på.
Viktors mor vipper låget til madkassen op og tjekker indholdet. Den er fuld. Igen. Viktor har hverken rørt den halve med leverpostej eller den med torskerogn. Hans mor bliver irriteret og har mest lyst til at skælde ud, fordi hendes søn ikke spiser noget.
– I stedet for at komme med et moralsk foredrag om de små børn i Afrika, der måske underkender Viktor, er det en god idé for hans mor at undersøge, hvad der foregår, og prøve at forstå, hvad der ligger bag den uspiste madpakke. Prøv at se det fra Viktors sted. Måske kan han ikke lide maden. Måske bliver han drillet med torskerognen, siger psykolog Lene Metner.
Hun underviser pædagoger og lærere i anerkendende pædagogik.
Chokolademad resten af livet
Ifølge Lene Metner handler god opdragelse om at vise, at du ser dit barn og forstår og anerkender hans eller hendes måde at tænke på. Det gælder også, hvis din dreng en dag ved middagsbordet erklærer, at han fra nu af og resten af livet kun vil spise chokolademadder.
– Du kan måske sige til dit barn: ’Du vil have chokolademadder. Vil du have chokolademaden som nummer to eller nummer tre mad?’ På den måde hjælper du ham med at styre situationen og giver ham nogle valg at handle ud fra, foreslår Lene Metner.
Det samme gælder den uspiste madpakke fra før.
– Børn gør ikke ting for at være onde eller irritere forældrene, men hvis vi underkender eller ikke respekterer deres måde at tænke på, kan de finde på at gøre ting i trods. Når Viktor ikke spiser sin madpakke, er det ikke for at genere sin mor. Der ligger helt sikkert noget andet bag.
Men anerkendelse af den uspiste madpakke er ikke nok. Hvis vi vil lave noget om, kræver det, at vi forstår tankerne bag handlingen. I stedet for at skælde ud, kunne man stille og roligt spørge ind til det, man ser, og i det her tilfælde sige: ”Jeg kan se, at du ikke har spist din madpakke. Hvad handler det om?”
Hvis Viktor bliver stille og ikke vil svare, så ved hans mor som regel godt, at der er noget på spil. Her skal moren være på dupperne og igen prøve at stille nogle muligheder og valg op, der legaliserer den uspiste mad, mener Lene Metner.
Det løser ikke noget at skælde ud. Prøv i stedet at sætte dig ind i, hvad der kan være på færde i barnet, og se det fra hans synspunkt. Giv nogle muligheder, ansvar og valg, for eksempel: ’Er det fordi, du havde for travlt med alt muligt andet end at spise?’ ’Kunne du ikke lide maden?’ ’Blev du drillet, fordi torskerognsmaden lugtede af fisk?’
Respektér dit barns tænkning
Madpakken er blot et af de eksempler, som Lene Metner giver på sit og kollegaen Peter Storgårds børnesyn, sådan som det kommer til udtryk i deres fælles bog: KRAP: Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik.
– KRAP er et helhedssyn og en måde at betragte og behandle andre mennesker på, som vi alle sammen kan forholde os til. Langt de fleste kender til de situationer og cases, vi har beskrevet i bogen, siger Peter Storgård og fortsætter: “Det handler om at vise, at vi ser børnene, anerkender deres eksistens og respekterer deres tænkning. Anerkendelse er jo lige vigtigt, hvad enten man er 11 eller 31.”
Det nye i KRAP er understregningen af, at tanker styrer handlinger.
– Vi har jo længe snakket anerkendelse sammen med opdragelse og pædagogik, men vi kombinerer anerkendelse med det kognitive – altså det at sætte sig ind i barnets måde at tænke og handle på. Det er tænkningen, der styrer handlingerne. Udgangspunktet er derfor kort og godt: Hvis jeg skal hjælpe dig, skal jeg forstå, hvad du tænker, forklarer Peter Storgård.
I kan bedre lide lillesøster!
Skældud virker ikke
Marte Meo: Sæt ord på dit barns følelserRammer i stedet for grænser
Sæt dig ind i tankegangen
At sætte rammerne kan være noget af en udfordring. De fleste af os har prøvet at stå med en grædefærdig pige, der vil have balletskørt på i børnehave eller en surmulende skoledreng, der insisterer på at vise batmantrusserne frem over bukselinningen. I den situation er det nemt at komme til at føle sig frustreret og magtesløs. Men det er måske, fordi vi glemmer at sætte os ind i barnets tænkning.
– Når forældre ikke forstår, hvad der foregår, og glemmer at se tingene fra barnets perspektiv, kommer følelsen af magtesløshed og frustration. Her skal vi igen tænke ind i barnets verden og overveje, hvad der er på spil, siger Lene Metner.
Måske leger pigerne på din datters stue ballerinaer for tiden, eller din søn vil gerne leve op til de store drenge på skolen, der går i moderigtige hængerøvsbukser. Så giver deres ønsker pludselig mening, og så skal du måske ikke trumfe din vilje – og smag! – igennem.
Meget er vundet, hvis vi formår at sætte os i børnenes sted og anerkende og forstå deres tanker. Derved bekræfter vi dem nemlig i, at de er gode nok, bare fordi de eksisterer. Det er fundamentet for et stærkt selvværd og medvirkende til at skabe et barns identitet. Og du kan se indsatsen som en langsigtet investering.
– Jeg er sikker på, at børn, der bliver anerkendt, forstået og respekteret, får en mere harmonisk barndom og en langt mindre problematisk tid som teenagere, slår Lene Metner fast.