Tasker

Mød de førende danske taskedesignere

Måske hænger en af deres tasker allerede over din skulder, uden at du ved, at du er faldet for det ypperste danske design. Her kan du møde tre danske designere og deres favoritdesigns, som vi sjovt nok også er helt vilde med!

Anna Søndergaard, 38, sammen med Lis Beck indehaver af Becksøndergaard

Hvorfor designer I tasker?

– Fordi vi elsker tasker, og det lå lige for at udvide vores tilbehørskollektion til også at omfatte tasker.

Hvornår startede I?

– Vi startede Becksöndergaard i 2003 i et lille kælderlokale på Nørrebro, efter at vi begge havde sagt vores jobs op. Vi er ikke uddannede designere, men tog udgangspunkt i, hvad vi selv godt kunne tænke os. I dag har vi et team af uddannede designere. Kombinationen af vores autodidakte og funktionelle inputs og designernes mere kreative tilgang giver en fin dynamik. 

Hvem designer I til?

– Til kvinder som os selv, som går op i både design og funktionalitet, som har deres egen stil og fokuserer mere på at finde en taske, de vil elske over flere sæsoner, end på, hvad moden dikterer lige nu.

Hvad er særligt for jeres tasker?

– De er enkle og funktionelle, men designet med kant – og i læder, der bliver flottere af at blive brugt. Vi lægger vægt på et simpelt, skandinavisk udtryk, og det er vigtigt for os, at vores tasker kan bruges hele dagen. Derfor har de for eksempel altid lange remme, så man kan cykle med dem på ryggen. Vores seneste kollektion er et miks af rå designs med grove lynlåse og mere feminine former i fint blødt skind med læg.

Læs også: Her er de nye modebutikker

Hvad skal en taske kunne?

– Den skal kunne holde til at følge dig overalt. Og så skal den føles rigtig for dig og som en forlængelse af din personlighed.

Hvor mange skal man have for at dække alle behov?

–Tre. En hverdagstaske med plads til ALT, en lille taske, som også kan bruges til fest, og en rejsetaske med masser af lommer! 

Har du en favorit blandt jeres egne designs?

– Vores store rejsetaske, Saturn, i vasket læder, som har størrelsen til at kunne gå som håndbagage. Den har masser af lommer og bliver bare smukkere med tiden, min egen har allerede været med på flere gode rejser og får helt sikkert lov til at komme med på mange flere.

Hvad har været jeres største succesoplevelse hidtil med jeres designs?

– Det er fantastisk at opleve, når kunderne nærmest ”forlanger”, at vi lader en model fortsætte i flere sæsoner, så den ender med at blive en klassiker. Det har vi blandt andet oplevet med vores bæltetaske fra sidste efterår, som er et af de bedst sælgende designs.

Hvad er der i din egen hverdagstaske?

– Telefon, pung, notesbog, kalender, læbestift og nøgler. Og så altid en masse mystiske ting fra mine børn: tegninger, perler og diverse andre ”produktioner” fra børnehaven. Tasken er en stor Kiko-taske fra vores ny kollektion, den har et enkelt råt look og en fin detalje med, at man kan lyne forlommen af og bruge den som pung eller makeuptaske.

Se taskerne på Becksondergaard.dk.

Læs videre på næstes side.

Designer Yvonne Koné, 38

Hvorfor designer du tasker?

– Jeg føler mig mere fri, når jeg designer tasker og tilbehør frem for tøj, hvor man uundgåeligt kommer til at forholde sig til mode og tendenser.

Hvornår startede du? 

– De første spæde, ubevidste skridt ud i taskedesign trådte jeg allerede, da jeg var syv-otte år, hvor jeg elskede at sy tasker (og ikke tøj) til min Daisy-dukke. Senere, da jeg gik på Designskolen, gik det op for mig, at der var meget få tasker på markedet, som jeg havde lyst til at købe. Der var mange smukke tasker, men de var enten for damede, for dominerende eller for ikoniske. Da jeg fik chancen – i en valgfri opgave – valgte jeg at designe tasker. 

Hvem designer du til?

