Rikkes broderi storhitter: ”Det skaber en sjov kontrast, når det bløde broderi kombineres med satire”
Rikke Mia Skovdal er kunstneren bag den populære Instagramprofil ”Lidt broderi har aldrig skadet”. Hun er aktuel med en bog, der kan inspirere dig til at komme i gang med nål og tråd, og her løfter hun lidt af sløret for, hvad der inspirerer hende, og hvad hun gerne vil med sit broderi.
Hvorfor er det lige broderi, du har kastet dig over?
"Broderi vækker en kæmpestor skaberglæde i mig. Der er en legende frihed og lethed i broderikunsten, som jeg rigtig godt kan lide. Helt visuelt giver det mig et overblik, at jeg kan se sting for sting, hvad jeg laver, og det er super nemt at sprætte op, hvis jeg får brug for det."
"Min fascination af broderi begyndte, da jeg købte et par gamle klokkestrenge med tekst og motiver i en genbrugsbutik. Da jeg hængte dem op på væggen, blev jeg helt forelsket i udtrykket. Jeg havde længe haft lyst til at kaste mig ud i et kreativt håndarbejde, men jeg kunne simpelthen ikke finde ud af at strikke. Jeg tror, det er lidt, som når man starter med at spille et instrument. Enten føles det bare rigtigt og intuitivt, eller også så er det bare ikke mig, der skal sidde bag trommerne."
"Da jeg gik i gang med at brodere for et par år siden, fik jeg ret hurtigt lyst til at lave mine egne ideer, og ideerne er ikke rigtig stoppet siden. De bliver ved med at komme. Jeg kommer fra en familie, hvor håndarbejde har fyldt meget. Både min mor og farmor har altid været ret kreative med tekstiler."
"Da jeg var lille, elskede jeg, når min farmor syede tøj til mig, og jeg syntes, det var helt fantastisk, når jeg selv kunne vælge stoffet til en kjole, og jeg syntes, det var så sejt, at vi kunne lave vores helt eget design. Min mor og min farmor har altid opfordret mig til at være kreativ, og derfor er min broderibog dedikeret til dem. De nåede begge at se mig få succes med broderiet, inden de gik bort for et par år siden."
Hvad giver det dig at sidde med nål og tråd?
"Når jeg sidder med et broderi i hånden, giver det mig ro i kroppen, og jeg nyder at forsvinde ind i den verden. At skabe noget med mine hænder på en kreativ måde er utroligt tilfredsstillende for mig. Jeg elsker at få en idé og så se den blive til virkelighed."
"Mit kunstneriske arbejde med broderierne har også gjort mig klogere på mig selv, for de ideer og udtryk, jeg arbejder med, afspejler ofte det, der optager mig. Jeg kan være inspireret af alt fra min livssituation og omgivelserne til de aktuelle begivenheder i nyhederne. På den måde bruger jeg broderiet til at bearbejde alle de indtryk og oplevelser, jeg opsamler i løbet af dagen."
Du broderer vildt og uden regler – hvorfor er det blevet din vej?
"Jeg har ikke en faglig baggrund i håndarbejde, og jeg opdagede ret hurtigt, da jeg begyndte at brodere, at regler ikke interesserer mig. Jeg synes faktisk, at regler er mega uinteressante! Det kan nemlig tage det legende, kreative og intuitive aspekt ud af broderiet, hvis man alt for nøje holder sig til reglerne."
"Jeg har ingen ambitioner om at gøre noget korrekt, mit mål er snarere at have det sjovt med det, jeg laver. Regler og teknikker kan helt sikkert være nyttige, men jeg mener, at vi bør have en langt mere afslappet tilgang til, hvordan vi anvender dem. De bør betragtes som forslag og vejledninger, og ikke som absolutte sandheder om, hvad der er rigtigt eller forkert. Hvis det fungerer for dig at gøre det på en anden måde, hvorfor så ikke bare prøve det? Den tilgang er i hvert fald befriende for mig, og det håber jeg også, at den kan være for dem, der læser min bog."
"Ikke desto mindre tog det mig lidt tid at nå til det her punkt, hvor jeg giver slip på reglerne. Jeg troede måske først, at jeg skulle have styr på alle de korrekte fagudtryk og regler, før jeg kunne begynde at skrive en bog eller afholde workshops. Jeg må indrømme, at perfektionisme er en del af min natur, men jeg er også opmærksom på, at den kan være ret ødelæggende og ikke skal dominere mine kreative processer."
