Nu vil to af de største modekoncerner sikre modellers sundhed én gang for alle
To af modens vigtigste koncerner LVMH og Kering, der blandt andet ejer Louis Vuitton og Balenciaga, vil nu sikre, at deres modeller er sunde og raske og ikke for tynde.
Nu er det slut med 16-årige, der viser voksentøj for blandt andre Gucci, Saint Laurent, Balenciaga og Louis Vuitton. De to franske koncerner LVMH og Kering har besluttet, at deres store portefølje af mærker fremover vil være forpligtede til at arbejde med modeller, der er sunde og raske – hvilket i deres øjne vil sige, at modellerne minimum må være en størrelse 34 og ikke må være yngre end 16 år.
Nyheden kommer i kølvandet på, at man i Frankrig har besluttet, at en ny lov skal gøre det ulovligt for franske medier at retouchere billeder uden at angive det. Loven blev egentlig vedtaget i 2015, men træder først endeligt i kraft til oktober.
De nye retningslinjer hos LVMH og Kering, der ejer henholdsvis Gucci og Saint Laurent samt Balenciaga, Louis Vuitton, Christian Dior Couture, Céline og Loewe, tager udgangspunkt i et fælles charter (se nederst i artiklen), som altså skal sikre, at modellerne er sunde og raske.
For tyk til Louis Vuitton
Én af dem, der på egen krop har oplevet de strenge krav til mål og vægt, er den danske model Ulrikke Høyer, der i foråret blev kaldt for tyk af casteren hos Louis Vuitton med forklaringen, at ”hun både havde haft en oppustet mave, et oppustet ansigt, og hendes ryg havde set forkert ud”, selvom hun passer butikkernes mindste størrelser. En episode, der blev dækket i medier verden over.
– Jeg tror helt sikkert, at jeg har været med til at få dette charter igennem, og det er jeg rigtig stolt over! Men jeg tror også, at det kommer som en reaktion på tidligere episoder og en generel positiv udvikling i industrien. Med det sagt, så lad os se, når charteret tager effekt, siger Ulrikke Høyer til Eurowoman.
Ulrikke delte sin historie på Instagram og modtog kæmpe opbakning fra hele branchen. Om tiden derefter, og fremtiden, siger Ulrikke:
– Jeg har helt klart oplevet forandring og forbedringer, siden jeg fortalte min historie. Der har været en kæmpe support fra alle parter, men personligt kan jeg også mærke, at min egen selvsikkerhed og selv-accept som model er blevet større.
– Derudover er det også vigtigt at sige, at jeg ikke har fået færre jobs, tværtimod, og det, synes jeg, er vigtigt at understrege, da jeg ved, at mange modeller holder deres historier og oplevelser privat, da de er bange for konsekvenserne. Jeg vil råde unge piger til at gå ind i industrien med et realistisk billede af, hvad deres position er, og hvad det at være model egentlig betyder. Kend dig selv og dine grænser, sig stop hvis du føler, at du overskrider disse, og kør så ellers på og nyd alle de gode oplevelser, der også hører med jobbet!
Modehuse i modvind
Sagen om danske Ulrikke Høyer er langt fra den eneste, hvor modehusene har fået kritik for deres behandling af modeller. De seneste år har modehusene ofte været i et kritisk søgelys i medierne, og det er de nye retningslinjer en reaktion på, mener tv-vært og modeekspert på DR K Chris Pedersen.
– Det nye tiltag er det eneste rigtige svar på de seneste par års udvikling og diskussion omkring modeller, vægt og idealer, siger han til Eurowoman.
