Boligeksperterne tipper: Dette skal du satse på i 2025
Vi kigger ofte mod fortiden for at definere fremtiden, og lige nu er det særligt udtalt i forhold til indretning af vores hjem. Newstalgia hedder tendensen, der kombinerer glæden ved det gamle med nye teknikker og materialer, og trendeksperter fortæller her om fascinationen ved forrige årtier.
Det danske brand Bang & Olufsen relancerede for nylig noget så 1990’er-agtigt som cd-afspilleren. Flere møbelbrands introducerer krom og stål som i 1980’erne, og farverne på vores vægge bliver valgt til at sætte minder i gang om tidligere tider.
Når verden er urolig omkring os, trækker vi os naturligt lidt tilbage og søger ting, som gør os trygge. Det har været med til at tegne konturerne af trenden Newstalgia, som er en sammentrækning af news og nostalgia eller på dansk; nyheder og nostalgi. Det nye i det nostalgiske. Det kan komme til udtryk på mange planer – fra en lille detalje, en svungen form på et møbel eller en flæsekant på en pude, til hele koncepter som hotelindretninger, farveserier eller kollektioner, der tager afsæt i tidligere tider som for eksempel 1990’erne.
"Newstalgia er en kombination af det nye og det nostalgiske. Det er en menneskelig refleks at vende sig mod det, der er trygt og velkendt, når tiderne er urolige og udfordrende," siger Julia Lahme, der blandt andet arbejder med trendforskning og branding og ejer kommunikationsbureauet Lahme.
"Når vi lige nu vender os mod noget, der går mindre hurtigt, er det fordi vi i en tid med kriser og uvished har brug for at vores base, hjemmet, signalerer stabilitet og ro," siger hun.
I indretningen af vores hjem tager vi også gerne afsæt i tidligere tiders håndværk og farver. Men det skal ikke bare være gammelt for at være det modsatte af det nye.
"Nostalgi handler om at mindes en atmosfære, en følelse, et møde eller samværet med nogle eller noget af personlig værdi," siger Julia Lahme.
I indretningen kan det blandt andet vise sig som lidt ’moderne mormor’-stemning.
"Vi kommer til at se meget retro-romantik, som ikke er en slags flæseromantik, men mere noget almue-inspireret med rene linjer, striber og volumen på møbler, tekstiler og interiør," siger Julia Lahme.
Retroromantik
Også trendekspert og livsstilsekspert Mads Arlien-Søeborg bemærker, hvordan vi søger mod tidligere tider, når vi indretter, men ser også en anden tendens end den retroromantiske. Han peger blandt andet på hvordan kendetegn fra tidligere udskældte årtier lige pludselig dukker op igen:
"Vi kommer til at kigge endnu mere i den kasse, der står 1990’erne på igen. Og så vil vi stadig have stort fokus på glas, keramik og andet kunsthåndværk," siger Mads Arlien-Søeborg, der også kan se mange af 1980’ernes ikoniske kendetegn komme tilbage.
"Vi kommer både til at se masser af stål og kølige metaller, både med mat og poleret overflade. Særligt glas, både klart og farvet, tror jeg virkelig meget på i det kommende år," siger Mads Arlien Søeborg.
Men hvordan finder man på nyt, der minder om tidligere tider? Det er ikke altid nødvendigt. Vintagemarkedet bugner af ting og design, som stadig holder i kvaliteten, og vintage kommer naturligt til at blive endnu mere udbredt, når fortiden er det hotteste, du kan indrette dig med i nutiden.
Når det handler om at finde vintageting fra tidligere tider er indretningsekspert og -konsulent Anne Lawaetz Haaning meget dedikeret og bruger det aktivt, når hun hjælper både virksomheder og private med deres indretning.
"Vi kommer til at bruge de ældre ting på mange forskellige måder. De gamle ting skal hjælpe til at fortælle en historie om vores liv og til at skabe personlighed i indretningen," siger Anne Lawaetz Haaning og påpeger, at trangen til at skabe personlige hjem, der skiller sig ud er blevet større.
"Siden de sociale medier er kommet til, spreder tendenser sig med lynets hast. Det gælder både microtrends og store kommercielle trends. Og selvom vi har tendens til gerne at ville kunne genkende os selv i hinanden, så fornemmer jeg, at vi – i takt med, at det bliver nemmere at kigge med hos hinanden i tide og utide – har et større behov for at skille os ud og stå stærkt som individer. På grund af de store udefrakommende indtryk har vi ekstra behov for at kunne skabe kontakt til os selv og vores indre verden," siger Anne Lawaetz Haaning, som deler ud af sin verden på instagramprofilen @ahcurated.
Køb brugt
Hun fremhæver endnu en fordel ved at købe brugt:
"Der er ofte også en økonomisk gevinst ved at købe brugt, og når vi vil sætte vores eget præg ved for eksempel at ombetrække en gammel stol i vores yndlingsmetervare – så skaber vi et unikamøbel, som er et mere bæredygtigt alternativ til ny-produktion."
Sammen med den stadig voksende vintagetendens ses også en tendens til, at vi skal tænke endnu mere over, hvad vi investerer i i fremtiden. En tendens, der har fået navnet Underconsumption-core, og som handler om at forbruge mindre og kun skifte ud, hvor det giver mening og generelt investere i bedre kvalitet.
"Jeg drømmer om at inspirere flere til at foretage bevidste valg i forhold til vores forbrug. At vi forholder os til vores valg og stiller spørgsmål som: Har jeg virkelig brug for det, jeg er ved at købe? Er det en langsigtet løsning, jeg er i gang med? Og kan jeg måske finde et alternativ, som er vintage? Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget," mener Anne Lawaetz Haaning og pointerer:
"Kvalitet skal vinde over kvantitet. Genbrug og ting, som har et levet liv bag sig må gerne spille en væsentlig rolle i indretningen, og jeg motiverer altid til at købe med hjertet. Der er behov for mange ’nej’er’, for at der kan blive plads til et ægte og langsigtet ja."