June og Susanne er gået viralt for deres funklende look: ”Det er tidløst”
Kvinderne bag tøjbutikken Staun Denmark har fået meget opmærksomhed for deres særlige stil. Her fortæller de om deres vision, og hvordan det har været at gå viralt.
Hvis din algoritme minder om vores, så er June og Susanne Staun helt sikkert velkendte ansigter for dig.
Kvinderne bag tøjbutikken Staun Denmark poster videoer på deres Instagram, der i den seneste tid har tiltrukket sig meget opmærksomhed.
Folk er fascinerede af deres look, der bedst kan beskrives som en god blanding af alt, der funkler. Deres univers er fyldt med pailletter, glimmer og glitter, og det har gjort deres videoer iøjnefaldende i vores feed.
alt.dk har talt med mor og datter, der sammen driver forretningen, om, hvad deres vision er, og hvordan det har været at gå viralt.
En passion for tøj
Susanne og June har drevet butikken sammen siden 2006. I 2016 overtog June hele butikken, men hendes mor er stadig med som sparringspartner og husmodel.
”June spurgte mig, om jeg ville være model for hende, så det blev jeg. Tøj har altid været min passion. Jeg elsker tøj,” fortæller Susanne.
Og det er en passion, som datteren June deler.
”Jeg kan godt lide at kombinere outfits, man kan have på til både hverdag og fest. I stedet for at det hele skal være gråt og sort, så synes jeg, det skaber et flot outfit, hvis man blander noget lyst, noget beige eller glitter ind i det,” fortæller June og uddyber, at der er mange, der efterspørger netop det.
”Folk kommer ind og siger, at de skal bruge en kjole til en fødselsdag eller en ferie, men vi har også set et marked i, at det ikke kun behøver at være op til en højtid. Vi sælger jo ikke store festkjoler, det er noget, folk kan bruge til hverdag også.”
Pailletter er ikke kun til fest
For nogle kan tanken om at iklæde sig glimmer – og nok særligt den opmærksomhed, der følger med – give en smule rysten på hånden. Men her har June og Susanne gode råd, som de altid selv følger.
”Du kan selv mærke det, når du har tøjet på. Er det noget, du kan lide at have på, eller er det noget, du ikke kan lide at have på? Og det synes jeg, du skal spørge dig selv om,” siger Susanne.
Og det er også noget, datteren June kan nikke genkendende til.
”Du skal ikke tænke så meget over, hvad andre synes om dig. Du skal ikke klæde dig på for andre, du skal klæde dig på for dig selv. Hvis du selv er glad for det, og du synes, at det klæder dig, så er det jo sådan, det er. Men det er en øvelse, og det er ikke noget, man lærer fra den ene dag til den anden,” siger hun.
Det funklende univers, June og Susanne har bygget op i den fysiske butik i Vejle og online, har vist sig at være i stor efterspørgsel. Glitter er simpelthen et hit, og Staun-kvinderne opfordrer deres kunder til, at det festlige stof ikke kun skal frem fra skabet til særlige lejligheder.
”Vi har indført en glitterfredag i butikken, så vi altid har noget glitter på om fredagen. Der er flere af vores kunder, der også har indført det på deres arbejde,” siger June.
Og dresscoden skaber også lidt ekstra god stemning til fredagen.
”Det gør det hele lidt mere festligt. Vi har meget god energi, og vi er glade,” siger Susanne.
”Sjovt skal det være. Jeg synes, det er dejligt at vise ting frem, som er pæne til alle og enhver,” uddyber hun og datteren June stemmer i:
”Når vi viser noget på Instagram, så er der meget glitter, men til det rigtige event og til den rigtige dag eller aften, kan det være det helt perfekte outfit,” fortæller hun.
Opmærksomhed på de sociale medier
Kvindernes stil har vakt stor opsigt på de sociale medier, og i den seneste tid har flere store profiler delt nogle af de videoer, som June og Susanne poster på Staun Denmarks instagram. Pailletter, glimmer og en jysk dialekt har fået mange til at følge med, men for kvinderne fra Vejle er stilen ikke ny.
”Vi følger jo vores egen stil,” fortæller Susanne, og June er helt enig.
”Ja, vi følger ikke den danske mode, det er mere tidløst,” siger hun.
Opmærksomheden omkring deres stil har også været til at mærke i virkeligheden.
”Jeg var i Odense, hvor jeg skulle spise sushi. Så var der en kvinde, der råbte ”hej Susanne”, fordi hun havde set os på Instagram. Jeg kunne ikke lade være med at grine og vinke. Det er positiv energi, synes jeg, og det er sådan noget, jeg godt kan lide,” siger Susanne.
Videoerne har også gjort, at der er kommet nye kunder i butikken.
”Vi havde en kunde, der havde set vores videoer, mens han fik sin morgenkaffe. Han boede omkring Rungsted på Sjælland, men så sagde han til sin kone, at de var nødt til at køre herover. Han fortalte os, at han havde arbejdet med marketing, og at vi havde knækket nøden,” siger hun.
Hvad det præcist er, der tiltrækker opmærksomhed til Staun Denmark, er svært at sige, men June har en teori.
”Jeg tror, det er vores energi. Vi har altid fået at vide, at vi er meget positive. Helt generelt har vi fået utroligt mange søde beskeder,” fortæller June.
Hun forklarer, at de er helt med på, at der vil være nogen, der har meninger om dem, når de poster noget på internettet.
”Vi går med make-up, og Susanne har en blå make-up, som fremhæver hendes øjne, fordi de er blå. Det er faktisk superflot.”
Men kommentarerne, der nogle gange kommer, rammer ikke de to vejlensere.
”Vi ved godt, hvad vi poster, når vi poster noget. Vi har siddet og kigget det hele igennem og tænkt, ”den er sjov”, eller ”den er god”. Nogle gange giver vi Susanne en stor hat på, fordi hun er et lille menneske, og det er lidt sjovt. Vi prøver at få en anden vinkel på, når vi viser produkterne,” slår June fast.
Og Susanne har heller ikke noget imod det.
”Det gør ikke mig noget, at jeg er blevet lidt kendt på nogle egne, så længe det er på en måde, jeg kan stå inde for. Så gør det mig ikke noget. Et smil kan altid smitte,” siger hun.