Stemmetræning hæshed

"Mange vil gerne se godt ud, men de er ikke bevidste om, at de lyder som en kylling, når de åbner munden"

Vi træner på livet løs for at holde vores kroppe i form, men de fleste glemmer at træne den vigtigste muskel af dem alle.

Artiklen indeholder lydklip, du kan afspille for at forstå eksempler og øvelser (endnu) bedre. Men den kan naturligvis også læses uden. 

Artiklen er senest opdateret 11. marts 2020.

------------------------------

Sender du det ikke lige på mail?

Mange af os har hørt - eller måske ligefrem selv sagt - dén sætning.

Eller når mobilen ringer, men du bare ikke rigtig lige kan overskue at tage den, fordi det er "moster Hanne", og hun spørger altid så meget, og så bliver det jo til en hel samtale – eller hun ligefrem vil mødes til kaffe, og så skal du tage bilen, og det tager en hel eftermiddag…

Nej, moster Hanne får en sms i stedet for!

Hånden på hjertet: De fleste af os har handlet som i de to eksempler.

Men faktisk kan almindelige handlinger som ovenstående have langt større konsekvenser, end de fleste af os går og tænker over i dagligdagen.

Merete Nørgaard stemmetræner øvelser.jpg

Vi er havnet i en digital tidsalder på godt og ondt, mener Merete Nørgaard. (Foto: Susanne Baden Jensen)

Det mener professionel stemmetræner Merete Nørgaard, der har 18 års erfaring i at hjælpe private og topledere i dansk erhvervs- og kulturliv med at forbedre deres fremtoning og deres stemmers særlige kvaliteter.

– Jeg har oplevet de sidste fem til ti år, at vi holder rigtig meget af vores kommunikation med stemmen for os selv. Det er jo klart, fordi vi er havnet i en digital tidsalder på godt og ondt. Vores stemmer har som klaveret 88 tangenter at spille på, men der sker det interessante, at mange mennesker ofte ryger ned på 5-6 toner, eller hvis det er rigtig slemt kun 3 toner, når de fremlægger. Du ser professoren for dig, der taler helt monotont. Zzzzzzzz, forklarer hun til ALT.dk.

Din mobil ændrer din krop og stemme

Ifølge Merete Nørgaard handler det altså om, at vi aktiverer vores stemme mindre og trækker os fra at være ”på”, men også vores krops fysik ændrer sig og påvirker vores lyd.

– Qua den digitale tidsalder står vi et helt andet sted med vores stemmemuskel. Når vi har den ”lille sorte guru”, som jeg kalder vores iPhone og laptop, foran os hele tiden, bliver kroppen simpelthen også formet efter den. Vi får foroverbøjet ”laptop-skuldre”, hvor hovedet er nede, og det gør også, at halsen og stemmen bliver underligt klemt og får færre toner. Derfor er der også mange, der rømmer sig meget, før de skal ”på”. Simpelthen fordi de ikke har trænet stemmen som kanal, så der er fri adgang. Der er forstoppelse på alle mulige kanaler – for at sige det på et metaforisk plan.

Hvad mener du med ”alle mulige kanaler”?

– Stemmen er et blødt, lille organ, der ligger i vores hals, men den har meget stor magt, fordi vores stemmer bestemmer dybest set, hvordan vores kommunikation lander, men også hvordan vi bliver modtaget. Og samtidig er det et organ, som spejler alle sindstilstande, vores humør og power, vores evne til at stå op foran andre mennesker, evnen til at beskytte os selv og så videre. Forestil dig, at stemmen er et kort over, hvem vi er med alle vores erindringer og følelser. Alt der er sket i vores liv ligger ligesom printet ned i vores krop og så printet over i vores lyd i stemmen.

Oplever du, at folk er bevidste om, hvor meget en stemme betyder?

– Nej og ja. Jeg oplever, at det fysiske har været det primære i mange år, og langsomt er flere og flere begyndt at have problemer med stemmen. De bliver fx irettesat af andre, fordi de skal tale højere, mumler, eller ”hvorfor bliver du rød i hovedet?” Folk bruger jo timevis på at stå i et fitnesscenter eller løbe og cykle landet rundt i lycra for at tune deres muskler, men der er ikke så mange, der tænker på den allervigtigste muskel: Stemmemusklen. Som også skal tunes og bruges, hvis du gerne vil have en fysisk optræden.

– Mange vil gerne se godt ud, men de er ikke bevidste om, at de så lyder som en kylling, når de åbner munden. Jeg har nogle gange haft nogle sjove eksempler med mennesker, der har været meget fysisk store med høj status og fine titler, men når de rejser sig op, har de haft en lille pivstemme. Det kan virkelig give misforståelser.

Er man ikke født med den stemme, som man nu engang har?

