Et stort, rødt æble indtager en prominent plads i spisestuen. Smukt og appetitligt, lige som Sigrid Buus og Hamid Haghs stil, der både favner nyt design, klunsede fund og arvegods fra familiens klan af kunstnere. Alt sammen fint koordineret med Sigrids sans for farver, former og mønstre.
Hjemme hos Sigrid og Hamid hersker der en enkel form for æstetik. Hvor farver, former og materialer mødes i små stilleben hist og pist. Og hvor morfars gamle møbler og kunstværker møder moderne design og farverige tekstiler. Måske er det baggrunden som industriel designer, der giver det skarpe øje, måske flyder det bare i årerne, når man er ud af en kunstnerslægt. Sigrids oldefar var nemlig Just Andersen, en anerkendt sølvsmed og billedhugger, mens oldefar på den anden side var Gustaf Wolmar, en anerkendt billedkunstner.
Den hyggelige lejlighed i en af Hellerups gamle etageejendomme fortæller sin helt egen historie. Den var nemlig oprindelig Sigrids morfars, og lille Sigrid trådte sine spæde barneskridt i de selv samme rum, der danner rammen om hendes familieliv i dag. Enkelte ting går igen, andet er helt forandret.
– Jeg kan huske, at væggene var fyldt med billeder og malerier. Her var propfyldt, et rigtigt kunstnerhjem, og jeg føler, jeg har fået mange fine værdier med herfra. Kærlighed til kunst blandt andet. Min morfar var et spændende menneske med en mening om alt, og det kunne være helt ceremonielt at komme på besøg. Her var altid et glas portvin i stuen og et kæmpe ostebord i spisestuen – han havde nemlig boet i Frankrig, fortæller Sigrid.
Da Sigrid arvede lejligheden, var der ikke blevet gjort noget ved den i over 30 år. Her var mønstrede tapeter på alle væggene, gulvtæpper og tyk fernis på gulvene, og det oprindelige bad og køkken havde set bedre dage. Den trængte med andre ord til en opdatering, og det har Sigrid og Hamid givet den. Skærpet kanterne, lappet lofterne, slebet gulvene og sat både nyt køkken og bad ind.
– Det var helt mærkeligt, da der pludselig dukkede en lys og rummelig lejlighed op. Vi skrællede den ned til nogle helt simple rammer, som man nemt kan forny hele tiden. Den er blevet genfødt, og jeg synes egentlig, at det er en smuk tanke, at min morfar så nøje havde udvalgt det her hjem til sig selv, fordi det var tæt på stationen og butikkerne – og at det nu af nærmest samme årsager passer perfekt til os, siger Sigrid.
Enkelte af morfars ting er blevet boende og har på sin egen måde smittet af på Sigrids stil. Blandt andet værker fra familiens klan af kunstnere og enkle møbler, der bare har stået her altid og simpelthen klæder rummene. Og sat sammen med parrets egne møbler, Hamids pladesamling og Sigrids øje for de gode detaljer, bliver det til et hyggeligt og moderne miks, der lander perfekt i de gamle stuer.
– Jeg var så heldig at få lov til at vælge, hvilke ting jeg ville beholde og bygge min egen historie op med herhjemme. De ting, du sætter sammen – de valg, du gør dig – definerer din stil. Jeg tænker meget over former og farver, overflader og teksturer. Og så kan jeg godt lide, at man kan ændre på tingene og nemt rykke rundt. Jeg kunne f.eks. aldrig finde på at tapetsere en væg. Jeg ville bare få lyst til at lave det om dagen efter.
Hvem og hvor?
Hvem: Sigrid Buus, produktionsleder hos Place de Bleu, sammen med Hamid Hagh, der er sounddesigner og deres døtre Ella på 6 år og Agnes på 2 år.
Hvad: Lejlighed i Hellerup på 104 kvm.
Sigrid Buus er produktionsleder hos Place de Bleu – en social-økonomisk virksomhed, der producerer og sælger designprodukter, samtidig med at den beskæftiger kvinder med anden etnisk baggrund end dansk. Kvinderne kommer med mange forskellige baggrunde, både sociale og etniske, og produkterne fra Place de Bleu afspejler mange af de forskellige traditioner for kunsthåndværk, som de hver især kommer med. Se mere på Placedebleu.dk