Hans J. Wegner: Stolenes mester
Historien om Hans J. Wegner er fortællingen om skomagersønnen fra Tønder, der blev verdensberømt. En uforlignelig møbelhåndværker, der tegnede stole, der både passede til middelklassens middagsborde og John F. Kennedy.
Der er langt fra de støvede landeveje i Tønder til præsidentkontorer og kongelige gemakker, men Hans J. Wegner tog hele turen – uden at miste sit beskedne og socialt engagerede væsen undervejs. Wegner blev født i 1914 som søn af en skomager og hjemmegående mor i grænselandet ved Tønder. Wegners far var en velanset håndværker i lokalsamfundet, der også sad i byrådet. Hans. J. Wegner selv kom i lære som møbelsnedker allerede som 14-årig, hvor hans første betroede opgave var at køre de færdige møbler ud til kunderne på en kærre, som han selv trak ud ad byens landeveje.
Som ung værnepligtig i København kom Hans J. Wegner forbi Snedkerlaugets årlige møbeludstilling i Kunstindustrimuseet, og det satte drømmene i gang hos den nu udlærte snedkersvend. Wegner begyndte på Kunsthåndværkerskolens møbellinje, hvor han mødte en anden jyde og håndværker, der skulle blive en god ven og kollega, nemlig Børge Mogensen. Sammen var de med til at sætte gang i bølgen af verdensberømt dansk design, og de delte opfattelsen af, at møbler skulle være både veludførte, smukke og behagelige at sidde i – og så elskede de træ!
Guldalderens mænd
Allerede under årene på Kunsthåndværkerskolen deltog Hans J. Wegner i udstillinger og konkurrencer, hvor han viste sit talent for at formgive i træ. Den velansete arkitekt Erik Møller spottede det unge talent og hyrede Wegner ind til arbejdet med Nyborg folkebibliotek og videre som møbeltegner til Århus rådhus, som Møller udførte i samarbejde med Arne Jacobsem.
I midten af 1940’erne slog Hans J. Wegner sig ned med egen tegnestue i Århus, men tog kort efter tilbage til København, hvor han begyndte at undervise på Kunsthåndværkerskolen.
Igennem 1940’erne kom flere smukke møbler fra Wegners hånd, men det helt store gennembrud kom efter møbeludstillingen i København i 1949. Her præsenterede Hans J. Wegner den stol, han selv kaldte for ’den runde’, og som senere blev døbt ’The chair’ efter at præsidentkandidaterne Kennedy og Nixon sad i Wegners stol under en tv-debat. Stolen kom også på forsiden af det amerikanske magasin Interiors, der udråbte den til verdens smukkeste stol. Den danske designguldalder var i gang.
Håndværk & plads til røven
Hans J. Wegner var ekstremt produktiv og tegnede i sin karriere op mod 500 stole af vidt forskellig karakter. Han eksperimenterede gerne og var ikke bange for at prøve nye teknikker af eller at tilbringe lange nætter i snedkerværkstedet med at udfordre træets egenskaber. Han samarbejdede gennem hele livet med snedkermester Johannes Hansen, der var med i arbejdet med verdensberømte stole som ’den runde’, Påfuglestolen, Jakkens hvile og Kinastolen.
Mange af Wegners møbler krævede masser af snedkertimer og var derfor dyre at producere. Men Wegner var ikke optaget af at skabe møbler til overklassen – derimod sigtede han efter god kvalitet og formfuldendthed i både æstetik og ergonomi, og han skabte møbler i mange prisklasser.
Et godt eksempel på en folkekær klassiker er gyngestolen J165, som Wegner tegnede for FDB, hvor vennen Børge Mogensen skabte møbler til middelklassen. En af Wegners mest kendte, og solgte, stole er Y-stolen, som Wegner dog senere mente ikke var komfortabel nok – Y’et er i vejen for røven.
Wegners møbeldesign var igennem 50’erne og 60’erne verdensberømt og rejste verden rundt på udstillinger og museer, hvor hans bedste møbler har fået plads i mange permanente designhistoriske samlinger.
