Et keramikkursus vendte op og ned på Laura Drasbæks liv – og nu udlever hun sin nye drøm
Vi har besøgt Laura Drasbæk i hendes værksted, der ikke kun er en arbejdsplads, men et stedt til fokus, fordybelse og inspiration. Kig med indenfor og gå på opdagelse i hendes univers.
Laura Drasbæk er født og opvokset i København, og som enebarn brugte hun meget tid på kreative sysler. Som trettenårig fik hun en rolle i en film, senere blev hun uddannet på teaterskolen og arbejdede i flere år som skuespiller.
Men et keramikkursus vendte op og ned på det hele, for Laura blev så grebet af det, at skuespillet er blevet et deltidsjob, mens keramikken nu er hendes helt store passion. Laura har siden bygget et værksted op på Nørrebro, hvor hun laver og sælger sin keramik samt holder keramikkurser.
Hvad er det ved håndværket, der betager dig?
"Når man arbejder i ler, er det blødt og alle fingeraftryk og bevægelser sætter sig, hvorefter det bliver som forstenet efter kun få døgn i ovnen. Jeg er fascineret af den transformation fra formbar til endegyldig fast form."
Hvordan har dit arbejde udviklet sig?
"Jeg brugte de første år på at dygtiggøre mig, begå en masse fejl og få teknikkerne helt på plads, og det er tydeligt, at det først er nu, hvor jeg føler at mit håndværk er i orden, at jeg kan lege rigtigt med det. Nu kan jeg lave skæve former og lade leret bestemme meget mere.
Jeg laver mange forskellige ting og eksperimenterer meget, da jeg ikke har temperamentet til at lave hele serier af det jeg producerer. Når jeg synes, jeg har lavet noget så smukt, at der ikke er mere jeg ønsker at forfine, er jeg videre til noget andet."
Hvilken slags keramik brænder du mest for?
"Jeg kan især lide store ting og har fra starten tænkt på at lave nogle store fade. I mit barndomshjem stod der altid et flaskegrønt fad midt på bordet, nogle gange med frugt, men også tit bare som en farveklat midt i rummet."
"Det har dog taget mig nogle år at udvikle fadene og finpudse dem, for jeg ville gerne give dem mit helt eget udtryk. Og så er jeg begyndt at lave flere skulpturer og større ting. Jeg har drejet uendeligt mange kopper, og synes derfor, det er sjovt at give mig i kast med noget helt andet end brugskunst."
Hvilke farver holder du især af at arbejde med?
"En af grundene til, at jeg er så betaget af keramik er glasering. Det er et kunstværk i sig selv. Man dypper eller lægger de farver på man ønsker, og så sker der en kemisk proces i ovnen, som er helt ude af ens hænder."
"Det naturlige, som får overfladen til at danne mønstre og sammenvævninger, der ligner lav og jordbund, er jeg mest betaget af og derfor arbejder jeg også mest i grønlige, brune og blå farver."
Hvor finder du inspiration?
"Mit største problem er at begrænse mig, for jeg bliver inspireret mange gange dagligt, af tøj, af en himmel, af et ansigt på gaden. Engang skrev jeg ned, men måtte opgive det, da listen blev for lang. For tiden arbejder jeg med portrætter af mennesker, som har noget dyr i sig og med skulpturer af voksende planter, og organer der er bundet sammen af blodbaner i en abstrakt form."
Hvad betyder det for dig at være kreativ?
"Keramikken har meget til fælles med det at lave teater, for kreativitet stammer fra samme flod, uanset materialet. Og den flod har jeg lært at bevæge mig på forholdsvis frit, synes jeg. Jeg tror på det ikke-styrede i mit eget arbejde, ligesom perfektion interesserer mig langt mindre end vildskaben i processen og ophavet. Dér ligger kreativiteten for mig."
Hvad er dit næste projekt?
"Jeg er gået i gang med at lave flere skulpturer og arbejder med at gå op i størrelse. Min største udfordring er nok, at jeg hele tiden sætter mig på nye stole, men kærligheden til arbejdet og det at skabe noget, der får mig til at hoppe og danse i værkstedet, når jeg åbner ovnen, er langt vigtigere for mig end en stor forretning."