5 danske smykkedesignere, du skal kende
Hele verdens øjne er rettet mod den unikke danske smykke-scene, der er ved at flyde over af talent. Men hvad er det, de danske smykkedesignere og guldsmede kan? Bedøm selv, bliv inspireret af gyldne toner, ædle stene og funklende diamanter, og kom tæt på fem af de bedste danske smykke-magere lige nu. Måske det er på tide at finde en hammer og give sparegrisen én på smykkeskrinet?
Elhanati
Guldsmed Orit Elhanati, 47, har egentligt aldrig været en smykkepige og opdagede først sent, at guldet var hendes kald i livet. Hun inspireres af alt fra de rene linjer i ørkenen til drømme og vil ikke lade sig styre af at designe til et specifikt køn. Og så lader hun guldet om at fortælle historien.
Hvilke tre ord vil du beskrive dit univers med?
– Råt, mystisk, tidløst.
Har du altid vidst, at du ville arbejde med smykker?
– Jeg har aldrig været en smykkepige, men har stærke minder om min farmor i Tel Aviv. Hun var så besmykket med alt muligt lir, og det har sat tydelige spor i min hukommelse, selv om jeg først opdagede meget senere, at det var mit kald.
Hvad er historien bag dine smykker?
– Jeg laver aldrig et smykke uden en historie. Det ville i min optik være røvkedeligt! Det er essentielt, at der er nogle tanker bag hver enkelt ting, jeg sidder med, og at historien fortsætter med den person, der bærer smykket.
Hvorfor guld og diamanter?
– Guld har altid fascineret mig. Følelsen, når man skiller det, brænder det, smadrer det, arbejder med det, og til sidst former det til en fortælling. Det nemmeste i verden er at smide en masse diamanter i et smykke, og jeg ved, at det sælger hurtigere. Det sværeste er at lade guldet fortælle historien. For mig handler det om, at guldet får sin egen stemme og bliver til et kunstværk i sig selv.
Hvad inspirerer dig?
– Jeg bliver inspireret af alt. Naturen, havet, sten og de rene linjer i ørkenen, men også mine daglige oplevelser og mennesker omkring mig. Når jeg går ind på mit værksted, arbejder jeg fokuseret, men det er når jeg rejser, at jeg får nye drømme om alt muligt mærkeligt.
Hvem designer du til?
– Jeg designer ikke til en specifik type. Mine smykker bliver båret af unge, såvel som ældre, mænd såvel som kvinder. Jeg elsker, hvordan Bianca Jagger kombinerer det feminine og maskuline. Modsætninger, der mødes, er med til at skabe et sexet udtryk, og det er en ild, jeg også bruger, når jeg designer mine smykker. At designe til et specifikt køn begrænser mig. Det er vigtigt at arbejde frit.
Ole Lynggaard Copenhagen
Emma Watson er drømmekunden, naturen er inspirationskilden, og hun kan umuligt vælge en yndlingssten. Charlotte Lynggaard, 53, er guldsmed og kreativ direktør i det familieejede firma Ole Lynggaard Copenhagen, hvor håndværket altid kommer i første række.
Hvilke tre ord vil du beskrive dit univers med?
– Organisk, naturinspireret og brugbart.
Hvad inspirerer dig?
– Alt fra kvinder til natur og kunst.
Hvorfor er naturen så vigtigt i dit design?
– Fordi det er der, vi hører til og føler os hjemme. Naturen har alt.
Hvem designer du til?
– Jeg designer smykker til kvinder i alle aldre, som har en interesse i mit design, ædelmetaller og unikke sten. Jeg vil gerne se mine smykker på kvinder, der sætter stor pris på fint håndværk og detaljer.
Hvem er din drømmekunde?
– Jeg kunne godt tænke mig at se vores smykker på Charlotte Casiraghi, Julianne Moore, Zoë Kravitz og Emma Watson.
Hvorfor er smykker vigtige?
– Fordi de sætter et meget personligt præg, der ofte er forbundet med følelser og historier, på den, der bærer dem. Smykker har du for evigt, og de kan gå i arv, hvilket er en fin tanke.
Hvad er din yndlingssten?
– Jeg kan simpelthen ikke vælge. Jeg elsker dem alle.
Hvad er den vildeste oplevelse i din smykkekarriere?
– Da vi fejrede 50-års jubilæum for Ole Lynggaard Copenhagen. Vi holdt middag for 450 mennesker i Skuespilhuset efterfulgt af et modeshow med specieldesignede haute couture-kjoler og unikasmykker. Det er en oplevelse, jeg altid vil tænke tilbage på.
Hvis ikke du var designer, hvad ville du så lave?
– Så ville jeg være arkitekt eller designer. At lege med udtryk, former, teksturer og spillet mellem det ydre og indre rum tiltaler mig.
Nadia Shelbaya
Hun kalder sig selv for stennørd og priser sig lykkelig for naturens mirakler, der er ren poesi. Guldsmed og gemmolog Nadia Shelbaya, 41, skaber smykker ud fra en skønsom blanding af minderne om sin barndoms somre i Kairo, 1001 nats eventyr og den skandinaviske minimalisme.
Hvilke tre ord vil du beskrive dit univers med?
– Sanseligt, farverigt og taktilt.
Har du altid vidst, at du ville arbejde med smykker?
– Som barn kom jeg meget hos en ældre kultiveret dame, der havde et stort smykkeskrin. Jeg fik lov til at åbne alle de små rum og prøve de fine sager og glemmer aldrig følelsen af de bløde sten mellem mine fingre og guldets farve. Jeg tog nogle omveje i mit liv, før jeg søgte tilbage til barndommens fryd, men det gav mere mening end noget andet.
