Når man er ung og
skal flytte hjemmefra mangler man stort set alt til sit nye hjem. Både potter
og pander og møbler skal erhverves, og det kan hurtigt blive en dyr affære.
Men dengang Nanna
Aakjær Svendsen skulle flyve fra reden, kom hun på den idé at finde sin morfars
møbler frem for at bruge dem i sin nye lejlighed i stedet for at købe helt nye
møbler.
”Jeg roder lidt
rundt i gemmerne i min mormor og morfars lille værksted, og så faldt jeg over
nogle flotte møbler, blandt andet et sofabord,” fortæller Nanna, som allerede
dengang var klar over, at hendes morfar havde designet en række træmøbler – men
det var først, da hun skulle indrette sit første hjem, at hun virkelig fik
øjnene op for hans design.
”Jeg husker bare
mest, at han havde et lille værksted, hvor han gik og lavede nogle ting en gang
imellem, og blandt andet også noget trælegetøj til os børnebørn. Først senere fik jeg rigtig fik
øjnene op for hans arbejde.”
Nannas morfar er
møbeldesigneren Jørgen Aakjær Jørgensen, som er manden bag en række ikoniske snedkermøbler
i træ. I 1948 stiftede han virksomheden Møbelintarsia som voksede sig til et
solidt familieforetagende, indtil det blev afviklet, da Jørgen Aakjær Jørgensen
gik på pension i 1982.
Men det er ikke
altid, at hendes morfars talent har stået tydeligt for Nanna, fortæller hun.
”Når vi i løbet
af min barndom var hjemme hos min mormor og morfar har vi egentlig snakket
utroligt lidt om alle min morfars bedrifter. Og det var generelt ikke rigtig
noget, vi snakkede om i familien heller.”
”Hvilken vej skal jeg gå?”
Som barn og ung var
Nanna usikker på, hvilken slags arbejde, hun havde lyst til at have i fremtiden
– og hvad, hun overhovedet kunne finde ud af.
”Jeg vidste
faktisk ikke, hvad jeg gerne ville. Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke var særlig dygtig i
folkeskolen, og undervisere var bekymret for, om jeg kunne gennemføre en
ungdomsuddannelse. Dog ikke mine forældre, de har altid troet på mig.”
Men selvom Nanna
ikke vidste mere specifikt, hvad hun drømte om at arbejde med, så har hun altid
forestillet sig, at hun ville være selvstændig. Derfor besluttede hun sig for at
gå efter dét mål ved at starte
med at tage en uddannelse som markedsføringsøkonom.
”Det kom som en
overraskelse for mig, at jeg kunne klare den uddannelse. Derfra fik jeg yderligere troen på mig selv,
og læste jeg også en bachelor i innovation og entreprenørskab. Jeg blev
grebet af alt, hvad det indebærer, når man skal starte en virksomhed op. Særligt
brændte jeg meget for selve design-processen fortæller Nanna, som siden sluttede af med en Kandidat i Designledelse på Syddansk
Universitet i Kolding.
Undervejs i sin
uddannelse oplevede Nanna, at tankerne om morfars møbler blev ved med at poppe
op.
”Jeg begyndte
mere og mere at overveje, hvorvidt det ville være muligt at reproducere min
morfars designs. Kandidatuddannelsen
gav mig faktisk også indsigt i, hvilke designs, vi egentlig havde
stående, og at møblerne passede lige ind i tidsånden, hvor der var et kæmpe
boom af retromøbler. Så hvis vi skulle gøre det, så var det nu.”
Flere mavepustere
I 2019 tager
Nanna de første spæde skridt hen imod at genoplive sin morfars familieforetagende.
Dengang under navnet Intarsia Furniture, som senere er blevet til Aakjaer
Furniture.
”Jeg finder en
producent, der gerne vil hjælpe mig med at producere møblerne, og så går vi
lige så stille i gang, og låner også en god slat penge af mine forældre. På det her tidspunkt er jeg omkring de 30 år, og min mand og jeg vil også gerne
have nogle børn. Vi beslutter at gøre begge dele på én gang og tager
det i et roligt tempo. Efterhånden har vi et sortiment, og de første prototyper
tager jeg bag i bilen og får dem ind hos fem møbelhuse og laver aftaler med
dem,” siger Nanna, som dog kun lige når at mærke et vindpust i sejlet, da endnu en krise rammer.
”Så rammer corona hele landet og verden.
