Alexandra Bernardini Mathias Møller-Herskind

”Køb det, du kan lide, i stedet for at lægge forkromede indretningsplaner”

I Rosenvænget-kvarteret på Østerbro bor Alexandra Bernardini, 31, Global PR & Communications Director hos Ganni, hendes kæreste Mathias Møller-Herskind, 32, og deres datter Barbara. De samler på smukke ting, elsker farven blå og drømmer om et snedkerbygget køkken.

Hvis du skulle beskrive jeres hjem med tre ord?

“Farverigt, personligt og fuld af gode fund.”

Hvad er det bedste ved det?

“Vi elsker, at der er højt til loftet, og at lejligheden kigger ud over trækroner og kvarterets hustage. Det er en meget smuk udsigt med masser af lys.”

Gangen er beklædt med tapet fra Tapet-Cafe, og gulvtæppet fra 60’erne er hjembragt fra Marrakech. Nat Bloch Gregersen står bag neonværket, og den litografiske plakat af Matisse er fra 1952
Murano-lampen er fundet i Frankrig, fadet er fra Griegst og plakaten en Paul Klee fra Statens Museum for kunst fra 1959
ALEXANDRA BERNARDINI
Gangen er beklædt med tapet fra Tapet-Cafe, og gulvtæppet fra 60’erne er hjembragt fra Marrakech. Nat Bloch Gregersen står bag neonværket, og den litografiske plakat af Matisse er fra 1952
ALEXANDRA BERNARDINI
Murano-lampen er fundet i Frankrig, fadet er fra Griegst og plakaten en Paul Klee fra Statens Museum for kunst fra 1959

Hvordan har I sat jeres præg på lejligheden?

“Vi købte den som projektsalg i sin tid, så den var helt nyrenoveret. Der var truffet mange gode beslutninger ift. materialer og farver, men det var også meget upersonligt, fordi alle – forståeligt nok – skulle kunne lide det. Alt var hvidt, gråt og beige, så vi gik til værks med maling, snedkerarbejde og gulvbehandlinger for at gøre lejligheden til vores egen. Over de seneste tre år har vi malet hele lejligheden, så alle rum undtagen soveværelset har en farve. Vi har sat tapet op i gangen, og gulvet, som før var lakeret lyst, er blevet sortolieret for at give rummene noget mere dybde. Vi tog også overskabene i køkkenet ned og har fået bygget bogreolen i kontoret og et stort klædeskab i soveværelset.”

Kontoret fik pludselig en central rolle under nedlukningen, hvor der blev arbejdet ved skrivebordet af Alvar Aalto. Skamlen er også af Alvar Aalto, stolen vintage, bordlampen af Poul Henningsen, loftlampen italiensk art deco og gulvtæppet fra Ikea. Det store værk er af Mathias Malling Mortensen. På bordet står porcelænsværk af Rose Eken
Den store rispapirlampe er fra Den Kinesiske Butik og den lille rispapirlampe af Isamu Noguchi. På væggen hænger værker af Jesper Skov Madsen (øverst) og Mathias Malling Mortensen
ALEXANDRA BERNARDINI
Kontoret fik pludselig en central rolle under nedlukningen, hvor der blev arbejdet ved skrivebordet af Alvar Aalto. Skamlen er også af Alvar Aalto, stolen vintage, bordlampen af Poul Henningsen, loftlampen italiensk art deco og gulvtæppet fra Ikea. Det store værk er af Mathias Malling Mortensen. På bordet står porcelænsværk af Rose Eken
ALEXANDRA BERNARDINI
Den store rispapirlampe er fra Den Kinesiske Butik og den lille rispapirlampe af Isamu Noguchi. På væggen hænger værker af Jesper Skov Madsen (øverst) og Mathias Malling Mortensen

Har I nogle dogmer, I indretter efter?

“Både Mathias og jeg kan godt lide at samle på smukke ting. Så når vi køber noget, vi falder over, er det mest, fordi vi forelsker os og mindre, fordi vi har en specifik plan om, hvor det passer ind. Det finder vi ud af undervejs. Rum og sammensætninger kan sagtens ændre sig hjemme hos os. Det behøver ikke at ligge så fast.”

