Mille Skat og Kristine Esmer fra Planet Nusa

På en gåtur i 2018 tog Mille og Kristine en stor beslutning: ”Vi ville skabe et fællesskab”

De klæder os lækkert på, hvad enten vi skal svede i fitness eller gå en tur. Men de to seje kvinder bag Planet Nusa har også en større plan: De vil gerne skabe et fællesskab for alle uanset alder, størrelse eller form, hvor træning giver energi og livsglæde – for det er bare sjovere, når man er flere sammen.

”Vi tog egentlig udgangspunkt i os selv. Hvad er det, vi savner? Hvad er det, vi har brug for? Vi elsker at være aktive, men hvor pokker går vi hen, fordi det er ikke særlig sjovt at gå alene ned i et fitnesscenter. Så vi manglede et fællesskab, og det besluttede vi os for at skabe,” siger Mille Skat, da alt.dk møder de to iværksættere bag Planet Nusa i deres nye kontorlokale i indre København til en snak om netop at skabe et fællesskab, som kan favne bredt – og få os i god form.

I dag er der ikke nogen tvivl, for du møder det alle vegne – i fitness, på yogaholdet og løbestien, men også på kontoret, i klasselokalet og på dansegulvet. På fire år har Kristine Esmer og Mille Skat opbygget en succes, der har bredt sig som en epidemi over hele landet, hvor piger og kvinder i alle aldre klæder sig i Planet Nusa-leggings, -sweats og -toppe.

Men vejen dertil har krævet benhårdt arbejde. En disciplin, de to kvinder har lært fra barnsben. 32-årige Kristine Esmer er vokset op i en kernefamilie i Holbæk med sport i fokus.

"Og det gælder alt, hvad der hedder sport fra håndbold til golf. Min far hev mig med på golfbanen, da jeg var fire, og selvom holdsport var en stor del af min barndom, endte jeg med at spille golf på eliteplan," fortæller hun.

Golfspillet udviklede hende og lærte hende at tage ansvar, for hun var den eneste, der havde indflydelse på resultatet. Det krævede noget disciplin. I gymnasiet kom der dog et andet fokus.

"Det var ikke en særlig kvindevenlig sport på det tidspunkt. Det var hårdt at være en af de eneste piger og at skulle bruge alle weekender på det. Så der gik lidt mere fest i den igennem gymnasietiden, og jeg fandt fællesskabet der, for det fik jeg ikke gennem elitesporten,"fortæller Kristine Esmer.

Som nybagt student søgte hun ind på fysioterapeut-uddannelsen. Samtidig søgte hun et studiejob hos tøjfirmaet Second Female, hvor hun hurtigt steg i graderne. Så som 20-årig droppede hun studierne og blev butikschef.

Hvor Kristine har haft en fast base i en dansk provinsby, er 34-årige Mille Skat vokset op i en familie, som har rykket meget rundt. Hun er født i Odense, opvokset i Vejle, flyttede til København som otteårig, inden familien to år senere rykkede til Qatar for at ende i Sydkorea. Familien vendte først hjem til Odense, da hun skulle begynde i gymnasiet. Men sport på eliteplan har de to tilfælles. Mille var elitesvømmer, indtil en skade satte en stopper for det.

"Og ellers har jeg haft en hest og prøvet al dans. Det eneste sted, jeg ikke har bevæget mig hen, er en håndboldhal," fortæller Mille, som efter gymnasiet flyttede til København for at læse til designteknolog.

Efterfølgende fik hun job hos Topshop i London, og da hun tre år senere vendte hjem til Danmark, landede hun hos Just Female. Og mødte Kristine.

Hårdt arbejde gav pote

Modebranchens glamour har tiltrukket de to fra de var små, og til de som teenagere fyldte tøjskabet. 

"Jeg har altid vidst, at jeg ville arbejde i modebranchen, for jeg har tegnet, siden jeg var helt lille, og designdelen har altid ligget og ulmet," fortæller Mille.

"For mit vedkommende droppede jeg alt, hvad der hed uddannelse. Og set i bagspejlet er jeg glad for, at det er gået, som det er gået, for jeg har mange gange været bekymret, fordi jeg ikke fik en uddannelse, som jeg kunne falde tilbage på," siger Kristine.

"Nu arbejder jeg bare med det, som jeg synes er sjovt. Men vi lykkedes også med det og havde hver vores succesfulde karriere i søsterbrandhuset Second Female og Just Female. Så jeg tror, det var det, der drev os og gjorde, vi turde blive i branchen."

