Adidas: Fra familiefejde til ikoniske sneakers
Adidas er gået fra en bitter fejde med Puma til verdens mest populære sneakerbrand,hvis skosalg for nylig overhalede Nike.
Historien om Adidas er også historien om Puma og to tyske brødres bitre rivalisering. I 1920’erne startede Adolf (Adi) og Rudolf (Rudi) Dassler deres eget skomærke i moderens vaskerum i sovebyen Herzogenaurach, og firmaet The Dassler Brothers Sports Shoe Company blomstrede takket være introverte Adis håndværkssnilde og ekstroverte Rudis sælgerevner. Godt nok meldte begge brødre sig ind i Hitlers naziparti i 1933, men de fik alligevel overtalt den sidenhen legendariske amerikanske løber Jesse Owens til at bære deres sko, da Owens i 1936 vandt hele fire OL-guldmedaljer i Berlin.
Owens sejre fik salget af Dassler-brødrenes sko til at eksplodere, men et voksende uvenskab mellem Adi og Rudi ulmede. En teori går på, at Rudi skulle have haft en affære med Adis kone, men uanset hvad førte duoens mange skænderier til, at de i 1947 gik hver til sit. Rudi grundlagde sit eget firma Ruda – senere Puma – mens Adi skabte Adidas – en sammentrækning af hans for og efternavne.
I årtier kæmpede Rudi og Adi om at klæde fodboldstjerner og olympiske atleter på, og brødrene blev aldrig forsonet. I dag er de begravet i hver deres ende af Herzogenauracs kirkegård, mens deres respektive firmaer dog begravede stridsøksen i 2009 med en venskabsfodboldkamp.
Adidas Superstar, Kanye West & Stella McCartney
Adidas har stået bag en stor del af sportsverdenens mest ikoniske sneakers – deriblandt Adidas Samba fra 1949, Stan Smith fra 1971 (opkaldt efter den amerikanske tennisstjerne af samme navn) og naturligvis Adidas Superstar, der kom på markedet i 1969 og for mange er essensen af Adidas.
Adidas’ fokus på at profilere sine klassikere igennem diverse designerrelanceringer har sikret firmaet dets stærke position på markedet, og i 2004 fik Adidas ligeledes en high fashion-saltvandsindsprøjtning af den engelske designer Stella McCartney, hvis sportslinje for Adidas medvirkede til at kickstarte det 21. århundredes athleisure-tendens.
Det samme gjorde kollaborationerne med amerikanske Alexander Wang og designer og popkulturs-darling Jeremy Scott, der siden 2002 har genfortolket Adidas skomodeller på fantasifuld, og i et enkelt tilfælde stærk kontroversiel vis. Således fik Adidas og Scott et rap over nallerne i 2012, da sneakeren JS Roundhouse Mids ramte hylderne med, hvad der lignede fodlænker om anklen. Det gav associationer til slavetiden, og skoene blev trukket tilbage i en ruf.
Adidas mest populære samarbejde til dato er partnerskabet med rapper Kanye West, hvis Yeezy-linje og limited edition sneakers genererer hidtil uset shoppehysteri og skruer Ebay-priserne på Yeezy-sneakers op mod 10.000 kroner. Som sloganet går: “Impossible is nothing.”