”Jeg har været på den røde løber mange gange i en genbrugskjole til 400 kr., som blev kåret til månedens kjole”
Ibi Makienok var med til lanceringen af Heidi Klums nye billige tøjkollektion.
En af de kvinder, som forstår at tage sig godt ud på en rød løber herhjemme i Danmark, er Ibi Makienok.
Tv-værten er kendt for at have sin egen sikre stil, hvor hun mixer både det klassiske med det eksperimenterende.
Men mode og stil behøver bestemt ikke at afhænge af størrelsen på ens pengepung, understreger Ibi Makienok, da Eurowoman fik en snak med hende i forbindelse med lanceringen af Heidi Klums nye tøjkollektion i samarbejde med discountkæden Lidl under modeugen i New York.
Hvorfor sagde du ja til at være med til lanceringen af en kollektion, hvor en discountkæde vil sælge modetøj?
– Det er der to grunde til. Den ene er, at jeg selv handler i Lidl. Jeg synes, det er en genial butik, især på grund af alle deres økologiske varer - deres øko-afdeling er fantastisk. I tre år boede jeg i Berlin lige ved siden af en Lidl, hvor jeg handlede rigtig meget, og der er altså noget med tyske produkter, der bare er i orden.
– Det er jo prismæssigt billigt tøj, så derfor skulle jeg lige være sikker på, at det ikke var blevet lavet af små børn et eller andet sted i verden, som ikke havde det så godt. Det har de lovet mig, at det ikke er. Så på den måde synes jeg, at det hang sammen. Derudover synes jeg, at det er en lidt sjov og skør idé på den fede måde, at de går ind og gør noget anderledes sammen.
LÆS OGSÅ: Heidi Klum revser modebranchen: ”Mange designere har forsømt kvinder med former”
Hvad tænker du om den kontrast, at en discountkæde, der er kendt for billige produkter, kalder det her mode og vælger at lancere det til New Yorks modeuge?
– Jeg køber selv cirka halvdelen af mit tøj i genbrugsbutikker. Det er jo også mode, selvom det er meget billigt, så jeg synes da sagtens, man kan lave mode, uden det handler om, at det så skal være dyrt. Det har noget at gøre med udtrykket.
– Jeg har virkelig været på den røde løber mange gange i en genbrugskjole til 400 kr., som er blevet kåret til månedens kjole i magasinerne – også selvom jeg var oppe imod folk, der kom i kjoler, de har givet 15.000 kr. for. Sådan noget er virkelig totalt ’haha’-agtigt. Og sådan har jeg altid gjort – helt tilbage fra 9. klasse og op igennem gymnasiet. Nogle gange ved jeg ikke, hvad jeg lignede dengang, men det er så en anden ting, haha.
Hvad synes du overordnet set om kollektionen?
– Det med leopard-printet er godt tænkt, for det bliver aldrig gammelt. Det er ligesom med prikker og striber. Det kan godt være, at det lige er væk i et halvt år, men så kommer det igen. Det er meget fedt, at man kan bruge det når som helst, og så synes jeg også, at det er tøj, som både unge og ældre kan gå i. Det ser svedigt ud, når en ældre dame kommer i leopard. Og også unge.
Hvad er dit yndlingsprodukt fra kollektionen?
– Jeg er ret vild med den blå kjole. Den er sen-60'er-stil med lange ærmer og sådan lidt 'puffy' over knæet. Og den har plads til, hvis man har lidt til gården og gaden. I går så jeg også en pige, som havde bundet et bælte omkring livet og lige hevet lidt op i det, så det posede lidt. Det var en meget fed detalje, som den blev helt anderledes af.
– Derudover er jeg ret glad for jeansene. Det er godt nok vildt, at man for 99 kr. kan få et par jeans, der sidder så godt, og som virker til at være i en rigtig god kvalitet.
Kollektionen ”Heidi in the City” sælges under brandet Esmara i Lidl fra den 18. september og i en begrænset periode - så længe lager haves. Se hele kollektionen her.