”Jeg tror også, at vi var heldige med, at vi landede et sted, hvor hårdt arbejde var værdsat. Jeg kom fra et studie, hvor mange bare gerne ville med til de fede modefester. Men vi var klar på det hårde benarbejde, fordi der er ikke plads i branchen, medmindre man skaber sin egen plads,” fortæller Mille.

Derfor er Planet Nusa nomineret

De har skabt et stærkt fællesskab, hvor bevægelse og livsglæde forenes med cool træningstøj i farver og print, som nemt kan mikses med hverdagsgarderoben.

Efter et par år begyndte lysten til at søge nye udfordringer dog at fylde hos dem begge. 

"Vi havde dedikeret mange år til det her ene brand og nåede en grænse, der sagde, at nu var rejsen ikke længere," siger Kristine.

Så de søgte og fik begge nye jobs. Men endnu engang nåede de til et punkt, hvor de ikke følte sig helt tilfredse.

”Vi synes, vi bruger enormt meget tid, men der er noget, som ikke helt stemmer overens med vores egne værdier og interesser,” siger Mille, og Kristine supplerer:

"Vi dyrkede nærmest heller ikke noget sport længere, fordi vi havde travlt og svingende arbejdstider. Samtidig havde vi selv en stor interesse for ansvarlighed og fællesskab. Og lige pludselig kunne vi ikke se problemerne i øjnene med overproduktion, konstante udsalg, og hvordan branchen langsomt æder sig selv. Så til sidst kunne vi ikke forstå, hvad det egentligt var, vi lavede i den længere. Og vi var bare trætte.”

Så i august 2018 gik de en tur rundt om søerne og tog en stor beslutning."

”Vi ville lave noget, som fyldte os med flere endorfiner og gjorde os lidt gladere i hverdagen. For ellers kan det blive et langt liv. Så da vi forlod hinanden på cyklen, gav vi hinanden hånden på, at det var det, vi ville. Vi anede ikke, hvad det var, vi skulle. Men vi skulle bare gøre noget andet, end det, vi gjorde,” siger Kristine.

For egne penge

Derefter begyndte idéudviklingen, og i december 2018 stiftede de virksomheden Planet Nusa. Nusa betyder ø og hjemsted på Indonesisk, og planeten symboliserer det bæredygtige aspekt.

”Vi havde ikke brugt mange år på at forberede os og spare op til det her projekt. Det var et projekt, der opstod på et par måneder. Men vi måtte jo bare i gang – koste, hvad det ville. Så vi startede for vores egne penge. Jeg lånte til et køkken, jeg aldrig har fået, og Kristine tog et forbrugslån. Vi havde en forretningsplan, men på det tidspunkt var der ingen, som ville støtte det.”

De var begge enige om at det nye, de ville skabe sammen, skulle være noget, som gav mere mening.

”Vi har gået mange ture rundt om søerne, og vi har været til mange pilates-timer og barre-timer. Men vi kunne ikke forstå, hvorfor vi egentligt gik i Nike eller Adidas. Vi havde ikke noget tilhørsforhold til de brands, og der var ikke noget, der talte for, at det var lige var dét, vi skulle vælge at gå i. For de gjorde ikke noget for at kommunikere med os,” fortæller Mille.

”Dengang var træning og sundhed meget resultatorienteret – enten på præstationen eller på krop og fysik. Og vi er to helt gennemsnitlige kvinder, som ikke kunne se os selv nogle steder – og det savnede vi. Så vi ville gerne åbne en dialog og skabe et fællesskab, hvor man ikke blev vurderet på alle de her parametre. Og derfor har vi heller ikke været bange for at slå os op som et kommercielt brand, hvor alle kan være med, og alle føler sig velkomne,” supplerer Kristine.

De er på det tidspunkt fascinerede af marketingsstrategier hos amerikanske consumer-brands, som fx Glossier, der gør en dyd ud af at tale direkte med deres forbrugere.

”Dér følte man sig set og anerkendt, og man havde lyst til at gå langt for dem. Jeg fløj til Paris, fordi de lavede en pop-up-butik, hvor jeg lavede en story, som de likede. Og jeg tænkte: ’hold nu op, hvor føler jeg mig set som kunde’. Og det var der bare ikke nogen, der gjorde herhjemme,” fortæller Mille.

”Så vi tænkte, at vi måtte kunne forene de to ting; sport og følelsen af at høre til et fællesskab. Det gav også gode minder fra butiksdagene, hvor vi havde kundekontakten, og hvor vi havde oplevet, at folk blev glade, når de gik ud ad døren med noget. Det havde vi ikke haft i mange år, fordi vi arbejdede på kontor, men hvorfor skulle det mangle i vores arbejdsliv?”