Gammel kærlighed ruster ikke
I løbet af 70’erne og 80’erne mindskedes interessen for dansk snedkerkunst – godt hjulpet af møbelvarehuse som Ikea og ungdommens nye interesser i krom og glas. Wegner fortsatte dog ufortrødent arbejdet i værkstedet, hvor han blandt andet skabte bemærkelsesværdige møbler som Butterfly stolen i 1977 og Cirkelstolen i 1986 – da var Wegner 72 år gammel.
Hans J. Wegner blev belønnet og berømt for sit arbejde i både Danmark og udlandet. Han modtog Lunning-prisen det første år den blev uddelt i 1951, vandt flere priser ved design biennalen i Milano, møbelpriser i Japan og blev udnævnt til æresdoktor ved Royal College of Art, London.
Wegner døde 92 år gammel i 2007.
Hans J. Wegners mest kendte design
Der er fantastisk mange Wegner-møbler at vælge imellem, for Hans J. Wegner var ekstremt produktiv og havde samarbejder med flere store møbelproducenter – fra de dyre håndlavede møbler til de bredere, masseproducerede borde, sofaer, sofaborde og lamper.
Her er et lille udvalg af Wegners arbejde:
Foto: lauritz.com
Kinastolen, 1944
Wegner hentede inspiration alle de steder, han kunne vende blikket mod og studere nye måder og traditioner for at udnytte og forfine træet. Han var på flere studierejser i USA og Mexico, men han havde en forkærlighed for Østens møbeltraditioner, særligt Japan og Kina. I Kinastolen har Wegner fortolket kinesiske stole fra det 17. og 18. århundrede til denne mere enkle og lettere stol i massivt træ.
Foto: lauritz.com
J16 gyngestol, 1944
Wegner elskede gyngestole og designede flere af dem i løbet af sin karriere. De var gode, når man skulle række ud efter kaffen og kagen på bordet, sagde han. Jq16 gyngestolen er inspireret af de engelske Windsor-stole og var oprindelig noget mere detaljeret. Men så fik Wegners ven Børge Mogensen, der ledede FDB’s tegnestue, øjnene op for stolen og bad Wegner forenkle den, så den levede op til FDBs krav om lettere og billigere produktionsformer.
Gyngestolen har været i produktion uafbrudt sinde 1944 – i dag hos Fredericia Furniture.
Foto: lauritz.com
Den runde (The chair), 1949
Hans J. Wegner bragede igennem på Snedkerlaugets møbeludstilling i 1949, hvor han viste sin ikoniske stol, som han selv kaldte ’den runde’. Natten før udstillingen valgte han spontant at fjerne rygbrættet – helt impulsivt, men et greb, der endte med at sende stolen ind i møbelshistorien.
I 1960 debatterede præsidentkandidaterne John F. Kennedy og Richard Nixon siddende i Wegners stole, og det gjorde ’den runde’ eller - ’the chair’, som amerikanerne døbte den – til en verdensstjerne.
Foto: lauritz.com
Flaglinestolen, 1950
Inspirationen til Flaglinestolen vidner om Wegners fantasifuldhed og legende tilgang til møbeldesign – en side af ham, der gik hånd i hånd med hans store krav til håndværksmæssig kvalitet. Efter sigende fik Wegner ideen til stolen en varm sommerdag ved vandet, hvor han gravede sig ned i sandet og på den måde skabte sig et komfortabelt siddeleje – netop som Flaglinestolen, hvis sæde består af 240 m specialfremstillet flagline og et løst langhåret fåreskind.
Y-stolen, 1950
Det er danskerne, der køber flest Y-stole, – skarpt forfulgt af japanerne, som også elsker Wegners stolekunst. Y-stolen er Wegners første masseproducerede møbel med dampbøjede rundpinde, et fladt rygbræt og sæde i papirgarn. Wegner brugte lang tid med at udvikle stolen hos møbelproducenten Carl Hansen & Søn på Fyn – så lang tid, at Wegner flyttede ind hos familien Hansen, mens arbejdet stod på.