– Som den navlebeskuende designer jeg er, har mit udgangspunkt altid været det, jeg selv manglede. Men det har været meget opmuntrende at finde ud af, at det, der startede som en taske til mig selv, også taler til bedstemødre, unge hipstere, mænd som kvinder og tilmed meget forskellige nationaliteter. For mig handler design om kommunikation, og det er et stort privilegium at ramme så bredt uden at gå på kompromis med mine idéer. 

Læs også: Halle Berry lancerer ny skokollektion

– Med undtagelse af få modeller er de lavet af skind, de har et lettere brugt udseende og er enkle uden for meget overflødig pynt. Jeg elsker design, der er på grænsen til det anonyme, men alligevel overrasker med en særlig detalje, som på mine tasker ofte er noget oversized, det har jeg en forkærlighed for.

Hvor mange tasker skal man have for at dække alle behov?

– Selv om jeg har adgang til en del tasker, ejer jeg kun relativt få, og de er alle sammen mit eget design. Dybest set er det jo nok med en skråtaske som min egen Bum Bag, en skuldertaske, en clutch og en rejsetaske.

Har du en favorit blandt dine egne designs?

–Jeg er gladest for de mere skæve modeller, og denne sæson skuldertasken Line Satchel, som har aftagelig rem. Derudover er jeg glad for mine uundværlige Bum Bags, der har været en del af kollektionen fra begyndelsen, og som salgsmæssigt er min største succes.

Hvad er der i din egen hverdagstaske?

– Altid og først og fremmest noget mad! Nøgler, kamera, favorithåndcremen fra Amazing Space og en lip tint fra Kjær Weis. Tasken er min kollektions eneste stoftaske, nærmere bestemt et net. Jeg elsker det, fordi det er så simpelt og kan rumme det meste, men ellers er jeg også glad for en stor skindshopper med en oversized lynlås.

Se Yvonnes tasker på Yvonnekone.com.

Læs videre på næste side.

Designer Maria Fodeh Christensen, indehaver af Octopus sammen med manden Kenneth Christensen.

Hvorfor har du kastet dig over design af tasker?

– Fordi jeg ikke kunne lade være. Egentlig studerede både jeg og Kenneth, men i 2000 begyndte jeg sideløbende at designe smykker og bælter hjemme i vores lejlighed, hvilket hurtigt blev til mere end en fuldtidsstilling. Kenneth trådte til i 2003, og vi droppede overbygningsstudierne for i stedet at føre vores nye, anderledes og farverige ideer ud i verden.

 Hvornår startede I på taskerne?

– Vores første taskelinje blev introduceret i 2005, og efter at have udvidet kollektionen slog vi virkelig igennem i år 2007. I dag udgør taskerne den største del af kollektionen.

Hvem designer I til?

– Alle piger og kvinder, der ønsker sig en anderledes og spændende taske i gode materialer til en rimelig pris.

Hvad er særligt for jeres tasker – hvordan genkender man dem i gadebilledet?

– De er som regel farverige og glade i deres udtryk og meget kunstneriske med originale detaljer.

Læs også: Burberry lancerer ny ur-kollektion

Hvad skal en taske kunne?

– Den skal være praktisk, men samtidig også spille rollen som det stykke tilbehør, der fuldender et look.

Hvor mange tasker skal man have for at dække alle behov?

– En million! Alt efter din type kan mindre gøre det. Vil du gerne matche tasker og sko – og bruger du tasken som tilbehør, der skal passe til, hvad der ellers lige er på mode – så er det nødvendigt med mange. Er du den praktiske type, kan du sikkert klare dig med tre-fire stykker, som passer til alt. Personligt kan jeg godt lide at matche taske og sko, og jeg har tasker, der passer til mine forskellige outfits og til alle lejligheder.

Har du en favorit blandt jeres egne designs?

– Vores første Harlekin-lædertaske fra 2007. Det er blandt andet den taske, der udtrykte vores dna i form af farver, mønstre og materialer, som senere blev kendetegnende for vores modeller.

Hvad har været jeres største succesoplevelse hidtil med jeres designs?

– At se vores tasker i større og større antal i gadebilledet på mange forskellige aldre og typer.

Hvad er der i din egen hverdagstaske?

– Min iPhone, pung, makeup, parfume, visitkort og øjendråber.

Se taskerne på Octopuscopenhagen.com.