Her er indkøbslisten til dig, der gerne vil redde verden
Det er ikke spor svært at fjerne den dårlige samvittighed, når du svinger dankortet. Det handler bare om at fylde din kurv med velgørenhed.
Børn i nød, manglende ligestilling og verdenshavenes høje plastindhold er ikke ligefrem opmuntrende emner, men ikke desto mindre er det sager, som vi skal have gjort noget ved.
Her er indkøbslisten, der både stiller din shoppetrang og gavner din omverden:
Kender du en, der er træt af at have beskidte briller? Eller måske er det dig selv? Danske Monkeyglasses gør en brav kamp for vores klima. I deres Zero Waste-produktion bliver alle udskårne rester fra produktionen lavet til accessoires eller omsmeltes og indfarves til deres ”Recycled Black”-briller. Med deres brille-polish-kit kan du hjælpe brandet med at passe godt på kloden, mens du passer på dine briller. I kittet får du deres egen økologiske kokossæbe, en børste, der er håndbundet af medlemmer fra Blindes Arbejde og en pudseklud af genvundet plastik, som kan returneres i plastgenbrug – det samme kan sæbetuben. Dét er smart.
Hvis dine briller ikke kan gøres rene, og det er tid til nye, kan du aflevere dem hos Monkeyglasses, som videreformidler dem til Syn for sagen – en slags ”Optikere uden grænser”, der rejser til udviklingslande og laver synstests, hvorefter de deler de brugte, danske briller ud, efter de er blevet opmålt og restaureret af danske optiker-studerende.
Eyewear Polish Kit, Monkeyglasses, 299 kr.
Brandet SOKO står for at organisere en ansvarlig og bæredygtig produktion, hvor kunsthåndværkere i Kenya skaber smykker af alt fra genanvendt messing til etisk fremstillet horn. Ved at købe hos SOKO får du ikke bare fantastiske smykker, men du fremmer også håndværkerinnovation og iværksætteri i de udsatte områder.
”Vi arbejder hver dag med håndværksmæssige iværksættere for at opbygge deres forretninger, forbedre produktionskapacitet og øge indtægterne bæredygtigt,” siger SOKO om deres værdigrundlag.
Øreringe af messing og horn, SOKO, 470 kr.
Nu kan du støtte op om kampen mod kræft ved at købe årets Knæk Cancer-T-shirt. Bag T-shirten står Part Two og Boozt.com, og designet viser den velkendte Knæk Cancer-blomst i en ny fortolkning. Skuespillerinde Rosalinde Mynster er med til at sætte fokus på det gode formål.
”Min far har haft leukæmi, så jeg ved, hvordan det er, når én man står nær rammes af kræft. Jeg håber på flere midler til forskning inden for flere felter i behandling og forebyggelse af kræft. Jeg så fx gerne en mere holistisk tilgang, hvor der sættes fokus på, at krop og sind hænger sammen. I min situation oplevede jeg, hvor vigtigt det var at turde snakke om sygdommen for at aftabuisere den og angsten for døden, og derfor stiller jeg op for denne vigtige sag,” fortæller Rosalinde Mynster.
T-shirt, Part Two for Knæk Cancer hos Boozt.com, 250 kr. For hver solgt T-shirt går 100 kr. til Knæk Cancer.
Den uafhængige forening, Patientforeningen Lungekræft, har siden 2005 hjulpet danskere med lungekræft eller lungehindekræft og deres pårørende igennem den svære tid med sygdommen. Det var en sag, som guldsmed og smykkedesigner, Josephine Bergsøe, tænkte kunne bruge lidt ekstra opmærksomhed, og derfor valgte hun at skabe vedhænget Flow til fordel for foreningen. Vedhænget er et fint blad, der på smukkeste vis symboliserer fotosyntesen, og den ilt vi optager i vores lunger og omdanner til energi. Vedhænget fås i enten Sterling sølv eller med 18 karat forgyldning.
Vedhæng med snor i valgfri farve, Josephine Bergsøe, 350 kr. Al overskud går til Patientforeningen Lungekræft.
Har du skænket dit plastforbrug en tanke? Overvej lige hvor meget plastemballage du smider ud hver eneste måned. Hvis du vælger L’Oreals nye miljøvenlige alternativ, har dit forbrug en lidt mindre skadelig effekt på miljøet. I deres nye hårplejeserie er der udelukkende brugt genanvendeligt emballage og naturlige ingredienser. Det eneste, der er undtaget, er pumpen, som let kan afmonteres. Alle overflødige kemikalier og farvestoffer er fjernet, men til gengæld er der tilsat soya- og kokosolie, der beskytter hårstrået, styrker håret og giver det glans. At priserne ovenikøbet er til at overkomme, er kun et plus!
