Emma Leth

Her er grunden til, at de skandinaviske mærker overtager verdensherredømmet

De sælger mere og mere skandinavisk design i Europas største webshop, Zalando, der har brands som Filippa K, Designers Remix og 200 andre i deres sortiment. Hvad er det, vi kan, her i det kolde nord?

Charlotte Eskildsen, stifter og kreativ direktør hos Designers Remix

Hvad er vi særligt gode til i Skandinavien, når vi taler mode?

– Skandi-stilen er mange ting lige nu. Der er hele den minimalistiske tilgang og så pludseligt ind fra højre, kom der en masse blomstret. Det er sjovt, for det er jo ikke så tro mod den skandinaviske arv, men jeg tror, at det er udsprunget af, at det fungerede vildt godt på Instagram. Der er mange influencere i Skandinavien, og de har været gode til at fange den der stil, der ikke kræver en særlig æstetik, arv eller formsprog, for det handler om farver og print.

Hvordan har skandinavisk stil og design udviklet sig i den tid, du har arbejdet som designer?

– Det, vi er igennem lige nu, minder lidt om dengang, bohemestilen regerede, en stil, der egentlig slet ikke var dansk, men som for alvor satte Danmark på verdenskortet. Det samme skete, da Noma åbnede, og der igen kom et helt særligt fokus på København. Folk vil gerne til København og mærke følelsen af en lille storby, der er helt fredelig, hvor alle har det godt og cykler rundt, og hvor vandet er rent.

Hvad, tror du, er næste skridt?

– Bæredygtighed. Jeg tror, at det er den retning, vores nye rejse tager. Folk forventer det af os. Vi opfører os ordentligt, rydder op efter os selv, sorterer affald, deler biler og alt det der, og det skal også smitte af på vores stil og garderobe.

Designers Remix gør en dyd ud af at skabe bæredygtigt tøj. Pre-fall 2019. Foto: PR.
Designers remix
Designers Remix gør en dyd ud af at skabe bæredygtigt tøj. Pre-fall 2019. Foto: PR.

Diego Fria, Global Head of Marketing hos Filippa K

Hvordan vil du definere skandinavisk stil?

– Den skandinaviske garderobe er meget velkurateret. Den er baseret på det, der klæder os, får os til at føle os godt tilpas, holder længe, er tidløst og kan bruges på mange forskellige måder. Den skandinaviske kvinde er meget på farten, og hun har altså vigtigere ting at tage sig til end at spekulere for længe over sit outfit.

Hvorfor er den skandinaviske stil er blevet så populær?

– Lige nu ser vi et skift hos forbrugeren. Det Marie Kondo (japansk oprydningsekspert, red.) gør, er ikke meget anderledes end det, vi har gjort i årevis. Vi prædiker en kurateret garderobe, der er skåret ind til benet, for når du laver mange trendbaserede køb, ender det i sidste ende med at stresse dig, når du ser dem hænge i skabet uden at blive brugt.

Svenske Filippa K mestrer (stadig) det bløde og enkle. Pre-fall 2019. Foto: PR.
FilippaK
Svenske Filippa K mestrer (stadig) det bløde og enkle. Pre-fall 2019. Foto: PR.

Jonathan Ng, Director Marketing Strategy & Campaigns hos Zalando

Hvorfor tror du, at hele verden er så fascineret af skandinavisk design?

– Modescenen har været domineret af den franske, italienske og selv den amerikanske stil, men nu har den skandinaviske stil fået en mærkelig eksotisk appel. De skandinaviske designere kigger ikke bare i arkiverne, men genopfinder hele tiden sig selv på en autentisk måde og bevæger sig fremad uden at miste sig selv. De sidder ikke fast i fortiden, men har et øje for fremtiden. Skandi-kvinden klæder sig, som de fleste gerne selv vil gå klædt, i sneakers og en kjole. Stilen er afslappet og behagelig, men på samme tid moderne og cool. Den er meget nu.

Hvad gør den skandinaviske stil ‘skandinavisk’?

– Forestillingen om skandinavisk design er under forandring. Det plejede at være rent og skarpt i farver som grå, lyseblå og beige, men sådan er det ikke længere. Vi har opfundet et begreb for den nye skandinaviske stil. Maksimalistisk, kalder vi det. Mønstermiks, vilde silhuetter, oversize og farver er et nyt og frisk udgangspunkt for den nordiske stil.