To veninder savnede en glidecreme. Nu har de lavet et produkt, der vil overraske dig
De to veninder Julie Herskin og Cecilie Hjelmager var godt og grundigt trætte af, at de tilgængelige produkter indenfor ”sex-wellness” føltes ensidige og usexede. Derfor besluttede de sig for at ændre det.
Fortjener vi ikke alle sammen at kunne tale åbent og ærligt om vores behov – især når det kommer til sex?
Og måske endda involverer produkter som glidecreme?
Det mener de to kvinder Julie Herskin og Cecilie Hjelmager, der står bag virksomheden Sitre. Målet med Sitre er at aftabuisere sex samt skabe nogle produkter, der er inkluderende og imødekommende, uanset hvilke behov du måttet have.
Ideen bag Sitre udsprang i sommeren 2020, hvor de to veninder snakkede om, hvordan det egentligt kunne være, at mange af de produkter, der anvendtes under sex, føltes så usexede.
”Vi syntes, at der var et hul i markedet indenfor ”sex-wellness”. Vi var personligt trætte af, at vi ikke følte os imødegået af de produkter, der var tilgængelige,” fortæller Cecilie Hjelmager, der udgør den ene halvdel af firmaet.
”Der er to ender af skalaen i produkter indenfor sex-wellness: Der er dem, der anvender ord som ”naughty” og ”dirty”, som om produktet hører hjemme i en pornofilm. Det føles sjældent ægte eller relaterbart for mig. Og så er der den anden ende af skalaen, der er lige så slem. Det er pharmaprodukterne,” fortæller Julie Herskin.
”Hvis du f.eks. lider af vaginal tørhed, har du ikke brug for et produkt, der skriger, at der er noget galt med dig. For det er der ikke,” tilføjer hun.
Startskuddet
Følelsen af ikke at kunne genkende sig selv i produktbeskrivelserne satte tankerne i gang hos de to kvinder.
Til at starte med lavede de en undersøgelse i deres eget netværk med 130 deltagende for at undersøge, om der var andre, der havde det på samme måde.
Til de to veninders store overraskelse svarede hele 78 procent af de adspurgte, at de produkter, de anvendte under sex, faktisk var et turnoff for dem.
”Det er grotesk, at de tilgængelige produkter slet ikke stemte overens med, hvad folk ville have. Sex foregår jo lige så meget oppe i hovedet, som det gør i kroppen. Og vi syntes, at der manglede produkter, der tog sig af begge dele. Både i forhold til design og ingredienser,” siger Julie Herskin.
Resultatet af undersøgelsen blev startskuddet for de to kvinder.
Begge havde erfaring med design og marketing efter flere år i branchen, og de besluttede sig for, at de måtte gøre noget ved ubalancen mellem forbrugernes efterspørgsel og produkterne på markedet.
En ny ære for glidecreme
Det første produkt, de kastede sig over, var glidecreme.
I deres undersøgelse havde hele 37 procent svaret, at de ikke ville tale åbent om glidecreme. Heller ikke med deres venner eller partner.
Denne skam over glidecreme går hånd i hånd med de misforståelser, som produktet er blevet tillagt, mener de to kvinder:
”Der er blevet skabt en fortælling om, at lyst og vådhed er knyttet sammen. Hvis du ikke er våd efter tre sekunder, er det usexet eller ukvindeligt. Det er virkelig ærgerligt, at der er så mange misforståelser på det område. Der kan være alverdens grunde til, at du ikke bliver våd. Og det har som regel noget med dine hormoner at gøre, ikke din lyst,” fortæller Cecilie Hjelmager.
Derfor var det oplagt, at det første produkt skulle være den fugtgivende gel. Den skulle være lækkert designet, skabe en følelse af velvære og være med til at aftabuisere brugen af glidecreme.
Det blev til Sitres ”Sex gel”. Gelen kommer i en pumpeflaske, og uden at ordet ”glidecreme” står skrevet på, hvilket er et bevidst valg:
”Vi ønskede at skabe en sex gel, som du kunne have stående på dit natbord. Et produkt, der kan stå fremme og gøre det nemmere at tale åbent om sex. Hvis ikke du gemmer det væk i skuffen, er du tættere på at kunne tale om det,” siger Cecilie Hjelmager.
”Gelen skal føles som et wellness-produkt. Den skal ikke ses som løsningen på et problem, men som en lækker tilføjelse til sexlivet,” siger Julie Herskin og understreger, at gelen selvfølgelig vil være en ”afgørende nødvendighed” for nogle par.
Kvinderne ønsker at gøre det lettilgængeligt og behageligt at anvende deres sex gel. Hvis du har lyst til sex, skal det ikke være skamfuldt eller besværligt, at du har brug for eller lyst til en gel.
”Vi vil simpelthen skabe et nyt kapitel for glidecreme,” tilføjer hun.
Sex er også velvære
Men gelen er blot starten for Sitre. De to kvinder har store drømme for deres virksomhed:
”Vores mission er, at alle skal kunne føle sig sexede. Og at det samtidigt skal være okay, at man ikke har lyst til sex. Ingen skal føle sig alene, og vi vil skabe et ærligt og inkluderende billede af, hvad sex og sexiness også kan være,” fortæller Cecilie Hjelmager.
Og for at alle kan føle sig sexede, er det vigtigt for kvinderne at fjerne de barrierer, der kan føles besværlige eller være et turnoff.
Men produkterne alene er ikke nok til at redefinere ”sexiness”, mener de to kvinder.
De har derfor oprettet en hjemmeside fyldt med fortællinger om sex og velvære, hvor blandt andet en gravid kvinde er fotograferet i lingeri, og som fortæller om sin sexlyst under graviditeten.
”Hvis vi skal nå vores mission, så spiller fortællinger også en virkelig vigtig rolle. Vi er alle forskellige, og vi har brug for at høre forskellige historier, vi kan spejle os i. Derfor har vi dedikeret en hjemmeside til snak om sex og kroppen på en ærlig og respektfuld måde,” fortæller Julie Herskin.
”Vi vil normalisere forskellige typer sex og folde fortællingerne ud, så folk kan blive mere afslappede omkring det,” supplerer Cecilie Hjelmager.
Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at tale om sex og behov, da en åben og ærlig snak, gør det muligt at skabe et rum, hvor der er plads til alle.
Og hvor sex bliver set på lige fod med andre ting, du gør for dig selv, mener kvinderne. Eksempelvis at tage til en yogatime eller få ordnet negle.
”Vi er gode til at værne om vores velvære, både fysisk og mentalt, men i den forbindelse bliver der ikke talt ret meget om sex. Det, synes vi, er ærgerligt, for sex er vigtigt for vores velbefindende, og vi vil gerne have alle til at prioriterer det i højere grad,” siger Julie Herskin.
”Vi ser sex som selfcare og selflove. Vi tager produkter, man kan bruge i de situationer, og redesigner dem, så flere kan relatere til dem. Det skal føles godt for både krop og sind,” tilføjer hun.