Mænd og stiletter

Mød manden, der vil sælge stiletter til alle danske mænd

Laurentin Cosmos er på en mission, der involverer høje hæle.

En mand med tilbagestrøget hår og grå skægstubbe går rundt i Kastrup Lufthavn iført cowboybukser og blazer.

Over skulderen har han en weekendtaske i flettet, mørkeblåt læder, og om halsen bærer han et tyndt vævet tørklæde i beige.

Og så er der skoene. 

De har høje hæle, spidse snuder og røde såler.

Manden, der klikker rundt i dem, hedder Laurentin Cosmos, og han har en mission. 

- Det her handler om at gøre verden til et bedre sted. Om at skabe lige rettigheder for mænd og kvinder. Missionen er at sætte kønnene fri, siger han til ALT.dk. 

Sammen med sin forretningspartner vil Laurentin sælge unisex tasker og sko – heriblandt hæle til mænd.

Og hælene skal mændene kunne træde i uden at blive sat i bås som homoseksuelle eller kaldt skældsord som ”bøsserøv”, for det handler ikke om seksuel orientering, men om ligestilling, mener den 46-årige danske iværksætter og tidligere marketingdirektør for Flying Tiger Copenhagen og Nordic Media & Digital Director for L’Oréal.

Sammen med partneren Tristian Sommer har han skabt webshoppen ’Laurentin Cosmos’, hvor kunder af begge køn blandt andet kan bestille hæle i op til størrelse 46. Skoene er produceret i Italien, koster i omegnen af 3-5.000 kr., og så har de navne som "Celebrating Equality” og ”Having Fun No Gender Rules”.

Det handler kort sagt om at komme kassetænkning og kønsstereotyper til livs, forklarer Laurentin Cosmos:

- Jeg er træt af fordomme. Jeg er træt af, at folk glemmer, at der er ligeså store forskelle mellem mænd og mænd og kvinder og kvinder, som der er mellem mænd og kvinder, siger han.

Mandefødder i kvindesko

Det kan måske være svært for de fleste at se en direkte sammenhæng mellem stiletter og ligestilling, men den er der, mener Laurentin.

-  Stiletten er et symbol på noget ekstremt kvindeligt, men jeg skal da også kunne gå i høje hæle, hvis jeg har lyst til det, uden at det gør mig til mindre ”mand”. Mange designere er begyndt at lave nederdele og den slags til mænd, men det kommer ikke rigtigt ud over rampen. Hvis du går på Strøget og har lyst til at købe en nederdel eller et par stiletter som mand, er der ingen muligheder, så vi er nødt til at skabe det univers selv.

- Det er jo lidt spøjst, at hvis man som kvinde tager noget maskulint på – sneakers, en blazer, et slips – og tilegner sig traditionelle maskuline værdier, så bliver man sej. Men hvis en mand omvendt låner noget fra de traditionelle kvindelige værdier, så er han en mærkelig mand, der ikke helt kan accepteres. Jeg har gået i høje hæle i mange år, og jeg tror, at det har haft en indvirkning på nogle af mine jobs. Jeg har været dagens samtaleemne, hvis jeg er gået på arbejde i stiletter, og har generelt fået meget mindre respekt og anerkendelse, fordi jeg var ”ham den mærkelige.”

Hvorfor tror du, at folk reagerer så stærkt på det?

- Jeg ligner ikke umiddelbart en transseksuel eller homoseksuel mand, jeg ser meget ”almindelig” ud, og det tror jeg, skræmmer mange, fordi de ikke kan sætte mig i en kasse. De ved ikke, hvordan de skal forholde sig til det.

Men kan der ikke også gå for meget unisex i den? Kan der ikke være en værdi i, at man giver plads til netop at dyrke forskellighederne mellem de to køn?

- Jo, og det fungerede rigtig godt i 50’erne, men ikke i dag. Jeg forstår godt pointen, for det handler jo også om, hvad vi finder attraktivt ved den partner, vi er sammen med, men jeg tror, at vi blander tingene sammen. Jeg har stadig lyst til at betale middagen og åbne døren, når jeg er ude at spise med en date. Jeg har til gengæld ikke lyst til at bore i væggen. Men intet af det har jo noget at gøre med, om jeg har lyst til at gå i høje hæle eller ej. Når kvinder argumenterer for mere forskel mellem kønnene, så bliver jeg lidt sur, fordi jeg tænker: Du render rundt i jakkesæt og slips og har alt mit tøj på, og så står du og siger, at der skal være forskel på mænd og kvinder? 

Jeg kunne forestille mig, at du har fået en del spørgsmål ang. din seksualitet?

- Ja, og jeg er heteroseksuel. Jeg er slet ikke til mænd. Jeg har været gift og har altid haft pigekærester, så det her har slet ikke noget med seksualitet at gøre. At tænke, at fordi man ser en mand gøre noget feminint, så må han nødvendigvis være bøsse, det er jo en helt latterlig og endimensionel tilgang til tingene. 

