Designere i eget brand

Her er hvad 7 danske designere selv vil gå med i denne sæson

Nogle designere lever deres brand og er selv repræsentanter for den stil, der løber som en rød tråd gennem deres kollektioner. Vi har bedt dem tage deres yndlingslook på.

Stine Goya, Just Female, Lovechild 1979, Gestuz, Kokoon, Maria Black og Dea Kudibal. Der var vist ikke ét mærke, vi ikke kendte til. De er nemlig blandt den hårde kerne af danske designere, der stadig står stærkt, fast og modigt og giver os danskere nyt tøj at gå i. Vi spurgte de 7 kvinder, der står bag, hvilke sager de selv kommer til at gå i fra deres nyeste kollektion.

Just Female

Kreativ direktør for Just Female Penille Andersen

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Kreativ direktør Penille Andersen, 37

– Jeg elsker de vertikale linjer. Det er både grafisk smukt og supertjekket, og med et par grove sneakers, kan man skabe det kontrastfulde miks, som jeg virkelig synes er cool.

Blazer, Just Female, 1.299 kr. Bukser, Just Female, 799 kr.

Lovechild 1979

Designer for Lovechild 1979 Anne-Dorthe Larsen

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Designer Anne-Dorthe Larsen, 38

– Jeg er en buksepige, og jeg elsker, at der er plads til bevægelse i de her bukser. Det geniale ved bukser er, at der er så mange muligheder for styling. En simpel T-shirt, skjorte, strik, blazer eller en kjole over.

Kjole, Lovechild 1979, 3.800 kr. Bukser, Lovechild 1979, 1.500 kr.

Gestuz

Kreativ direktør for Gestuz Sanne Sehested

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Kreativ direktør Sanne Sehested, 43

– Farven, 70'er-viben og den afslappede silhuet på dette suit er genialt. Blazeren har det perfekte oversized fit, og bukserne giver slanke ben. Jeg føler mig som en million, når jeg har det på.

Blazer, Gestuz, 1.299 kr. Bukser, Gestuz, 899 kr.

Kokoon

Kreativ direktør og stifter af Kokoon Nanna Søbirk

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Kreativ direktør og stifter Nanna Søbirk, 41

– Jeg har altid været mest til det maskuline look, men denne kjole kan noget med de klassiske prikker sat sammen med den moderne asymmetriske form. Jeg elsker blazere, og så synes jeg, at houndstooth-ternene får et anderledes delikat look, når det er printet på silke i stedet for den klassiske uldvævning. Det er kontrasten mellem de maskuline referencer og den feminine silke, der gør det interessant.

Blazer, Kokoon, 3.000 kr. Kjole, Kokoon, 3.100 kr. Bukser, Kokoon, 2.000 kr.

Maria Black

Designchef for Maria Black, Audrey Maria Black Wilson

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Designchef Audrey Maria Black Wilson, 40

– Jeg har arbejdet intensivt på at designe og udvikle en smuk 14 karat guldkollektion, der kan bruges til at pierce med, så du kan få ægte smykker i øret fra starten, i et mere feminint univers. Det er sjovt at designe looks til ørerne, når man har så meget at arbejde med, og det hele er småt og diskret, men larmer nok til, at folk virkelig stopper op og kigger en ekstra gang.

Halskæder fra 1.200 kr. pr. stk. Armbånd, 900 kr. Ringe fra 700 kr. pr. stk. Alt fra Maria Black.

Dea Kudibal

CEO Dea Kudibal

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

CEO Dea Kudibal, 42

– Sættet er lavet i den lækreste silkekvalitet med stræk og er så behageligt at have på, at kan jeg gå på arbejde og tage direkte hjem i haven og lege med min søn uden problemer. Blomsterprint er dominerende i kollektionen, men denne sæson har vi som noget nyt også tilføjet prikker."

Skjorte, 1.799 kr. Nederdel, 1.599 kr. Alt fra Dea Kudibal.

Stine Goya

Kreativ direktør Stine Goya

Foto: Rasmus Weng Karlsen.

Kreativ direktør Stine Goya, 39

– Vi har taget den typiske Goya-silhuet og farve og brugt det i et suit. Peplum-detaljen på jakken er et af vores kendetegn og tilføjer et feminint twist til en ellers traditionel og maskulin style og er en nyfortolkning af vores identitet.

Jakke, 2.500 kr. Bukser, 2.000 kr. Alt fra Stine Goya.