Det er virkelig en mavepuster, for
på det tidspunkt skulle jeg jo i gang med at sælge møblerne ind til
forhandlerne, men jeg kan faktisk ikke møde mine kunder, da de holder lukket.
Corona var ellers en god tid for mange møbelhandlere, men ikke når man er helt
ny.”
I kølvandet på
krisen går det støt fremad for Nannas nystartede virksomhed, og hun oplever
endda, at der er en optimisme omkring nye brands i møbelbranchen. Men bedst som
det går den rette vej, rammer endnu en krise.
”Så starter krigen
i Ukraine og energikrisen. Og det er endnu en kæmpe mavepuster, som er hård for
virksomheden, fordi fremtiden er meget usikkert. Samtidig får vi vores andet
barn og må skrue ned for alle omkostninger, men det er også dér, jeg tænker, at
der skal ske noget, så der kan komme skub i sejlene igen. Og derfor melder jeg mig til Løvens Hule.”
Annonse
Succes i Løvens Hule
Selvom det er et
enormt sats og det kræver stort mod at stille sig frem på nationalt tv og
præsentere sit produkt, sit hjertebarn, for investorerne i ”Løvens Hule,” så
skulle det vise sig at være den hele rigtige beslutning for både Nanna og
Aakjaer Furniture.
Udover en
økonomisk indsprøjtning i virksomheden fik Nanna nemlig to løver med om bord, Tahir
Siddique og Louise Herping Ellegaard, og de har været en kæmpe hjælp til
at få drømmen om at holde morfars arv i live til at gå i opfyldelse.
”Det betyder
meget at få så kompetente mennesker ind i sin virksomhed,” siger Nanna.
”Jeg snakker stadig
på ugentlig basis med dem, og jeg er glad for at de står klar med sparring og
feedback.”
Nu er Nannas
forhåbning, at Aakjaer Furniture kun vil vokse støt fremover – også selvom
opstarten ikke var uden bump på vejen.
”Det går absolut
den rigtige vej nu, men det gik langsommere, end jeg havde regnet med, det vil
jeg gerne erkende. Men når man ser på, hvordan andre rigtig store møbelbrands
også kæmper i den her tid, så er der ingen tvivl om, at jeg har fat i det helt
rigtige med vores
møbelkollektion og historie.”
Morfars designs – men med nye øjne på
For Nanna er der
ingen tvivl om, at hendes morfars møbler er både ikoniske og smukke, og de
fungerer som en stor inspiration til hendes eget design.
”Jeg har altid
været fascineret af 50’er-stilen generelt, men min morfar var bare særligt god
til at fokusere på de små detaljer. Et eksempel er de bordben, han lavede, for
de var ikke bare helt runde men havde en ikonisk form. Og det inspirerer mig
meget, at der blev lagt vægt på de små detaljer. De er så også både sværere og dyrere at
producere, men det er dét, der gør, at møblerne skiller sig ud og har sin eksistensberettigelse i dag,”
siger Nanna.
Annonse
Samtidig er hun
dog også stolt af, at hun har ændret i det oprindelige design, så det passer
ind i nutiden.
”Det første,
jeg har ændret på, er selve træsorten. Min morfar Jørgen Aakjær Jørgensen lavede mange møbler i
teaktræ og palisander, mens jeg laver dem i egetræ. Det er det, de fleste efterspørger
i dag. Derudover er der hylder i flet på nogle af bordene, og det laver jeg på
en anden måde i dag, så det fremstår mere fint og stringent.”
Der er dog også ét af hendes morfars designs, som Nanna indtil videre har
holdt sig fuldstændigt fra.
”Han lavede også nogle klassiske kakkelborde, og selvom de er kommet lidt
på mode igen, så synes jeg ikke, de har fået et rigtig stort gennembrud. Og så
er jeg bare heller ikke personligt så vild med kakkelborde, så jeg har ikke
villet gå videre med dem. Men man skal aldrig sige aldrig,” slutter Nanna med
et grin.
Nedenfor ser du først Nannas designs i Aakjaer Furniture, og derefter designs af Nannas morfar, Jørgen Aakjær Jørgensen.
Nannas designFoto: Aakjaer Furniture.
Nannas designFoto: Aakjaer Furniture.
Nannas designFoto: Aakjaer Furniture.
Design af Jørgen Aakjær JørgensenFoto: Aakjaer Furniture.
Design af Jørgen Aakjær JørgensenFoto: Aakjaer Furniture.
Design af Jørgen Aakjær JørgensenFoto: Aakjaer Furniture.