"I begyndelsen kunne jeg endda få lidt røde ører over at blive rettet i regler og termer, når jeg afholdt workshops. Men så gik det op for mig, at det slet ikke er noget, jeg går op i. Det var nok stemmen fra typer som min tidligere håndarbejdslærer fra folkeskolen, der lige dukkede op hos mig. Hun fik en gang en af mine klassekammerater til at bryde sammen i tårer, bare fordi hun havde lavet en fejl på sit håndarbejde. Det er jo ikke ligefrem noget, der fremmer kreativiteten."
"Jeg har det generelt svært med autoriteter, og det fik mig til at indse, at jeg skulle fjerne autoritetsaspektet fra mig selv, når jeg deler mine erfaringer inden for broderi. Jeg ønsker ikke at være en autoritet eller en dommer over perfektion. Faktisk er det præcis det modsatte, jeg vil. Det er derfor, jeg har besluttet mig for at omfavne en mere fri tilgang, så broderiet kan blive et frirum og en leg, hvor udtrykket kan være vildt og uperfekt og – i sidste ende, selvom det måske lyder højpandet – menneskeligt."
Du har meget humor i dine broderier – hvad betyder humor for dig?
"Humor betyder meget for mig. Jeg tror, det gør livet lidt lettere, når jeg kan finde humoren i vanskelige, absurde eller akavede hverdagssituationer. Lige nu arbejder jeg f.eks. på et broderi, hvor der står ”Jeg kommer fra et hjem med ketchup og klaver”."
"Jeg kom på den idé, fordi jeg sad og snakkede med nogle mennesker, der kommer fra en lidt anden social baggrund end mig. De talte meget om finere mad, og for mig er det forbundet med et luksusniveau, jeg ikke rigtig er vant til. Der var ikke så mange håndpillede fjordrejer i mit hjem, der var mere ketchup og en middagsret fra Føtex bistro. Til gengæld var der heller ikke klaver, men hey, der var masser af musik og et børnekeyboard. Og jeg gik rent faktisk til klaver."
"Det er et eksempel på, hvordan jeg observerer de sociale og kulturelle situationer, jeg er i, og i stedet for at føle mig udenfor finder jeg inspiration til mine broderier. Og så håber jeg, at nogen kan genkende sig selv eller føler sig set i mine værker. Det smukke ved humor er, at der ofte gemmer sig en dyb sandhed i den. Jeg tænker ofte, at samfundssatire har mere forankring i virkeligheden, end nyhederne har."
"Hvis jeg opfatter noget som uretfærdigt, hyklerisk eller frustrerende, fungerer det også som en drivkraft for mig. For nylig lavede jeg et broderi, hvor der står ”Du er alt for velfungerende”, og på broderiet er der hænder, der ligner en form for sagsbehandlerhænder. Det var noget, jeg så i overskriften på en artikel om en kvinde, der ikke kunne få hjælp i forbindelse med en psykisk diagnose, fordi hun blev anset for at være for velfungerende."
"Sådanne ting provokerer mig dybt, og samtidig er der en interessant dimension i valget af ord. For hvornår er man egentlig ”for velfungerende”? Kan man overhovedet være det? Fordi broderi har en blød udtryksform, er det afvæbnende, og det skaber en sjov kontrast, når det kombineres med satire.
"For mig handler humor også om at kunne grine og være fjollet uden nødvendigvis at skulle have en dybere mening med det. Min kæreste og jeg danser tit grimt, mens vi børster tænder, som et lille aftenritual. Det hele kan sgu godt blive lidt for voksent med regninger og opvask, så det er vigtigt at have tidspunkter i sit liv, hvor man bare giver slip og har det sjovt. Det er også et af målene med mit broderi. Jeg vil gerne få folk til at smile og måske sænke skuldrene lidt."
Hvordan fik du idéen til at brodere på gamle broderier, og hvorfor kan du lide det?
"Jeg er virkelig vild med at gå på skattejagt i genbrugsbutikker. I begyndelsen købte jeg primært garn- og stofrester, men en dag fandt jeg en hel bunke broderier, som lå og samlede støv. Der var lagt utallige arbejdstimer i broderierne, og det, syntes jeg, var ret imponerende, så jeg købte nogle af dem. Derefter gik jeg og kiggede lidt på dem og tænkte over, hvad jeg skulle bruge dem til."
"Jeg besluttede mig for at brodere tekster, der stod i kontrast til motiverne, og det var her, humoren virkelig kom ind i billedet for mig. Selvom jeg har stor respekt for håndværket, får de gamle broderier først virkelig værdi for mig, når jeg tilføjer noget nutidigt eller sjovt. For eksempel købte jeg tre broderede fuglemotiver, som jeg har lavet til en lille serie, jeg har kaldt ”Den grønne gren”. De har tekster som ”Prins Henri og jeg var jo nære venner”, ”Jeg vil skide på alt, hvad du elsker” og ”Rester? Det lyder fandeme ulækkert”."