– Først og fremmest ejer Kering jo Balenciaga, som var det hus, der kom i modvind efter at have ladet deres modeller vente i timevis på en bagtrappe, men også et hus som Louis Vuitton, der ligger under LVMH-koncernen, har haft problemer efter at have fyret en dansk model (Ulrikke Høyer, red.) fra deres catwalkshow på grund af modellens vægt, siger Chris Pedersen og fortsætter:
– Det er jo to helt konkrete sager, men man kan sige, at den kulturelle diskussion omkring større kvinder, diversitet, køn, etnicitet og det generelle store fokus der er på modebranchen i disse år, virkelig kalder på, at modebranchen ser sig selv efter i sømmene og får rettet op på en masse af branchens problematikker.
Modebranchens Etiske Charter
Herhjemme har vi siden marts 2015 haft Modebranchens Etiske Charter, der også skal medvirke til at sikre sunde danske modeller. Danish Fashion Institute, og dermed Copenhagen Fashion Week, samt Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade indledte i 2007 et samarbejde, som udmøntede sig i udarbejdelsen af Modebranchens Etiske Charter. Formålet med charteret var at sikre danske modeller bedre trivsel og være med til at sprede aktuel og reel information om spiseforstyrrelser og om de kropsidealer, som blandt andet modebranchen er med til at promovere. Om LVMH og Kerings charter siger CEO for Copenhagen Fashion Week Camilla Frank:
– Det er fantastisk at se, at vi som nogle af de første i modebranchen globalt set med vores charter nu ser resten af verden følge med. Vi bruger meget energi på at få det formidlet ud og sikre modellerne gode vilkår.
Ifølge Camilla Frank har Copenhagen Fashion Week ingen indflydelse på, hvilke modeller der arbejder under modeugerne, men hun oplyser, at der i øjeblikket kører et pilotprojekt omkring sundhedstjek af modellerne. I modsætning til det nye franske retningslinjer er der dog ingen konkrete regler i det danske charter.
– Der er ingen forskel på intentionerne med de to chartre, men LVMH og Kerings charter er også udstyret med meget konkrete krav, f.eks. må kvindelige modeller ikke være mindre end str. 34. Vi er selvfølgelig super positivt indstillet overfor at flere og flere lande lancerer deres nationale udgave af chartret, men i forhold til LVMH og Kerings udgave, kunne man måske frygte, at designerne bare vælger at gøre en størrelse 34 mindre, siger Camilla Frank til Eurowoman.
Louis Vuitton.
”Det er vores rolle at være i spidsen for dette initiativ”
Implementeringen af LVMH og Kerings charter er allerede gået i gang, og et overvågningsudvalg bestående af repræsentanter for mærker, agenturer og modeller vil nu mødes hvert år og gøre status.
– Vi håber at inspirere hele branchen til at følge efter og gøre en reel forskel i arbejdsmiljøet for modeller i hele branchen, siger François-Henri Pinault, bestyrelsesformand og administrerende direktør i Kering i en pressemeddelelse.
I samme pressemeddelelse siger Antoine Arnault, medlem af LVMHs bestyrelse, formand for modehusene Loro Piana og administrerende direktør for Berluti:
– Som ledende inden for luksusbranchen mener vi, at det er vores rolle at stå i spidsen for dette initiativ. Vi har ansvaret for at opbygge nye standarder for mode, og vi håber, at andre aktører i vores branche vil følge trop.
Hvorfor nu?
Hvad det nye charter betyder for fremtidens modebranche, har chefredaktør hos Eurowoman, Anne Lose, også gjort sig nogle tanker om.
– Jeg synes da klart, at det er et vigtigt skridt på vejen, at de virkelig store modegiganter tager ansvar. Det viser jo, at de tager hele debatten til efterretning, siger hun.
– De helt store toneangivende modehuse har været meget tavse, og nu går det den rigtige vej. Vi på Eurowoman har også fokus på diversitet og er opmærksomme på, hvilke signaler vi sender. Vi har netop haft Candice Huffine (kurvet model, red.) på forsiden, haft Jennie Runk (kurvet model, red.) i en modeserie, og det er vigtigt for os, at de modeller, vi bruger, ser sunde ud.