– Jo, vi er jo allesammen født med en ren og fuldstændig perfekt stemme! Vi kommer skrigende ud til verden, så vi kan tiltrække præcis det, som vi har brug for: Mad og omsorg. Og så langsomt igennem livet bliver vi påvirket af mors og fars stemmer, oplevelser i barndommen og af andre mennesker. En ting er kulturelt, men også følelsesmæssigt: Hvordan er du vokset op i din familie. Talte du frit? Har du ikke talt om følelser? Talt om glæde? Har du ikke sat ord på alt muligt? Så bliver det jo også en del af ens stemme. Så ja, det er opvækstbetinget, meget!

Kan vi ændre på vores stemme, hvis vi er ked af dens lyd?

– Ja, alle kan ændre lyden, og man kan arbejde med den, hvis man har en stemme, som ikke har nok "krop". Et vildt eksempel er Margaret Thatcher (tidligere premierminister i England, red.) Hun havde stiff upper lip og en meget spids, britisk stemme. En skuespillerven sagde til hende, at hun blev nødt til at få lavet noget om med den stemme, for ”du skræmmer folk væk, og du laver afstand.” Så gik hun til stemmetræner og havde få år efter en dyb, blød stemme. Hun er et meget klassisk eksempel på, hvordan man kan lægge stemmen nogle oktaver ned i kroppen.

Se et video-eksempel med Margaret Thatcher HER:

I bunden er der 6 konkrete stemmeøvelser, du kan printe ud 👇

– Men vi skal heller ikke gå imod vores personlighed. Så hvis du har en lidt lys, høj stemme i et hurtigt tempo, så kan man arbejde med at forstørre det, som er din personlighed i forvejen. Det er jo ikke, fordi vi allesammen skal lyde som Margaret Thatcher eller have en dyb stemme. Det handler om at støtte den stemme, du har i forvejen med meget mere af det, som du selv er i forvejen.

Hvis jeg eller en læser vil lære vores egne stemmer at kende, hvad skal vi så forstå og lytte efter?

– Vi har alle brug for at BRUGE vores stemme. Især i den her tid, hvor stemmen rent faktisk forsvinder. Det er vigtigere end nogensinde at synge på toilettet og i bilen. Få stemmen ned i kroppen. Få aktiveret din stemme ved at læse højt for dine børn eller synge i brusebadet. Mit fortrukne ”stemme-sted” er i min bil, fordi den er lydisoleret, så der kan jeg sidde og varme op ved at råbe og laver øvelser.

– Jeg plejer at forslå, at man går hjem og optager ens stemme på en smartphone. Bare tag en hvilken som helst tekst eller tal højt om noget, du har oplevet i dag, og så sæt dig til at lytte til den, og overvej hvad du hører: Hvad er det for en kvalitet? Er det varme eller diskant? Er det kulde, er det forsigtighed, er det troværdigt? Ærgrer du dig over, at der ikke er nok volumen? Altså studér din egen stemme.

– Der er så mange ting, som man kan lytte efter: Er der ord, der bliver snublet over? Er der mangel på åndedræt? Er der pauser? Er der noget, hvor du tænker, at du lyder generet, eller hvor du vil skynde dig videre? Kan du MÆRKE, at du står der og siger det her? Alt er egentlig okay, men du skal bare kende din måde at bruge din stemme på.

Hvad er typiske fejl, som folk begår med deres stemmer?

1. Skærebrænder-stemmen

– Når vi bliver rigtig ivrige - fordi vi vil andre det rigtig godt eller vil have et budskab igennem - har især kvinder en meget stor tendens til at ryge op i hovedet og klemme stemmen, så den bliver forfærdeligt skinger.

– Det handler ikke om, at man helt kan eller skal undgå, at stemmen kommer op i en "skærebrænder", men det handler om at blive bevidst om det, da den skingre lyd bliver opfattet af mange, som at man får pisk som tilhører. Når du lytter til en meget high pitch stemme, bruge du utrolig meget energi på at skifte kanal.

EKSEMPEL - hvordan lyder en skærebrænderstemme:

Hvordan kan man ændre en skærebrænderstemme?

– Man skal først og fremmest lære slet ikke at tale fra halsen. En skærebrænder opstår nemlig som en slags ”tryk 16” på en hals, hver gang man taler, mens resten af kroppen er skåret fra. Du skal have koblet hele dit understel på fra navlen og nedefter, og det sker også ved at arbejde med det kreative OG det sanselige. Det er kropsarbejde og åndedrætsøvelser, men det kan også være at arbejde med psykisk modstand og knuder, så åndedrættet kan give slip på kontrollen i hovedet.

– Så hvis man har en stemme, der har en tendens til at være skærebrænder i sit udtryk, er det med at blive bevist om at få trukket vejret helt ned i maven, have en ret hals og et ret hoved - og så SLAPPE AF i halsen. Tre basale ting, der skal være i orden for at stemmen kommer ud.

GOD ØVELSE - sådan ÆNDRER du en skærebrænderstemme:

2. Tale for lavt og/eller blødt

– Du kan godt arbejde med det, hvis du taler alt for lavt. Mange kvinder, oplever jeg, taler for lavt og tager ikke ordet på samme måde som mænd. Det gælder især i organisationer og virksomheder. Det er en psykisk ting, der bliver til en fysik ting. Du tiltrækker fysiologisk en mindre stemme, hvis du altid har talt lavt.

