Han stod bag dronningens nytårskjole: ”Det var første gang, jeg følte, at jeg var god til det, jeg lavede”
Designer Soeren Le Schmidt har skabt smukke kreationer til både kendte personligheder og royale. Her fortæller han om, da han skulle designe en nytårskjole til daværende kronprinsesse Mary.
Soeren Le Schmidt var netop begyndt som selvstændig designer i efteråret 2017, da han fik et opkald fra Kongehuset og blev spurgt, om han ville designe en kjole til kronprinsesse Mary til nytårstaflet.
”Og da jeg sad hjemme hos min søster med tømmermænd 1. januar 2018 og så hende træde ud af bilen i den kjole, blev jeg rigtig rørt og taknemmelig over, at jeg var blevet valgt til sådan en opgave. Jeg tror, det var første gang, jeg for alvor følte, at jeg var god til det, jeg lavede og at jeg var havnet det rigtige sted,” fortæller Soeren Le Schmidt.
Han blev uddannet skrædder i 2015, og havde skullet tage lidt tilløb til at springe ud som selvstændig.
”Jeg arbejdede som stylist igennem flere år for forskellige musikere og tv-produktioner, så jeg havde et stort netværk, og folk vidste, hvad jeg stod for inden for det kreative. Så der var en masse, der var klar til at støtte og gribe mig, da jeg så startede op som selvstændig.
Soeren Le Schmidt beskriver sin stil som meget grafisk og minimalistisk.
”Dengang – og i og for sig også nu – var det svært at finde red carpet-kjoler, som ikke var alt for pyntede. Jeg laver sjældent kjoler i blonder eller med pailletter og sten. Altså, det er næsten for nemt at få en kjole til at se smuk ud, hvis metervaren i sig selv er smuk. Jeg synes, det er sjovere at få den til at se smuk ud ved at manipulere med mønstret. Så det er kjolen, der bærer det, og ikke metervaren,” siger Soeren Le Schmidt, og fortsætter:
”Jeg var også inspireret af, at jeg selv – og min mor – altid har haft problemer med at finde noget, der var langt nok på ærmerne, og vi har jo alle sammen et eller andet, vi struggler med, topmave eller fodboldlår, eller hvad det nu måtte være. Så jeg tænkte ”lad os lave ting fra bunden, og lad os lade være med at producere bare for at producere”. På den her måde får alle noget, som passer spot on, og man dukker ikke op til den samme fest i den samme kjole eller i det samme jakkesæt.”
Når man så skal designe til kronprinsesse Mary, hvordan holder man så fast i sin egen stil uden at lade sig påvirke for meget af, at nu er det Mary?
”Jeg synes egentlig, at jeg er ret god til både at tappe ind i andres behov og samtidig være tro mod mig selv som designer. Jeg tænker også, at mine kunder vel kontakter mig, fordi de godt kan lide min æstetik og det, som jeg står for som designer. Det var mere noget med, at, man skal tage højde for, at der skal være en ordenskæde, eller ordensstjerne, som er tung. Der skulle stof op på begge skuldre, fordi den er syet fast der.”
Soeren Le Schmidt valgte, at kjolen skulle være rød, for det havde man ikke set hende i siden deres forlovelsesfest.
”Så jeg syntes, det var forfriskende at få den tilbage i billedet dengang. Kjolen er lavet af en silke-duchesse og har en meget grafiske udskæring. Den har i virkeligheden ikke noget ærmegab, og jeg synes, det er ret sjovt, at man kan gå ind og manipulere med mønstrene på den måde. En skrædder ville tænke ”hvordan er den kommet til at sidde sådan der?”, men det er fordi, jeg har lagt nogle snit andre steder, end man normalt ville gøre, og det elsker jeg. Det er jo derfor, jeg uddannede mig til skrædder, for ligesom at lære reglerne for konstruktion, så man kan ødelægge dem og sammensætte dem på sin egen måde.”