Hårpleje, Botanicals L’Oreal hos Nicehair, 60-80 kr. (sponsoreret)
Den danske designer Henrik Vibskov støtter for fjerde år i træk Red Barnet med bæredygtige styles til både børn og voksne. Al overskuddet går til Red Barnets arbejde – blandt andet for børn på flugt.
T-shirt, Superflex for Red Barnet, 300 kr.
Det er dog ikke kun økologiske T-shirts, der er kommet ud af samarbejdet mellem Red Barnet og Henrik Vibskov. I år lanceres en cool, bæredygtig regnjakke lavet i samarbejde med ELKA Rainwear, hvor al overskud fra salget også går til Red Barnets arbejde. Regnjakken er lavet af 100 % genanvendt polyester med en ftalatfri belægning og med Every Child-logoet på, som har været gennemgående de sidste 4 år. Regnjakken findes i størrelserne 2-10 år til 390 kr. og XS-XL til 600 kr.
Regnjakke, Henrik Vibskov for Elka Rainwear Denmark for Red Barnet, 390-600 kr.
Idéen til Mads Zs smykke "Me & My Angel" kom fra hans ønske om at støtte det store arbejde, som Julemærkefonden gør hver dag for at bekæmpe mobning, ensomhed og lavt selvværd hos børn og unge i Danmark. Det blev til en rund amulet med en engel fastgjort inden i. Engle kan prikkes ud, så du får en engel i én halskæde og en amulet med englens silhuet i en anden. Lidt ligesom de gode, gamle venindehalskæder symboliserer kæden den sammenhørighed og kærlighed, der er imellem to venner. Halskæden kommer med to kæder og fås i enten Sterling sølv eller med 18 karat forgyldning.
Halskæde, Mads Z, 785 kr. For hver solgt smykke går 100 kr. til Julemærkefonden.
Siden 1994, hvor MAC introducerede Viva Glam-læbestiften, har brandet doneret overskuddet fra salget ubeskåret til støtte af HIV- og Aids-ramte i hele verden. Denne er lavet i en smuk lyserød og giver dig en god portion farve.
Læbestift, MAC hos Magasin, 170 kr.
Mere end 200 millioner børn lever i lande, der er ramt af konflikt, krig, sult og epidemier. Det vil det franske modehus Louis Vuitton gøre op med. Siden januar 2016 har de samarbejdet med UNICEF og skabt smykket ’Silver Lockit’, hvis salg har indsamlet over 17 millioner danske kroner. Pengene går til at give udsatte børn i Syrien livsvigtig nødhjælp, og fra salget af hvert armbånd doneres 750 danske kroner til UNICEF. Sejt!
Armbånd, Louis Vuitton, 1.850 kr.
Hver gang TOMS sælger et par sko, gives et par til en person i nød, og TOMS har i dag uddelt over 70 millioner sko til børn i fattige lande. Køb nye sko med god samvittighed!
Sko, TOMS host Boozt.com, 600 kr.
Har du tænkt over, hvordan din T-shirt er produceret? Og hvem pengene reelt går til? Dansk Flygtningehjælp er gået sammen med musiker, TV-vært og tøjdesigner, Ihan Haydar, som selv kom til Danmark som flygtning fra Irak, og de har sammen designet en sej T-shirt. Den er produceret under certificerede forhold, der lever op til etiske og miljømæssige standarder. Overskuddet fra salget går bl.a. til at hjælpe mennesker på flugt i Yemen, flygtninge i Syrien og Bangladesh.
T-shirt, Ihan Haydar for Dansk Flygtningehjælp, 200 kr.
Miljøet har også brug for en kærlig hånd, og Zenz er en grøn frisørkæde, der tænker på klima, sundhed og mennesker. De producerer selv deres svanemærkede produkter, og i deres sortiment er blandt andet denne: Den danske supermodel Helena Christensens favoritolie til krop og hår.
Kropsolie, Zenz, 320 kr.
I 2015 lancerede UN Women deres samarbejde med ”Onebracelet” – armbåndet, hvorfra samtlige indtægter doneres til Onebracelet og UN Women, der kæmper for ligestilling og kvinders rettigheder generelt.
Armbånd, ONEBRACELET, 90 kr.
God fornøjelse! Lad os sammen give miljøet og verden en hjælpende hånd.