Hvordan vælger I farver?

“En af de grundfarver, vi altid vender tilbage til, er blå. Det er en farve, vi begge elsker, og som skaber ro, så den går igen i mange rum. Det kan være en genstand, som bliver central for farvevalget i et rum, et kunstværk eller stoffet på et møbel, som vi vælger at matche farverne til. Og så er vi ikke bange for at kombinere mange farver.”

Lænestolene af H. Brockmann-Petersen er ombetrukket med tekstil af Raoul Dufy. Royal Copenhagen-lampen har fået en opgradering med skærm fra Mo Lamps
Blåt er et gennemgående tema, og det samme er klassiske træsorter og skandinavisk design. Bord og stole er af Børge Mogensen og skamler af Alvar Aalto. Maleriet tv. er af Ib Geertsen
ALEXANDRA BERNARDINI
Lænestolene af H. Brockmann-Petersen er ombetrukket med tekstil af Raoul Dufy. Royal Copenhagen-lampen har fået en opgradering med skærm fra Mo Lamps
ALEXANDRA BERNARDINI
Blåt er et gennemgående tema, og det samme er klassiske træsorter og skandinavisk design. Bord og stole er af Børge Mogensen og skamler af Alvar Aalto. Maleriet tv. er af Ib Geertsen

Hvordan vælger I møbler?

“Vi køber primært brugte møbler. Vi kan godt lide, at ting har haft et liv og en historie. Nogle møbler har vi fået ompolstret, andre er fine, som de er. En gang imellem gakker Mathias lidt ud, fordi han finder et kup. Han er en haj til at finde gode sager på diverse auktioner, små hjemmesider og i den bagerste krog af et loppemarked. Han har næse for det. Som regel er det hans fortjeneste, når der kommer noget nyt hjem. Jeg er god til at sige, hvad jeg kan lide, men mindre god til at støve det op.”

Hvor meget flytter I rundt og skifter ud?

“Jeg tror aldrig, at vi kommer til at tænke: “Så, nu er her helt færdigindrettet.” Vi kommer hele tiden på et nyt projekt, falder over noget, vi kan lide eller får en ny idé. Og det er egentlig også helt fint. Vores hjem afspejler vores fælles fortid, men også den tid vi er i nu, som jo er i fremdrift. Ting forandrer sig, og noget skiftes ud undervejs.”

Hvad har fulgt med fra lejlighed til lejlighed?

“Vi kan godt finde på at skifte møbler og genstande ud over tid, men vi skiller os ikke af med den kunst, vi har købt gennem tiden.”

Værket på væggen er af Ib Geertsen og værket på gulvet af Mads Hilbert

Det blå spejl er vintage fra italien, skulpturen i vindueskarmen er Jean René Gauguins Europa og tyren. Konsolbordet og lampen er vintage. I kontoret hænger værker af Albert Mertz og Marie Rud Rosenzweig

ALEXANDRA BERNARDINI
Værket på væggen er af Ib Geertsen og værket på gulvet af Mads Hilbert
ALEXANDRA BERNARDINI
Det blå spejl er vintage fra italien, skulpturen i vindueskarmen er Jean René Gauguins Europa og tyren. Konsolbordet og lampen er vintage. I kontoret hænger værker af Albert Mertz og Marie Rud Rosenzweig

Hvad er jeres yndlingsrum?

“Vi elsker vores lille kontor med bogreolen. Det er et forholdsvis kompakt lille rum, men det er virkelig hyggeligt og et rigtig godt sted at sidde og arbejde. Under lockdown blev der tilbragt mange timer der foran computeren. Et arbejdsværelse har fået en hel ny prioritet for os.”

Hvad skal der være i alle hjem?

“En virkelig god sofa, man kan slænge sig i, og et rummeligt spisebord, hvor der er plads til mange gæster.”

Hvad er på ønskelisten?

“Et snedkerbygget køkken. Men et hus i Toscana ville da også være dejligt!”

