Populært parfumemærke lancerer IKEA-duft
Hvad mon IKEA dufter af?
Hvis duften af IKEA skulle indkapsles, kunne dette være tre bud:
Den krydrede aroma fra de svenske köttbullar, du har lovet dig selv efter otte timers søndagsshopping i silende regnvejr sammen med resten af København.
Aromaen fra det nye stykke træ eller plastik, der finder vej til dine næsebor ved åbningen af din splinternye VILMAR-stol eller BILLY-reol.
Eller måske bare duften af den Big Mac, du køber til dig selv og resten af familien, når alle er gået sukkerkolde, og der er minus overskud til at gå hjem og lave mad i det køkken, du lige har købt alle elementerne til.
Mulighederne er mange, men nu løfter IKEA sløret for en ny duftserie, der snart kan give dig svaret.
Samarbejde med svensk parfumehus
Den svenske møbelgigant har nemlig lanceret et nyt samarbejde med det populære svenske parfumehus Byredo.
- I vores samarbejde med IKEA har vi besluttet at omfavne ideen om usynligt design. Forestil dig at kunne fremkalde følelser og ideer uden egentlig at kunne se noget, siger Byredo-stifteren Ben Gorham i en sløret teaser-video på IKEAs hjemmeside.
Ifølge Gorham kommer det nye samarbejde til at munde ud i en serie af forskellige dufte, der skal udforske nye måder at bringe duft ind i hjemmet på.
- Jeg ved, at mange mennesker får associationer ved at besøge deres bedstemødres hjem – uanset om det er hendes parfume eller blomster eller hendes madlavning – så dufte er en meget vigtig del af hjemmet. De skaber en følelse af tryghed og sikkerhed, siger Ben Gorham på IKEAs hjemmeside, hvor de svenske kanelbullar nævnes som én af de mulige inspirationskilder.
- Vi forsøger at udvikle en masse forskellige dufte for at fremhæve, at alle har forskellige forhold til det (duft, red.), og at intet er rigtigt eller forkert.