Det handler om magt og sex

Laurentin Cosmos fortæller også, at nogle reagerer voldsomt på mande-stiletterne på de sociale medier.

- Folk skriver ”er du syg i hovedet?” og den slags, og det er jo bare en mand i stiletter. Det er interessant. For hvis en mand kan skabe så meget negativ opmærksomhed ved at gå i høje hæle, hvor langt er vi så egentlig kommet med ligestillingen?

De stærke reaktioner skyldes sandsynligvis de tanker og følelser, vi knytter til stiletten som et symbol på noget feminint og sexet, mener han.

- Stiletten er jo virkelig farlig, fordi den er forbundet med sex, og sex handler om magt. Jeg datede en pige i januar, og hun sagde: ”Jeg kan simpelthen ikke have, at du har højere hæle på end mig. Fordi det er mit. Det er mit symbol.” Så svarede jeg: ”Prøv at høre. Du tonser rundt, og du er direktør, og alt muligt andet – du tjener mange flere penge, end jeg gør, men du siger stadig, at stiletten er din?”

En ny tendens?

Og måske er der noget om snakken. I år har flere store brands i hvert fald skiltet med nye unisex tøjkollektioner – fra H&M og ASOS til Tommy Hilfiger og Vetements. Samtidig trækker det ikke længere store overskrifter, når mandlige modeller går ned ad catwalken iført kjoler og andet tøj, der traditionelt set associeres med kvinder. Et andet eksempel er fra sidste år, hvor skuespilleren og rapperen Jaden Smith (Will Smiths søn, red.) optrådte i nederdel for Louis Vuitton for netop at nedbryde kønsstereotyper.

Der er dog næppe et stort marked for stiletter til heteroseksuelle mænd i Danmark, mener modeekspert og vært på DR K Chris Pedersen. Han ser i højere grad projektet som en gimmick, der handler mere om brand og statement, og som taler ind i den kulturelle samtale om køn og ligestilling, der foregår mange steder i dag.

- Jeg forestiller mig ikke, at der er vanvittigt mange mænd, der kommer til at gå rundt i den type sko, men nu ved dem, der vil, hvor de kan få dem henne. Og så ved kvinder, der bruger store sko, hvor de kan få deres store sko henne, siger han.

Hvorfor tror du ikke, at danske heteroseksuelle mænd vil hoppe med på den bølge på sigt?

- Det kan da også godt være, at de kommer til at gøre det på sigt. Vi taler bare mange mange år, siger Chris Pedersen og påpeger, at kønsstrukturerne i et samfund er svære at rokke ved.

- Der var ikke nogen, der talte om rettigheder for transseksuelle for bare seks år siden. Der var heller ikke nogen, der talte om ”gender-queer” eller køn som performance. Det var sådan noget akademisk snak, som kun skete på universiteterne. Nu er der endelig en mainstreamsamtale, men vi skal også bare huske, at der gik 100 år fra kvinderne fik stemmeret til, at der kom en dansk kvindelig statsminister. Og vi har ikke kunnet få en amerikansk. Så det er kun nogle bittesmå dryp, siger Chris Pedersen.

Han mener, ligesom Laurentin også påpeger, at det i dag i langt højere grad er kvinderne, der dyrker maskuline beklædningsgenstande som traditionelle herresko og jakkesæt, fordi det signalerer magt. Stiletten signalerer noget helt andet.

- Den er svær at bevæge sig i og handler også lidt om at objektivisere kroppen. Den forlænger benene, gør røven pænere og skaber lidt svaj ved numsen, så den er jo et slags seksualobjekt, siger han og argumenterer for, at det stadig er et ”heftigt statement” at gå rundt i høje hæle som mand.

- Der sker nogle skred i forhold til køn, men der er stadig meget langt fra den unge generation på 15-20 år, som er vokset op med sociale medier og denne her snak, til at den 40-årige mand, der arbejder i den lokale bank i Aalborg, tager højhælede sko på. Så fremme i skoene er vi trods alt ikke endnu.

Laurentin Cosmos er dog optimistisk i forhold til at få langet nogle hæle i størrelse 41+ over disken. Han er overbevist om, at der er et marked for dem i Danmark - og ikke mindst et stort potentiale i andre globale storbyer som New York, London, Mexico City og Tokyo.

- Jeg ved fra nogle af skobutikkerne i København, at de har en fast gruppe af mænd, som kommer og køber høje hæle. Men vi arbejder også for at få succes i udlandet. Og så tror jeg generelt, at der er et stort marked for kvinder, som søger kvalitetshæle i store størrelser, siger han.

LÆS OGSÅ: Medina designer tøj: Se hendes kollektion her

LÆS OGSÅ: Nina Agdal om sin krop: "Jeg giver ikke en fuck..."

LÆS OGSÅ: Cecilie Haugaard: "De her jeans sidder så perfekt, at jeg købte to par af samme model"