Ingen kan huske hvor sofaen er fra, men man sidder godt i den. Gulvtæppet er af Anna-Johanna Ångström og sofabordet af Ole Wanscher. Loftslampen er vintage Murano og gulvlampen af Jean Rispal fra 50’erne. Bogkryppen er af Bruno Mathsson, puderne fra The Apartment og de to værker af Mathias Malling Mortensen

Plakaten er en original Café Victor-plakat med motiv af Dan Turèll. På den antikke kirkebænk pynter en vintage Chanel-taske
ALEXANDRA BERNARDINI
Ingen kan huske hvor sofaen er fra, men man sidder godt i den. Gulvtæppet er af Anna-Johanna Ångström og sofabordet af Ole Wanscher. Loftslampen er vintage Murano og gulvlampen af Jean Rispal fra 50’erne. Bogkryppen er af Bruno Mathsson, puderne fra The Apartment og de to værker af Mathias Malling Mortensen
ALEXANDRA BERNARDINI
Plakaten er en original Café Victor-plakat med motiv af Dan Turèll. På den antikke kirkebænk pynter en vintage Chanel-taske

Hvor bliver du inspireret?

“Igennem dygtige folk på Instagram, gamle bøger og det engelske boligmagasin The World of Interiors.”

Hvad er dine tre bedste indretningstip?

“Køb det, du kan lide, i stedet for at lægge forkromede indretningsplaner. Giv ting en pause, hvis du er kørt træt i dem. Du genfinder tit glæden ved gamle ting. Indret dit hjem over tid fremfor at købe alt på en gang, så det bliver en del af jeres historie i stedet for bare et øjebliksbillede.”

Hvad er jeres seneste investering?

“Et neonværk af den danske kunstner Nat Bloch Gregersen, som hænger over døren i vores gang.”

Man sover godt med gardiner og sengegavl fra Tapet-Cafe. Lampen er af Muller Van Severen
På vintagekommode på badeværelset står lampe fra Holmegaard og puslepude fra Bonét et Bonét. Silketrykket på væggen er af Claude Garache og fundet hos Galerie Maeght
ALEXANDRA BERNARDINI
Man sover godt med gardiner og sengegavl fra Tapet-Cafe. Lampen er af Muller Van Severen
ALEXANDRA BERNARDINI
På vintagekommode på badeværelset står lampe fra Holmegaard og puslepude fra Bonét et Bonét. Silketrykket på væggen er af Claude Garache og fundet hos Galerie Maeght

Hvad er jeres forhold til kunst?

“Kunst fylder meget i vores hjem, og det er noget, vi begge sætter stor pris på. Vi bliver glade, når vi kigger på det. Vi kan rigtig godt lide gamle danske kunstnere som Albert Mertz og Ib Geertsen. Men også nulevende kunstnere som Mathias Malling Mortensen, Farshad Farzankia, Rose Eken og Marie Rud Rosenzweig vækker begejstring, når de hænger på væggen.”

Hvor køber I kunst på budget?

“Mikrogalleriet Outpost er et godt sted at kigge efter unge aspirerende kunstnere. Ellers kan gamle litografier virkelig også noget, og her kan dba.dk være et godt sted at starte.”

Folkestolen og Øresundsbordet af Børge Mogensen er hjertet i det åbne køkken. Vitrineskabet er fundet vintage, loftslampen er designet af Michael Anastassiades for Flos. Vasen på bordet og lampen i vindueskarmen er fra Møller og Bøgely og bænken fra Ikea. Det store blå værk er af Mathias Malling Mortensen, det lille blå værk af Farshad Farzankia og det røde og blå værk på gulvet af Albert Mertz
ALEXANDRA BERNARDINI
Folkestolen og Øresundsbordet af Børge Mogensen er hjertet i det åbne køkken. Vitrineskabet er fundet vintage, loftslampen er designet af Michael Anastassiades for Flos. Vasen på bordet og lampen i vindueskarmen er fra Møller og Bøgely og bænken fra Ikea. Det store blå værk er af Mathias Malling Mortensen, det lille blå værk af Farshad Farzankia og det røde og blå værk på gulvet af Albert Mertz