Historien bag Puma

Puma: Hit hos it-girls & supermodeller

Puma har lagt striden med Adidas bag sig og er blevet en favorit blandt vor tidsit-girls og supermodeller.

Efter at være udsprunget af de tyske Dassler-brødres fejde i 40’erne kæmpede Puma i mange år med Adidas om at blive det foretrukne mærke blandt olympiske atleter og professionelle fodboldhold. Adidas vandt striden på den lange bane, men Puma skabte sin egen niche og voksede til et af verdens ubestridt mest populære sportsbrands.

Pumas nu ikoniske Basket-sneaker så dagens lys i 1968, og mens skoen oprindeligt var tænkt som en opvarmningssko til basketballspillere, blev det enkle design og den gode komfort hurtigt adopteret af den spirende hiphopkultur, hvor et par Puma Basket blev synonym med ultimativ cool.

Modellen er stadig en af Pumas bedst sælgende sko, der har vundet sportsbrandet kendisfans gennem næsten 50 år – deriblandt Rihanna, der ikke blot går i klassikeren, men også har fungeret som kreativ direktør for Pumas kvindetøjslinje siden 2014. Rihanna designer desuden sin egen Puma-kollektion ved navn Fenty, og særligt sangerindens Puma Creepers med den tykke sål har fået sportsbrandets sneaker-salg til at ryge i vejret.

Fokus på bæredygtighed og miljø

Ligesom konkurrenterne Nike og Adidas er Puma igennem tiden blevet kritiseret for at udnytte underbetalt arbejdskraft i Asien. Men i stil med Nike, der i midt 00’erne blev ramt af en mediestorm for at bruge sweatshopfabrikker, og måtte omlægge dele af sin forretningsmodel, har Puma i de senere år arbejdet målrettet mod større transparens i sin produktion. Og for at fremme bæredygtighed og mindske produktionens miljøaftryk.

Pumas flirt med mode og kunstbranchen tog form i 2004, da brandet indgik samarbejde med den franske møbeldesigner Philip Starck, og to år senere med den engelske designer Alexander McQueen, der designede en rasende populær skokollektion for Puma. Herefter blev modeflirten cementeret som en officiel kærlighedsaffære, da Puma i 2008 udnævnte den anerkendte tyrkiske designer Hussain Chalayan til kreativ direktør, mens Puma omvendt erhvervede størstedelen af Chalayans eponyme mærke.

Rihanna-kollektion

Samarbejdet skulle vise sig at give Puma en vis sofistikeret, mere underspillet moderigtig kant i forhold til konkurrenternes design, og mærket har siden gjort en dyd ud af at finde sine kampagnemodeller blandt modeverdenens højest profilerede it-piger. Således er Cara Delevingne igen i år ansigt for Puma, og da Rihanna lancerede sin første runway-kollektion for Puma i februar sidste år, var det med en veritabel buffet af de største modeller på catwalken – søstrene Gigi og Bella Hadid, Taylor Hill og Stella Maxwell, og supermodel Naomi Campbell og komiker Chris Rock klappende på front row.