Sneakers trend

Derfor elsker kvinder sneakers

Topdesignere og sportsmærker spytter skoene ud som aldrig før. Og især skandinaviske kvinder har taget det behagelige fodtøj til sig.

Med bagdelen plantet på brostenene foran Wood Wood-butikken i Indre København sidder jeg klokken halv ni en fredag morgen og glaner. Jeg har søvn i øjenkrogen og burde være på vej på arbejde ligesom strømmen af A-mennesker, der flyder forbi mig på cykel. I stedet sidder jeg for første gang i mit liv i kø til at få lov at købe noget. Det har jeg aldrig gjort før. Ikke engang med koncertbilletter, da jeg var teenager.

Men siden jeg første gang for en måned siden så de flettede, brune Nikesko på en livsstilsblog vidste jeg, at det skulle være os. Hvad, jeg ikke vidste, var, at der kun kommer et svært begrænset antal par til Danmark i min størrelse. Noget, der kan få sneakersentusiaster op af stolen og ind i kø – tidligt om morgenen. Og så må jeg jo følge efter.

I en evighed sidder jeg alene foran butikkens store åbningsparti og bander konceptet om "limited editions" langt væk. Jeg er alene som Palle, og begynder at tro, jeg er den eneste, der vil have fingrene i de fine pocahontassko. Og det er jo fint nok. Men så ville jeg gerne ligge i min seng nu.

Skoene, der startede denne artikel: Nike Mayfly Woven Bronze, 900 kr. hos Wood Wood.

Men så, efter en time kommer en pige slentrende over gaden. Hun dumper ned ved siden af mig og slår armende omkring sine ben.

"Hvilken størrelse skal du have?" spørger hun.

"Den mindste," siger jeg.

"Ej, pis. Der plejer aldrig være andre piger," kvitterer hun.

Samlergen

Trine Balstrøm hedder pigen. Hun er 23 år og det, man kan betegne som sneakersentusiast. Hun forklarer, at hun ligesom mig er velsignet (i dette tilfælde ikke forbandet) med fødder i størrelse næsten 41. Det betyder, at vi kan passe den mindste herrestørrelse og dermed er nogle af de få piger, for hvem det giver mening at få fingre i skoen, der som mange andre limited editions kun kommer i herrestørrelser.

Trine har været oppe og give 1400 kr. for et par sneakers.

Derhjemme har Trine i omegnen af 20 par sneakers af den slags, der ikke hænger på træerne, og hun har prøvet at sidde i kø fra de sene nattetimer til tidlig formiddag for at føje et par til samlingen. De fleste af de drikkepenge, hun får gennemstudiejobbet som tjener, bruger hun på sneakers.

- Det er jo lidt sjovt. Der er mange, der ikke ved, de er limited, men dem der ved det, giver lige et lille nik, når de ser dem. Så ved man, de også er med på det, og det er meget fedt. Selv kigger jeg aldrig på, hvad folk har på af tøj, men sko i stedet for, siger hun.

Vi ville være "mega slutty" uden

Interessen for det behagelige fodtøj har Trine fået gennem kæresten, der også samler. Og ligesom hos parret har begejstringen for det sporty fodtod generelt spredt sig fra mest at være en herreting til også at være en kvindeting. Trines begejstring for kondisko overstiger måske nok gennemsnittet, men mange kvinder i Danmark og Skandinavien har taget skoene til sig. Det er simpelthen blevet mainstream, forklarer Chris Pedersen, der er modeekspert og redaktionschef på magasinet Cover.

- Jeg tror, det er en dyrkelse af dagligdagen, der gør, at det er blevet så stort lige pludselig. Hvis du ser de største designere lige nu som Stella McCartney og Phoebo Philo for Céline, skaber de ikke længere tøj til aftenbrug. Det der er vigtigst, er at tage hverdagen alvorligt. Og der kan kvinder jo ikke løbe rundt i høje hæle, siger han.

Hvorfor tror du, at især skandinaviske kvinder snører kondiskoene?

- Fordi vi er så enormt praktiske her. Det passer jo til hele vores kultur. Vi har egentlig en ekstremt sexforskrækket modekultur i Skandinavien og sneakers er en måde at hive et look ned. Hele den her sommer har piger har rendt rundt i ultrakorte shorts, som ville se mega slutty ud med et par høje hæle, men som ser cool ud med et par sneakers. Generelt er der bare kommet et enormt stort fokus på at se cool ud i dagligdagstøjet. Det er jo også det, hele blogkulturen går ud på med opdateringer om, hvordan de ser ud til dagligt. Det er jo ikke festtøj de viser, og nu er modebranchen også begyndt at dyrke hverdagen. Mads Nørgaard, Bruuns Bazar og Wood Wood som ekstremerne, der skaber tøj til hverdagen fra klokken 10 til 20 fremfor en elegant fest fra 21 til 00, siger han.