ØVELSE - sådan ÆNDRER du en lav stemme:

3. Eje retten til at have taletid

– Det råd, jeg oftest giver til især kvinder, er, at de skal forstå, at de ejer retten til at være på. Arbejd derfor med overbevisningen om, at du må gerne være her, og du må GERNE være på. Og lav pauser. Der er ikke nogen, der kommer og tager ordet, fordi du stopper op og laver en pause.

– Det er fantastisk at se - og høre - forvandlingen, og hvor meget mere stemme og selvtillid en person kan få, når man arbejder med det her. De bliver oprejste og får en selvfølelse af, at de godt må være her og sige det, der skal siges.

Det råd, jeg oftest giver til især kvinder, er, at de skal forstå, at de ejer retten til at være på.

Merete Nørgaard, stemmetræner

Led selv af skræk for at tale

Hvordan har din egen udvikling været i forhold til din stemme?

– Min egen indgang til faget som stemmetræner er fra, da jeg var yngre, hvor jeg fik meget store pletter på halsen, svedige hænder og hjertebanken, når jeg skulle tale foran andre. Det var meget, meget svært for mig, så jeg havde en form for frygt for at tage ordet og sige noget. Da jeg var 15-16 år, tænkte jeg, at jeg ville trodse denne frygt og gå imod den. Jeg var draget. Det pirrede mig, at folk bare kunne stille sig op og tale frit – og agere, som de nu var.

– Jeg er selv vokset op i et meget akademisk hjem, hvor man talte meget, og jeg er den sidste af tre piger, så jeg havde meget svært ved at komme igennem en lydmur af voksensnak, når jeg kom hjem fra skole. Det var tit sådan, at kaffekopperne klirrede, og meninger fløj, så derfor sad jeg tit under vores spisebord og optog stemmer på en lille kassettebåndoptager. Indimellem stod jeg også på mit værelse og lavede lydspil sammen med min søster, hvor jeg aldrig kan glemme første gang, jeg hører min egen stemme på den lille kassettebåndoptager. Du må regne med, at jeg var en lang, tynd pige med masser af krudt i, og så hører jeg stemmen... Ud af båndoptageren lød en meget, meget tyk pige, der mumlede. Ordene kom næsten ikke ud af munden. Og jeg fik simpelthen et chok. Jeg kunne ikke få den her pige uden toner i stemmen, der lød som om, at hun ikke måtte være her, til at passe sammen med mit ydre eller den person, jeg var inden i. Så der startede min rejse.

Om Merete Nørgaard (født 1964)

  • Professionel stemmetræner med en mastergrad i Teater og Stemmetræning
  • Forfatter til bogen “Stemmens Magi” fra 2020 - en bog om at styrke din stemme, så du lærer at kommunikere klart, tydeligt og præcist i alle situationer
  • Er skolet af internationale stemmetrænere fra Milano, London og New York og har mere end 18 års erfaring med at styrke stemmen og dens særlige kvaliteter 
  • Har en baggrund som skuespiller, hvor hun har optrådt på teateret og medvirket i film og tv-serier, som Krøniken, Livvagterne og Forbrydelsen II.
  • Driver virksomheden LIVING VOICE, hvor hun træner ledere og deres medarbejder

Merete Nørgaard.jpgI 18 år har Merete Nørgaard undervist i at få det bedste ud af stemmen. (Foto: Susanne Baden Jensen)

Merete forside.jpg

6 stemmeøvelser "to go"

  1. Begynd dagen med at strække hals- og nakkemusklerne. Læg hænderne på brystet som modstand og stræk nakken bagover i et minut. Begynd med et let stræk og øg modstanden gradvis, efterhånden som musklerne giver efter. Derefter strækker du nakken forover på samme måde.
  2. Undersøg tænderne med tungen. Luk munden helt og lad som om, du presser en luftboble ud i alle afkroge af mundhulen.
  3. Giv læber og kæbeled en tur ved at åbne munden højt op, gabe og stræk tungen langt ud af munden – opad, nedad og til siderne.
  4. Forestil dig du står og måber. Prøve at tygge på et imaginært æble.
  5. Lav lette brummelyde som en bi, nyn og lav glideøvelser med høje og lave lyde på vokaler, så lyden kommer i bølger. Først blødt og til sidst kraftigt.
  6. Tale-åndedrættet. Øv dit åndedræt, så dine udåndinger bliver lange. Det er på udåndingerne, vi taler og skaber forbindelse til vores modtagere. Stå med let spredte og bøjede ben. Læg din hånd på maven, omkring navlen. Træk så vejret dybt ned i kroppen og forestil dig, at du har en ballon i maven, som du fylder med din luft. Når du ånder ud, lader du bare din mave falde tilbage til normal position.

Kilde: Merete Nørgaard, Living Voice