Hvorfor guld og diamanter?
– Jeg husker tydeligt første gang, jeg savede gennem 18 karat guld. Qua min baggrund som gemmolog er jeg en stennørd og kan ikke få nok af diamanter og ædelstene. At kigge ind i en ædelsten er som at se ind i en eventyrskov af farver og fænomener.
Hvad inspirerer dig?
– Når jeg får en løs ædelsten i hænderne, ser jeg ret hurtigt for mig, hvilket ‘hjem’ den skal have. Andre gange er det en mytologisk reference, som ansporer ideen eller elementer fra naturen.
Hvad er historien bag dine smykker?
– Min mor er egypter, og min far er dansk, og alle min barndoms somre blev tilbragt i Kairos summende mylder af dufte, former og farver og ved kysten i Port Said ud til Middelhavet, hvor jeg samlede skaller og sten ved strandene. Min dejlige mormor elskede guld og smykker og forærede mig en ørering i 22 karat guld, der i dag hænger over mit værksted. Mine smykker opstår i mødet mellem det ornamenterede 1001 nats eventyr og den simple skandinaviske stil.
Hvordan kom du ind i smykkebranchen?
– Jeg flyttede over til min mand i London i 2008, søgte ind på Gemological Institute Of America i London og uddannede mig som gemmolog (læren om sten, red.). Samtidig fik jeg guldsmedeundervisning på Central Saint Martins. Da vi flyttede tilbage til Danmark, supplerede jeg med Teknisk Skole og indrettede mit værksted.
Sophie Bille Brahe
Sophie Bille Brahe, 39, synes, at håndværket har fundet hende og ikke omvendt. Hun kunne ikke finde en perlekæde, hun kunne lide og havde lyst til at gå med, så hun måtte designe den selv og gik i gang med puste liv i de klassiske perler, som hun synes, fortjener en renæssance.
Hvilke tre ord vil du beskrive dit univers med?
– Klassisk, moderne og underspillet luksus.
Har du altid vidst, at du ville arbejde med smykker?
– Jeg havde nogle lærere på Bernadotteskolen, der kunne se, at jeg var god til at bruge mine hænder. Der var særligt én, der havde lerværkstedet og formåede at skabe et sted for mig, hvor jeg i en tidlig alder kunne få lov at arbejde med glas, ild og metal. Jeg har altid følt, at håndværket valgte mig og ikke omvendt.
Hvad er historien bag dine smykker?
– Det er min måde at udtrykke mig, hvor jeg stræber efter at gøre noget meget klassisk moderne.
Hvem designer du til?
– Det er altid vildt at se kvinder have mine smykker på. Jeg designer ikke til en bestemt type, men bliver glad, når jeg ser alle typer kvinder bære mine smykker.
Hvad inspirerer dig?
– Alt fra en smuk solnedgang til et kunstværk i Venedig.
Hvorfor er smykker vigtige?
– Fordi de fortæller en historie om dem, der bærer dem. Smykker er vedvarende, og noget man giver videre fra generation til generation, og på den måde bliver de ved med at give mening.
Hvad er den vildeste oplevelse i din smykkekarriere?
– Da jeg viste min første kollektion i London, og Dover Street Market købte den til alle deres butikker. Det var vildt.
Hvorfor tror du, at perler har fået en renæssance?
– Jeg har altid elsket perler, men har haft svært ved at finde et smykke med perler, som jeg havde lyst til at bære. Perlen skal bæres på en simpel og enkel måde. Peggy-halskæden med graduering af de fineste ferskvandsperler, som er håndbundet her i København, er en moderne fortolkning af en klassisk perlekæde.
Lene Vibe
Behøver man at kunne tegne for at blive guldsmed? Det troede Lene Vibe, 48, der netop derfor ikke søgte sin drøm. Da hun opdagede, at det var ligegyldigt, var der ingen vej tilbage. Hendes smykkeunivers er eventyrligt og finurligt og inspireret af naturens former.
Hvilke tre ord vil du beskrive dit univers med?
– Finurligt, detaljeret og råt på den eventyrlige måde.
Har du altid vidst, at du ville arbejde med smykker?
– Ja, men det var først som 24-årig, hvor jeg opdagede, at man ikke behøver at kunne tegne for at blive guldsmed, at jeg gik i gang.
Hvad inspirerer dig?
– Alt fra en tur i min have til et stykke musik, der skaber en speciel stemning. Jeg søger aldrig inspiration ved at se på andres smykker.
Hvem er din drømmekunde?
– Jeg har gennem tiden haft fornøjelsen af at lave meget personlige smykker til både kendte og helt almindelige mennesker. Hver gang er det en kæmpe fornøjelse at se dem gå glade ud af min butik bærende på et smykke, der passer præcis til dem. En drømmekunde for mig, må være hende, hvor alt, vi i tankerne finder på sammen lykkes, og hun får præcis det smykke, hun har drømt om. Jeg ville dog også synes, det var sjovt, hvis Helena Bonham Carter kom forbi.
Hvad er historien bag dine smykker?
– Mine smykker er meget organiske, fingrene arbejder af sig selv, og naturens former er altid en del af historien.
Hvorfor er smykker vigtige?
– De gives eller købes ofte som gaver til en særlig anledning. De gives i kærlighed og har som regel stor værdi for indehaveren.
Hvad er den vildeste oplevelse i din smykkekarriere?
– Der har været mange, men en af de vildeste var, da jeg fik hul på markedet i USA, og da tre forskellige butikker i New York på samme dag tilbød at forhandle mine smykker.