Fra konkurs til succes

I april 2019 gik Planet Nusa live med deres webshop, men kassen blev hurtigt tom, regningerne tårnede sig op, og konkursen var tæt på. Men efter et improviseret møde med en gruppe investorer i Horsens, fik de nogle med ombord. 

”For fire år siden klappede vi en computer op, og så håbede vi på, at der var nogen, der lagde en ordre, og så måtte vi finde ud af, hvordan får vi den ud ad døren,” mindes Kristine, og Mille fortsætter:

"I starten var det folk, som vi kendte, der var søde til at støtte. Men jeg husker tydeligt den allerførste ordre fra én, vi ikke kendte. Vi endte med at stalke vedkommende, for gad vide, hvor hun havde hørt om Planet Nusa? Den ordre betød meget, fordi den fik mig til at tro på, at nu har vi den," siger Mille.

I 2020 allierede de sig for første gang med en influencer, og derfra gik salget for alvor i gang. Og på blot fire år har Kristine og Mille skabt en millionforretning, som både rammer plet på det stigende ønske om inklusion og diversitet, men også tilbyder kunderne et fællesskab, som alle kan være en del af. Når det gælder markedsføringen og kendskabet til Planet Nusa, har de gjort brug af flere influencer-samarbejder på især Instagram, men de får også hjælp fra deres kunder, som lægger billeder og videoer op. 

”Vi har altid opfordret vores kunder til at sende billeder, og der er ikke noget federe end at få et postkort fra en mor og datter, der er på løbetur ved Limfjorden eller en venindegruppe, som er på ferie på Gran Canaria. Det er også det, der giver os energi – at se, at varerne lever derude og bliver brugt.”

Croissanter og løbeture

I dag er der 35 ansatte i Planet Nusa, og i oktober 2022 åbnede den første fysiske butik på Frederiksberg, ligesom en ny butik i Aarhus har slået dørene op. De har også stablet en community-afdeling på benene, som bruger tid på at aktivere fællesskabet. Et fællesskab, som skal motivere os til at komme afsted til træning – for det er bare lettere, når vi gør det sammen.

"Vi har lige nu 350 kvinder, der træner med os, og selvom du er taget alene afsted til træning, vil vi gerne skubbe til følelsen af, at vi er på samme hold. Det er jo den dejligste historie, vi får, når folk, som ikke kender hinanden, siger hej til hinanden, fordi de har vores tøj på," siger Mille, og Kristine supplerer: 

"Samtidig er det en gratis del af vores fællesskab, som vokser i takt med, at vi har fået flere hænder på kontoret til at udføre det. Vi arrangerer f.eks. løbeture fra butikken, hvor alle kan komme med ud og løbe fem eller 10 km, og der er ugentlige badeture i kanalerne med morgenkaffe, croissanter og hygge. Og det er for os et bevis på, at missionen er lykkedes, fordi så ved vi, at vi har skabt noget, der connecter folk," siger Mille.

”Det er også dejligt at se, hvordan diversiteten kan skabe nogle vilde synergier. Og det er dejligt at være afsender på noget, hvor der ikke er en kasse for, hvem der kan være med,” forklarer Kristine.

”Vi gør ikke noget for at udelukke nogen. Alle er velkomne. Og det har været en del af strategien fra start. At det så har spredt sig så bredt, betyder jo også, at der er nogle andre forventninger og nogle andre opgaver, som vi kan være med til at løfte,” siger Mille

Måtte bo sammen for at få råd til mad

Planet Nusa-rejsen har dog kostet både på pengepung og på privatfronten for både Kristine og Mille.

"Det er godt, at hjernen glemmer hurtigt, for de første tre år har været rigtig hårde. En ting er det økonomiske pres. Det er først for relativt nyligt, at vi har kunne sove roligt om natten. Hold op, hvor har vi spist mange havregryn," siger Kristine.

På den sociale front har de måtte prioritere forretningen over alt andet, og det har krævet forståelse fra familie og venner.

"Vi har måtte sige nej til mange ting, fordi vi ikke havde råd til at spise ude, gå i biografen eller tage på rejser. De bedste venner var dem, der lavede en gang spaghetti bolognese til os, og familien kom også nogle gange og fyldte køleskabet," fortæller Mille og fortsætter:

”Man bliver en lille smule selvcentreret, fordi vores liv afhænger af vores præstation, og om der findes en virksomhed i morgen. Og det har været en periode, hvor det har fyldt rigtig meget.”