Stolen er blevet en klassiker, der er at finde i hjem og restauranter over hele verden, og den har været i produktion uafbrudt, siden den blev lanceret.
Foto: lauritz.com
Jakkens hvile, 1951
Selveste Kong Frederik IX var den første kunde, som købte Wegners humoristiske – og smukke – stol Jakkens hvile. Med ryggen formet som en bøjle til jakken og et stolesæde med opbevaring til alt det løse i lommerne løste stolen det praktiske problem med at finde en passende plads til herretøjet ved sengetid. Den første udgave af stolen havde fire ben, men Wegner var ikke tilfreds og arbejdede videre med stolen, der endte på tre ben.
Foto: lauritz.com
Bamsestolen, 1951
Den polstrede stol, der krammer dig som en bamse, er en af de møbler fra Wegners hånd, der er dyrest at producere. Det tager en uge at polstre stolen med hestehår og fjedre på værkstedet, men så opnår man også stolens karakteristiske og velproportionerede form, der støtter den siddende uanset, hvilken stilling man slår sig til ro i. Bamsestolen er et af de møbler, som går for den højeste pris, når den er på auktion.
Foto: lauritz.com
Sofa GE290, 1953
Samarbejdet med møbelproducenten Getama i Gedsted begyndte allerede i slutningen af 40’erne og resulterede i mange møbler i den mere prisvenlige afdeling – og der blev produceret rigtig mange af særligt sofaerne med løse hynder. Derfor finder du også ofte Wegners Getama sofaer i diverse udgaver i eg og teak, polstrede og med løse hynder, på auktioner og DBA til rimelige penge.
Foto: lauritz.com
Hejsependel (The pendant), 1962
Stolene, sofaerne, bordene – Wegners møbler har det med at stjæle rampelyset, men en af hans lamper har alligevel taget en prominent plads. Pendlen bærer Wegners humoristiske og praktiske signatur med håndtaget, der nemt lader sig gribe og føre lampen op og ned i rette højde – samtidig med at lampen er et smukt stykke lysende design. Lampen har været i produktion lige siden, den blev lanceret.
Foto: lauritz.com
Skalstolen, 1963
Wegner var på flere studieture igennem 1950’erne, blandt andet til USA, hvor han også stødte på design af Charles og Ray Eames, der legede med glasfiber og industrielt møbeldesign. Wegner var fascineret og overførte en del af inspirationen over i sin flot proportionerede skalstol, hvor sædet folder sig ud som et bredt vingefang. Stolen var ikke nogen publikumssucces, da den først kom frem, men blev til gengæld meget populær, da den blev relanceret i 1990’erne.
Foto: lauritz.com
Cirkelstolen, 1986
Der var stadig godt gang i Hans J. Wegner, da han var i 70’erne – det vidner Cirkelstolen, som med sin runde ryg var lidt af en udfordring at producere, om. Snedkermester Søren Holst Petersen hos PP Møbler udviklede en helt ny maskine til at forme cirklen, som Wegner selv var i tvivl om kunne lade sig gøre.
Dansk design
-
Poul Henningsen: Designer, arkitekt og sangskriver
-
Nanna Ditzel: Forgangskvinde og designikon
-
Kay Bojesen: Designeren med de smilende linjer
-
Finn Juhl: Møbelkunstner og verdensmand
-
Verner Panton: Dansk designer og visionær
-
Børge Mogensen: Folkets møbelmand
-
Arne Jacobsen klassikere: Dansk design, når det er bedst
-
"Wiinblad blev bestemt ikke set som en kommende stjerne i dansk kunst, da han gik på Kunstakademiet"
-
Piet Hein: Renæssancemenneske & poet
-
Hans J. Wegner: Stolenes mester
-
Poul Kjærholm: Kølig stål og rene linjer