Historien om 5 af verdens største sportsbrands: Ikoniske sneakers og superstjerner
Sneakers og træningstøj er ikke længere forbeholdt sveddryppende sportsudfoldelser, men en del af de flestes hverdagsgarderobe. Her får du historien om fem af verdens største sportsbrands.
Da salget af sneakers til kvinder sidste år for første gang nogensinde overhalede salget af højhælede sko, sendte det ikke blot et markant signal til modebranchens stilethierarki, men cementerede også det faktum, at athleisure – sporty beklædning til hverdag – er blevet det 21. århundredes mest fremtrædende stilretning.
En tendens, der går harmonisk hånd i hånd med vor tids øgede fokus på en aktiv livsstil og en sund, stærk krop, og som har inspireret adskillige kendiskvinder til at springe ud som sportstøjsdesignere, fra Beyonce med mærket Ivy Park til Kate Hudson med Fabletics – alt imens blandt andre Rihanna og Scarlett Johanssen har indgået designsamarbejder med førende sportsbrands.
Guccis sneakers fadæse
Selv modekejseren Karl Lagerfeld blåstemplede athleisure, da han i 2014 sendte sine modeller på Chanels catwalk i Paris iført sneakers og omvendte de sidste indædte athleisure-skeptikere på front row. Men modebranchens fortolkninger af sporty chic kan dog også gå for vidt, som Gucci i år måtte sande, da mærket lancerede hundedyre beskidte sneakers som en del af sin cruise-kollektion.
Gucci-sneakeren blev mødt med latterliggørelse blandt ’sneakerheads’ (dedikerede sneaker-fans), for hvem der ikke er i tvivl om, at de bedste sneaker-modeller fås hos sportsbrandene, der kontinuerligt præsenterer opgraderede versioner af favoritter som Nikes Air Jordan og Adidas’ Superstar – og skaber notorisk lange køer og shoppehysteri uden for butikkerne, når et par limited edition sneaks rammer hylderne.
Her er historien om fem legendariske sportsbrands og deres vej frem.