”Og man kan sige, at det er hårdt, når det ikke går godt, men det er også hårdt, når det så heldigvis, som det gør nu, går godt, for vi er jo heller ikke et sted, hvor vi kan læne os tilbage på trods af at det går godt. Det er bare lidt sjovere, når resultaterne også begynder at komme. Og det kan godt være, at nattesøvnen er en lille smule bedre, men arbejdspresset er stadig enormt,” siger Kristine.

Uden venskab – intet Nusa

Der er ingen tvivl om, at Kristine og Milles tætte samarbejde er hovedkernen i Planet Nusa, men listen over fasttømrede brands, der er endt i uenighed og et stoppet samarbejde er lang.

”Det er nok også der, hvor vi er allermest sårbare, for hvis konstellationen mellem os ikke fungerer, findes der nok ikke en virksomhed.

Derfor har det været en kæmpe investering, og vi skal sikre os, at vi hele tiden er enige, og at vi har det samme fælles mål. Og lige så forskellige vi er, lige så vigtigt er det, at vi begge to føler os godt tilpas i det.  Vi har set rigelige eksempler på, at det har slået virksomheder omkuld,” forklarer Kristine og fortsætter: 

”Så det er klart, at alt, hvad der kan investeres i vores forhold, bliver sat ind på. Det har vi været bevidste om hele vejen, for jo større vi bliver, jo vigtigere er det, at vi stadig putter lidt balsam ind i vores forhold.”

”Det ligger fast i os, og det er noget, vi gør, fordi vi ved, at vi skal. For tingene kan gå så hurtigt, at der kan være gået en uge, hvor vi ikke har kigget på hinanden. Vi får også businessmæssig hjælp til, at vi hele tiden taler et godt sprog imellem hinanden. Og så dyrker vi det private ved siden af. Og sætter vigtigheden af det enormt højt. Det er første prioritet over alt andet,” siger Mille.

”Det er os, der har lavet det her. Det er os, der har spist havregryn. Det er os, der har kigget hinanden i øjnene og sagt, at vi fortsætter sgu. Og det er en kæmpe force, at vi er to, fordi der er ikke nogen tvivl om, at der kommer dyk i den ene eller den andens liv. Men vi er to til at kunne hejse den anden op igen.”

Ud af starthullerne

Det tætte samarbejde står dog snart i en ny situation. Mille er nemlig gravid med sit første barn og planlægger at gå på barsel de første tre måneder, hvorefter hendes kæreste tager resten af barslen. Det betyder, at duoen vil blive separeret i en periode, hvor Kristine vil arbejde alene.

”Det har været en kæmpe gave, at vi er to. Personligt vil jeg ikke selv have holdt til at køre det her alene. Vi har komplementeret hinanden sindssygt godt undervejs, fordi vi har så forskellige kompetencer. Fælles for os er, at vi begge to elsker salgsdelen i det. Men vi udfylder hver vores arbejdsopgaver, som gør, at vi er en hel cirkel til sammen, som langsomt bliver fyldt med en masse andre mennesker og medarbejdere, der kan være med til at vækste,” siger Kristine.

”Der er mange, der spørger, hvordan gjorde I det? Og der må svaret være, at vi bare sprang ud i det. Du kan ikke vente på, at tingene bliver perfekte. Hvis vi ventede på, at vi havde den perfekte idé eller de helt perfekte leggings, var vi aldrig kommet ud over starthullerne. Så var vi aldrig nået hertil, hvor vi er i dag,” siger Mille.

”Du skal have et drive, og du skal vide, hvorfor du gør det. Det er der, hvor vi har kunne bakke hinanden op, fordi man bliver ramt undervejs,” siger Kristine.

”Det har vi været gode til. Nu kommer det til at kræve rigtig meget af Kristine i de første tre måneder, hvor jeg er væk på barsel. Og det er jo en kæmpe gave, at jeg kan det, men det er svært, for vi er vant til at være sammen hele tiden. Så vi oplever også, at vi har sværere ved det alene, fordi du mangler dit ben.  

Men det er også bekræftende at mærke, at vi er bedst sammen. Og derfor finder vi løsninger til, hvordan vi så kommer igennem det sammen,” siger Mille.

Om Planet Nusa

  • I 2019 lancerede Kristine Esmer og Mille Skat sportsbrandet Planet Nusa og åbnede en webshop.
  • I dag er der 35 ansatte, og Mille sidder primært med design, produktion og økonomi, mens Kristine sidder med kommunikation, marketing og PR.
  • Kristine er 32, single, mens Mille er 34, i et forhold og venter sit første barn .