June og Susanne er gået viralt for deres funklende look: ”Det er tidløst”
Kvinderne bag tøjbutikken Staun Denmark har fået meget opmærksomhed for deres særlige stil. Her fortæller de om deres vision, og hvordan det har været at gå viralt.
Hvis din algoritme minder om vores, så er June og Susanne
Staun helt sikkert velkendte ansigter for dig.
Kvinderne bag tøjbutikken Staun Denmark poster videoer på
deres Instagram, der i den seneste tid har tiltrukket sig meget opmærksomhed.
Folk er fascinerede af deres look, der bedst kan beskrives
som en god blanding af alt, der funkler. Deres univers er fyldt med pailletter,
glimmer og glitter, og det har gjort deres videoer iøjnefaldende i vores feed.
alt.dk har talt med mor og datter, der sammen driver
forretningen, om, hvad deres vision er, og hvordan det har været at gå viralt.
En passion for tøj
Susanne og June har drevet butikken sammen siden 2006. I 2016 overtog June hele butikken, men hendes mor er
stadig med som sparringspartner og husmodel.
Susanne og June Staun står bag virksomheden 'Staun Denmark'.Foto: Privat
”June spurgte mig,
om jeg ville være model for hende, så det blev jeg. Tøj har altid været min
passion. Jeg elsker tøj,” fortæller Susanne.
Og det er en
passion, som datteren June deler.
”Jeg kan godt lide
at kombinere outfits, man kan have på til både hverdag og fest. I stedet for at
det hele skal være gråt og sort, så synes jeg, det skaber et flot outfit, hvis
man blander noget lyst, noget beige eller glitter ind i det,” fortæller June og
uddyber, at der er mange, der efterspørger netop det.
”Folk kommer ind og
siger, at de skal bruge en kjole til en fødselsdag eller en ferie, men vi har
også set et marked i, at det ikke kun behøver at være op til en højtid. Vi
sælger jo ikke store festkjoler, det er noget, folk kan bruge til hverdag
også.”
Annonse
Pailletter er
ikke kun til fest
For nogle kan
tanken om at iklæde sig glimmer – og nok særligt den opmærksomhed, der følger
med – give en smule rysten på hånden. Men her har June og Susanne gode råd, som
de altid selv følger.
Annonse
”Du kan selv mærke
det, når du har tøjet på. Er det noget, du kan lide at have på, eller er det
noget, du ikke kan lide at have på? Og det synes jeg, du skal spørge dig selv
om,” siger Susanne.
Og det er også
noget, datteren June kan nikke genkendende til.
”Du skal ikke tænke
så meget over, hvad andre synes om dig. Du skal ikke klæde dig på for andre, du
skal klæde dig på for dig selv. Hvis du selv er glad for det, og du synes, at
det klæder dig, så er det jo sådan, det er. Men det er en øvelse, og det er ikke
noget, man lærer fra den ene dag til den anden,” siger hun.
Det funklende
univers, June og Susanne har bygget op i den fysiske butik i Vejle og online,
har vist sig at være i stor efterspørgsel. Glitter er simpelthen et hit, og Staun-kvinderne
opfordrer deres kunder til, at det festlige stof ikke kun skal frem fra skabet
til særlige lejligheder.
”Vi har indført en
glitterfredag i butikken, så vi altid har noget glitter på om fredagen. Der er
flere af vores kunder, der også har indført det på deres arbejde,” siger June.
Og dresscoden
skaber også lidt ekstra god stemning til fredagen.
”Det gør det hele
lidt mere festligt. Vi har meget god energi, og vi er glade,” siger Susanne.
”Sjovt skal det
være. Jeg synes, det er dejligt at vise ting frem, som er pæne til alle og
enhver,” uddyber hun og datteren June stemmer i:
”Når vi viser noget
på Instagram, så er der meget glitter, men til det rigtige event og til den
rigtige dag eller aften, kan det være det helt perfekte outfit,” fortæller hun.
Opmærksomhed på
de sociale medier
Kvindernes stil har
vakt stor opsigt på de sociale medier, og i den seneste tid har flere store
profiler delt nogle af de videoer, som June og Susanne poster på Staun Denmarks
instagram. Pailletter, glimmer og en jysk dialekt har fået mange til at følge med,
men for kvinderne fra Vejle er stilen ikke ny.
”Vi følger jo vores
egen stil,” fortæller Susanne, og June er helt enig.
”Ja, vi følger ikke
den danske mode, det er mere tidløst,” siger hun.
Opmærksomheden
omkring deres stil har også været til at mærke i virkeligheden.
Annonse
”Jeg var i Odense,
hvor jeg skulle spise sushi. Så var der en kvinde, der råbte ”hej Susanne”,
fordi hun havde set os på Instagram. Jeg kunne ikke lade være med at grine og
vinke. Det er positiv energi, synes jeg, og det er sådan noget, jeg godt kan
lide,” siger Susanne.
Videoerne har også
gjort, at der er kommet nye kunder i butikken.
”Vi havde en kunde,
der havde set vores videoer, mens han fik sin morgenkaffe. Han boede omkring
Rungsted på Sjælland, men så sagde han til sin kone, at de var nødt til at køre
herover. Han fortalte os, at han havde arbejdet med marketing, og at vi havde
knækket nøden,” siger hun.
Susanne Staun optræder ofte som model på butikkens Instagram-profil.Foto: Privat
Hvad det præcist
er, der tiltrækker opmærksomhed til Staun Denmark, er svært at sige, men June
har en teori.
”Jeg tror, det er
vores energi. Vi har altid fået at vide, at vi er meget positive. Helt generelt
har vi fået utroligt mange søde beskeder,” fortæller June.
Hun forklarer, at
de er helt med på, at der vil være nogen, der har meninger om dem, når de
poster noget på internettet.
”Vi går med
make-up, og Susanne har en blå make-up, som fremhæver hendes øjne, fordi de er
blå. Det er faktisk superflot.”
Men kommentarerne,
der nogle gange kommer, rammer ikke de to vejlensere.
”Vi ved godt, hvad
vi poster, når vi poster noget. Vi har siddet og kigget det hele igennem og
tænkt, ”den er sjov”, eller ”den er god”. Nogle gange giver vi Susanne en stor
hat på, fordi hun er et lille menneske, og det er lidt sjovt. Vi prøver at få
en anden vinkel på, når vi viser produkterne,” slår June fast.
Og Susanne har
heller ikke noget imod det.
”Det gør ikke mig
noget, at jeg er blevet lidt kendt på nogle egne, så længe det er på en måde, jeg
kan stå inde for. Så gør det mig ikke noget. Et smil kan altid smitte,” siger
hun.
Om Staun Denmark
Salg af tøj på nettet og i fysisk butik i Vejle
Drevet af June Staun med hjælp fra Susanne Staun
Har eksisteret siden 2006 og handlet med tøj siden 2013