"Det, der er virkelig fedt ved at arbejde på den måde, er, at jeg allerede får et motiv forærende, og så bliver min opgave at skabe en historie omkring det ved hjælp af tekst. Det fører til nogle anderledes brainstormprocesser i forhold til, når jeg skaber et kunstværk helt fra bunden. Det er en ret spændende kreativ udfordring, som jeg også fortæller om i bogen."
"Det bedste ved genbrugsbroderierne er, at det også er bæredygtigt, hvilket jeg virkelig sætter pris på. Jeg har upcyclet en række broderier efterhånden, og jeg synes, det er virkelig hyggeligt at tænke på, at de nu hænger rundt omkring. De har fået en ny historie og bliver værdsat på en helt ny måde."
Du har ofte ord med i dine broderier – hvad kan ord set med dine øjne?
"Helt banalt er ord jo en måde at kommunikere med andre mennesker på. Værkerne rækker ud til modtageren. Lidt som de gamle klokkestrenge med tekst, som jeg købte, inden jeg selv lærte at brodere, insisterer mine værker også på at blive læst. Det er meget direkte, og det kan jeg godt lide. Det åbner for en reaktion hos dem, der ser det. Det kan fremkalde et smil, genkendelse af budskabet, måske en forargelse eller skabe en følelse af at være enig eller uenig."
"Det er som om, at ord næsten får en større betydning, når de bliver broderet. Der er investeret tid i at give netop disse ord en plads. Det kan tage mange timer at lave et broderi, så det er sjældent noget, man gør uovervejet. Derfor er der måske en underliggende fornemmelse af, at teksten her kræver en form for opmærksomhed. Der er sjældent plads til mange ord på et broderi, så ordene bliver omhyggeligt udvalgt, og man skal kunne udtrykke meget med få ord. Den udfordring kan jeg godt lide."
"Jeg kan også godt lide tanken om, hvordan ord påvirker folk forskelligt. For nylig lavede jeg et broderi med teksten ”Engang var jeg glad i 20 minutter”. Sætningen stammer fra en bog, og selvom den måske ikke var afgørende for historien, siger den alligevel meget om den person, der vælger at bruge de ord. Ordene blev hængende hos mig, og jeg tænkte meget over dem, for de kan fortolkes på forskellige måder."
Fortæl om et af dine yndlings- projekter – hvad broderede du, og hvorfor var det noget særligt?
"På et tidspunkt var jeg i Rom i syv dage, og der besluttede jeg, at jeg ville lave syv broderier, der på en eller anden måde skulle afspejle det, der inspirerede mig, mens jeg var der. Det kunne være sproget, kulturen eller noget, jeg så på min vej. Det var en helt ny måde at opleve et sted på. Jeg skærpede mine sanser og begyndte at lægge mærke til farver, mønstre og indtryk på en ny måde. Nogle gange kan der være for mange idéer og input, så den slags udfordringer kan være en god måde at have en ramme at arbejde indenfor."
Hvad er din bedste broderioplevelse?
"Det er så skønt, når folk uanset alder og erfaring samles om broderi til mine workshops. Jeg afholdt en workshop, hvor to unge mænd, der aldrig havde broderet før, sad ved samme bord som to lidt ældre kvinder, der havde mere erfaring med broderi. De talte og hjalp hinanden på tværs af generationer og erfaringer. Der opstår noget særligt, når man sidder med et håndarbejde mellem hænderne og deler det med andre mennesker. Man har noget at tale ud fra, og det er en virkelig hyggelig måde at møde andre mennesker på. Jeg tror også på, at alle mennesker er kreative."
Hvad er et godt begynderprojekt, når man er ny i broderi?
"Et godt begynderprojekt kunne være at lave et bogmærke. Det er en god idé at starte i det små og arbejde med mindre projekter i begyndelsen, så man ikke overvælder sig selv. Jeg har selv oplevet, at det er sjovere at lære noget nyt, når man opnår små succeser undervejs. Et andet godt begynderprojekt kunne være at brodere et par ord i korssting, da bogstaverne er ret enkle at arbejde med. I min bog er der opskrifter på både bogmærker og korsstingsbogstaver."
Hvad er dine bedste tips til at komme i gang med at brodere?
"Det kan være en god idé at begynde med at lære et enkelt sting ad gangen. Når man først har lært tre typer sting, kan man faktisk komme ret langt. Jeg vil anbefale at starte med de mest grundlæggende materialer, indtil man finder ud af, om broderi er noget, man vil forfølge. Det vigtigste er nok en broderinål, stof og noget garn. Man kan altid tilføje flere materialer senere, hvis man bliver bidt af det. Og så er det bare at gå i gang. Lad være med at overtænke eller stille for store krav til dig selv. Det skal ikke være perfekt."