SE OGSÅ: Sporty til tåspidserne: Se 10 smarte sneakers

Fra Fonda til hiphop

Oprindeligt var det især i hiphopkulturen i 1990'erne, at sneakers blev brugt som en del af uniformen. Vi så også eksempler på, at sneakers blev en del af modebilledet i 1980'erne, da kvinder som Jane Fonda hoppede på aerobicbølgen, men det er altså først de seneste par år, at de for alvor er rykket ind i kvindegarderoben og deler hylde med stilletter, støvler og ballerinaer.

Én af de første i Danmark til at se potentialet i at sælge sneakers til kvinder var 33-årige Stine Lindholm Pedersen. Hun er indehaver af Naked, som åbnede i 2004 med fokus på at sælge såkaldt streetwear til kvinder. Sidenhen er fokus blevet peget mere og mere i retning af fodtøjet. Skatermærker er blevet skiftet ud med mere sporty mærker som Adidas, Asics og Nike, og butikken havde derfor flere år på bagen, da efterspørgslen for alvor blomstrede for et par år siden. Siden da har kundekredsen ændret sig en del, forklarer hun til ALTfordamerne.dk

- Vi sælger til alt fra de helt unge piger til husmoren fra Hellerup, der har set et par sneakers i Eurowoman. Der er stadig nichekunder, men generelt er det bare blevet langt mere mainstream, og det afspejler sig helt klart i vores kundekreds. Det er blevet mere acceptabelt, at du går i sneakers og en pæn kjole i stedet for kun støvler og ballarinaer, siger hun.

Farvel Carrie, hej Jordan

Tendensen forklarer Chris Pedersen yderligere med, at vi har rykket os en del fra 00'erne, hvor Carrie Bradshaw var en hver kvindes stilikon. Vi lod os forføre af kvinden med krøllerne og en hang til cigaretter, stiletter og ekstravagant overforbrug. Men i dag er idealet et andet.

- Der er kæmpestort fokus på den sporty krop fremfor den slanke krop, som i Sex and the city. Generelt har vi et enormt fokus på at være sunde, spise godt, gå tidligt i seng, dyrke motion. Man kan sige, vi har et meget puritansk, sporty værdisæt, og når vi går med sneakers, er det er jo et signal om, at man på en måde er sporty, siger modeeksperten, der ikke tror, sneakers forsvinder lige foreløbigt.

- Jeg tror sneakers kommer til at fortsætte et godt stykke tid endnu. Jeg har en fornemmelse af, at der er en masse mærker, vi slet ikke har set som Reebok og Kappa. Jeg tror, der er en masse sportswearmærker, der ligger og venter på, at de kan blive samlet op af modehusene, siger modeeksperten og Stine Lindholm Pedersen ser da heller ikke en foreløbig ende på succesen.

- Nu er basketmoden kommet tilbage. I mange år har det været løbesko, der har været enormt populære, men nu er det "hightops". Det kan vi mærke, når vi har release på vores Air Jordans (særlig sko fra Nike, red.) i øjeblikket. Efterspørgslen er stor, siger hun.

Den nyeste sneakerstrend i følge Stine Lindholm Pedersen. Kan fås for 1000 kr. her.

"Mums, dem bliver vi glade for"

Efter yderligere en times tid på asfalten er køen blevet længere. Flere piger er kommet til og en flok drenge står langs butiksruden. I min øresnegl fortæller Trine mig, at det som regel er den samme flok, der kommer for at købe de specielle modeller; et lukket fællesskab, der nikker anerkendende til hinanden på gaden.

Klokken er to minutter i åbningstid, og jeg får sommerfugle i maven. Det er skørt, men al den hype, gør hele shoppeoplevelsen større, og da de store glasdøre svinger op følger både personale og håbefulde købere samme fremgangsmåde; én af gangen bliver vi lukket ind og i ro og fred får jeg lov at prøve mit par. Det eneste par i størrelsen. De passer som fod i hose. Og selvom der skal noget helt ekstraordinært til, at jeg igen vil vente to timer på at få lov at købe et par sko, så er det en fed følelse, at vide der ikke findes mange piger derude med samme fodtøj – lige med undtagelse af Trine fortæller en sms mig ti minutter efter, jeg forlader butikken.

"Hej Mi! Det var hyggeligt at sidde i kø med dig :) Har netop bestilt skoene på caliroots. Pheeeew! Mums, dem bliver vi glade for," skriver hun. Og det tror jeg også. Lige så glade som resten af den danske stand af kvinder, jeg ser på strøget, er for deres sneakers. Står det til mig, er sneakers kommet for at blive.

LÆS OGSÅ: Så meget tjener de rigeste topmodeller